Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken bärbar dator som håller länge?


september16

Rekommendera Poster

Jag skall börja studera och behöver en dator men hade inte tänkt köpa en billig studentdator som inte har de bästa komponenterna i sig.

 

Är inte sådär hajj på datorer rent hårdvarumässigt men håller på en del med webdesign och till universitet behöver jag troligtvis den mest för att skriva på.

 

Men jag vill ha en dator som har bra kvalitet och som håller längre med de detaljer som sitter i ifrån början. Som jag förstår det så är det inte lika lätt att uppdatera en bärbar som en stationär.

 

Min första dator som jag köpte som var en stationär var inte så bra och de komponenterna som satt i var inte de senaste/bästa så därför orkade den inte vara med i så många år....vill inte göra samma misstag igen.

 

Har haft bra erfarenheter ifrån Pentium processorn som jag har i nuvarande stationära datorn. Vad jag söker i datorn är att den skall kunna hantera grafik när jag sitter och gör mina hemsidor och flashfilmer, att kunna koppla datorn till en tv, vara förhållandevis snabb i minnet.

 

Helt enkelt en dator som jag kan ha i 5 år och som inte känns död och seg efter 1 år.

 

Tack på förhand! :o)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enkla svaret är "man får vad man betalar för".

 

Nu är ju tyvärr inte alla dyra datorer bra enbart för att de är dyra, men sannolikheten att få en bra burk ökar onekligen rätt rejält.

 

En billig dator innehåller alltid billiga komponenter, annars hade den inte varit billig. Det handlar om allt från enklare moderkort som kan påverka prestanda (en aning) och som kanske bara kan ta en begränsad mängd minne. Det handlar om billigare (mindre) hårddisk, klenare grafikkrets, färre portar (USB, FireWire), inget gigabitlan i nätverksporten osv. Listan kan göras lång. Men det handlar också om enklare chassi i billigare plast som viker sig efterhand och orsakar glappkontakt mellan komponenter. Sämre batterier, sämre tangentbord, sämre skärm ...

 

Ska man göra en billig bärbar måste tillverkaren snåla in på detaljerna.

 

Mitt tips är att titta på de lite dyrare "företagsdatorerna" som tyvärr ofta kostar uppåt 20000. De är i allmänhet bättre byggda med stabilare chassi, och mer påkostade delar och detaljer. Jag har rest i många år med sådana datorer och det enda problem jag upplevt är att batterierna dör efter några år.

 

Men givetvis bli alla datorer förr eller senare omoderna, det kommer du aldrig ifrån. Att köpa den allra värsta, allra senaste och dyraste modellen hjälper bara ett kort tag. Kika på en modellserie med "proffsdatorer", men undvik den västa/senaste processorn. Den får du bara betala ohyggliugt mycket extra för.

 

/Datortornet

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt och grovt sett kan man säga att om du köper en värsting (eller näst intill) i dag så kan du jämföra den med en (för den tiden) normaldator efter ett år och med en budgetdator efter två år.

 

Vill du ligga på topp (eller nästan) så får du räkna med att byta dator en gång om året eller åtminstonde var annat år.

 

Om du köper en värsting i dag så kommer du inte att kunna köra senaste versionerna av många program om två till tre år på den.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köper en värsting i dag så kommer du inte att kunna köra senaste versionerna av många program om två till tre år på den.

 

Hmmm, låter vääääldigt överdrivet tycker jag!

 

Vilka program kan du (idag) inte köra på en 2-3 år gammal dator?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som t ex?

 

OK, om man med "inte kunna köra" betyder att man inte kan köra med maximala inställningar så javisst, men då är kanske livscykeln för en dator mindre än 1 år?

 

[Edit]Och eftersom vi pratar bärbart kanske livscykeln tar slut innan datorn ens börjar säljas :)

 

[inlägget ändrat 2005-08-24 15:02:32 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, om man med "inte kunna köra" betyder att man inte kan köra med maximala inställningar så javisst, men då är kanske livscykeln för en dator mindre än 1 år?

Det är klart att gränsen är flytade och det kan säkert vara ett år för somliga, ett två år gammalt grafikkort kan mycket väl vara för uselt för att spela det som släpps två år senare. Det gör å andra sidan inte datorn skrotfärdig, det räcker förmodligen att byta grafikkort (eller ägna sig åt nåt vettigt istället :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man köper kanske inte en bärbar dator om spel är speciellt viktiga...

Håller med dig lizardkng.

Min "gamla" HemPC årsmodell 2002 skulle idag vara heltslut enligt resonemanget i denna tråd.

Här finns mer info om datorn:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=727350#727350

 

/FD Milkman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig lizardkng.

Jag håller i princip också med... Ingen av de 3 datorerna jag använder dagligen är nyare än 2002 och de fungerar utsökt. Fast jag spelar inte så fruktansvärt mycket.

 

Min laptop som verkligen var i framkant 2002 (då topmodell hos IBM) var emellertid för sunkig (för lite minne till grafiken) att spela t.ex America's Army på för 2-3 år sedan så jag tror allt beror på vad man definerar som "håller" och det är nog rätt subjektivt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just grafikdelen på bärbara var ju sorgligt långt efter för bara ett par år sedan... Jag skaffade min januari 2003 och den klarar Americas Army helt ok men jag skulle inte ens fundera på att testa några nya "tunga" spel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall börja studera och behöver en dator men hade inte tänkt köpa en billig studentdator som inte har de bästa komponenterna i sig.

 

Är inte sådär hajj på datorer rent hårdvarumässigt men håller på en del med webdesign och till universitet behöver jag troligtvis den mest för att skriva på.

 

Men jag vill ha en dator som har bra kvalitet och som håller längre med de detaljer som sitter i ifrån början. Som jag förstår det så är det inte lika lätt att uppdatera en bärbar som en stationär.

 

Apple Powerbook. Jag antar att jag kommer att få skit för mitt förslag, men det är en mycket bra dator. Fråga powerbook-ägare, de har oftast erfarenhet från x86-laptops också. Dessutom får du rätt bra studerandrabatt genom mecenat.

 

http://www.apple.com/se/powerbook/

 

edit: jag tror jag glömde nämna att du får det bästa operativsystemet på marknaden på köpet.. ;)

 

_____________________________

jonasn

If I learn from my mistakes,

pretty soon I´ll know everything.

 

 

[inlägget ändrat 2005-08-25 10:15:31 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är själv PC/Win-användare och kör med en Centrinobaserad laptop.

 

Jag skulle börja med att speca upp datorn och därefter göra en prisjämförelse mellan de olika tillverkarna. För bärbart bruk skulle jag idag enbart ta någon strömsnål processor; Centrino eller AMDs motsvarighet (Eller MAC).

 

Sedan skulle jag försöka se skarpa ex av de olika allternativen samt klämma och känna på dem (skärm, tangentbord, anslutningar, etc).

 

Skulle därefter göra en sökning på olika Datormagasinsajter och försöka hitta utvärderingar av de mest intressanta allternativen.

 

Vill du ha uppgraderingsmöjligheter även i framtiden skulle det kanske vara vettigt att höra med någon svensk ihopbyggare, typ Dataprince eller Xnote (tror jag de heter). De kanske kan hjälpa dig på traven.

 

Jonasn:s förslag om Powerbook är inte alls dumt, inget skit från mitt håll, inte! Har en kompis som är arkitekt och har kört tunga grafikprogram på samma Powerbook i typ fyra år, utan problem. Apples "långcyklighet" är inte alltid av ondo. Dessutom har de ju nyss lanserat en flerknappsmus, så att även en mer inbiten PC-användares starka motargument rasar...

 

Läs fö. denna artikel: http://www.idg.se/ArticlePages/200508/25/20050825091534_MW/20050825091534_MW.dbp.asp

 

Lycka till!

Breabach

 

[inlägget ändrat 2005-08-25 09:27:52 av Breabach]

[inlägget ändrat 2005-08-25 10:34:47 av Breabach]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Izzy mastermind

"man får vad man betalar för"..

 

..absolut så är det så, även om man tycker att vissa är ändå lite i framkant när det gäller att punga ut slantarna.

 

Har ingen direkt erfaranhet av mac's men kan hålla med om att många klingar sig fast vid sina exemplar de har.

 

Men sedan, så kan du ju tänka såhär...om du inte vill punga ut max-beloppet på en som du tror komemr hålla en längre tid. På ett sätt så gör man nog det ändå med dess för&nackdelar.

 

Att köpa en billig bärbar kanske inte håller lika länge som en dyrare "företaglappie" och oftast så kan man nästan köpa 2 billiga istället för en dyr företaglappie, men nackdelen är då att man måste installera om program och föra över all annan data till den. Fördelen är att du får en lite mer uppdaterad dator när du köper bärbar nr2..=)

 

Men en billig bärbar man skulle kanske kunna ha ett tag?!?

 

Jag har dock inte större koll på "konsumentdatorer" utan lite mer koll på datorer som är riktade mot företag.

 

Och mitt bästa tips skulle kanske vara att kolla på HP's NX-serie..elr om du skulle hitta en billig i NC-serien så visst. Skillnaden mellan NX&NC är komponent-kvalite och möjlighet att ansluta till dockningstation för nämna några, men dom känns som rätt stabila datorer med en del att erbjuda.

 

Och absolut, visst att jag valde att punga ut en större slant för en lappie är jag nöjd över, tror att fast den skulle bli omodern så kommer kunna ha den till skriva och surfa på som minst...fast använder den till så mycket mer och enda anledningen varför skulle sluta använda den om den skulle bli snodd elr bli överkörd på ett sätt som den inte skulle gå att rädda någon mer, efter att garantin är slut på den...

 

Men som sagt, man får vad man betalar för. Och 5 år tror jag att ingen bärbar kan hålla sig i konkurrens men man kan klara sig med det man har, något jag tror att kommer att kunna ha min nuvarande till..=)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...