Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överdriven hänsyn mot muslimer?


mrcreosote

Rekommendera Poster

jo =)

 

Känns väl inte helt osannolikt att han grips för hets mot folkgrupp heller när dom börjar gå runt och skrika med sina plakat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 171
  • Skapad
  • Senaste svar
Var väl samma prelle som applåderade tsunamin och hävdade att det var Guds straff mot de sodomitiska svenskarna.

 

Han sa det eftersom någon nyhetskanal rapporterade att 50000 (eller 20000 ?) svenskar mist livet då.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju möjligen tänkas bero på antalet svenka kristna som vistas/vistades i landet också.

Vilket till viss del kan tänkas bero på att konvertiter fängslas (och i vissa fall avrättas)...

 

[sH]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, jag har inget till övers för den staten och inte för FN som inte tar ansvar för att genom ockupation ha skapat den.

Vet inte om FN hade så mycket med grunden för Israels tillblivelse, Balfourdeklarationen 1917, att göra...

 

Men du kanske är sur på britterna också?

 

[sH]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om FN hade så mycket med grunden för Israels tillblivelse, Balfourdeklarationen 1917, att göra...

 

Den deklarationen hade ju inte haft nån betydelse om inte FN till följd av andra världskriget röstat igenom att staten Israel skulle bildas. Varför dra upp det? Är vi ute och provocerar lite ;)

Ska man dra upp grunden på riktigt får du väl dra fram Theodore Herzl och sionistiska kongressen i Basel 1897.

 

*stavfel*

 

[inlägget ändrat 2005-08-28 22:54:19 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog vistas det svenskar som tillhör Svenska kyrkan i Indonesien, Saudiarabien och Marocko, men de är ju inte särskilt många jämfört med t ex London och i de flesta fall är de bara där kortvarigt på semester/jobb.

Svenska kyrkan har en församling i Dubai, Förenade Arabemiraten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

En person nämnde "Vi kommer antingen få följa Sharia lagar eller tvångsdeportera muslimer i framtiden."

 

Får väl se om det stämmer, men redan nu i Frankrike föds det långt fler barn per muslimsk kvinna än infödd Fransyska.

 

I både Kanada och StorBritannien kräver Muslimska representater att Sharia-lagar ska få gälla ärenden bland muslimer.

 

Jag är något oroad över att extremister faktiskt kan få rätt,

bara ikväll blev det stenkastning på en flicka i Södertälje... bråk mellan invandrarfamiljer "hålla polisen utanför var attityden", och när polisen väl kom på platsen blev det stenkastning mot polisen bland de olika släkterna.

 

Vill man få svenskar att vara mindre misstänksamma mot invandring BÖR man ta avstånd från både religiös extremism och vålds och brottsattityden som breder ut sig bland unga.

[inlägget ändrat 2005-09-12 03:44:06 av Norman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En person nämnde "Vi kommer antingen få följa Sharia lagar eller tvångsdeportera muslimer i framtiden."

"En person". Låter som ett sätt att få säga det själv utan att riskera att få kritik ;) Hursomhelst är en sådan attityd så nojjig att man bör söka hjälp.

 

Jag är något oroad över att extremister faktiskt kan få rätt,

bara ikväll blev det stenkastning på en flicka i Södertälje...

Det är minst lika mycket bråk bland "etniska svenskar"

 

Vill man få svenskar att vara mindre misstänksamma mot invandring BÖR man ta avstånd från både religiös extremism och vålds och brottsattityden som breder ut sig bland unga.
Vad har detta med invandrare att göra? Vi har extremister inom både svensk politik och kristendomen i Sverige och vålds- och brottskulturen har vi varit duktiga på att upprätthålla helt på egen hand.

 

Du bör nog ta en närmare titt på dina egna fördomar, det är alltid det bästa stället att börja på innan man talar om för andra hur man minskar deras fördomar (om det nu verkligen var det du försökte göra).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men du talar ju om en liten klick välutbildade människor, diplomater och liknande som bor i ett fint kvarter. Det är ju inte samma sak som hundratusentals invandrare i ett helt land.

De bor i de kolonierna för ett de är inte så välutbildade på social nivå och har svårt att integrera sig i det utländska samhället.

Det utländska samhället vill kanske heller inte visa överdriven hänsyn mot kristna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Irriterande svar

 

Men du märker ju själv de påhopp man får direkt när man kritiserar muslimer.

 

Det är minst lika mycket bråk bland "etniska svenskar"

Ja, men nämn lika många exempel inom den senaste tiden då det är svenska familjer som bråkar med polisen, allmänt samhällsstörande.

 

Vad har detta med invandrare att göra? Vi har extremister inom både svensk politik och kristendomen i Sverige och vålds- och brottskulturen har vi varit duktiga på att upprätthålla helt på egen hand.

Det problem jag ser är att vuxna(även inföddasvenskar) inte har tagit en stark ställning mot brott och gängbildning. Det är något man blundar för och inte vill beblanda sig med, det slutar med att de få som vågar ställa sig upp blir nedslagna och i vissa fall mördade. Finns även flertalet punkter inom själva religioner man blundar för. Som en muslimsk islamkritiker nämnde (och blev dödshotad) är att islam har en öppenhet för våldsbenägna handlingar som ingen riktigt tar helt avstånd från och förbjuder. Man beskyller det på "extremister" och mer än så är det inte.

 

Ta som exempel, i sverige finns det vissa extrema kyrkliga sekter. När sådant uppdagas blir det ramakskri i medierna, kyrkliga ledare talar ut mm.

 

Du är mycket för att rätta andra och ge råd om fördommar. Men det kanske är så i sverige nu att yttrandefrihet gäller allt förutom just religion.

[inlägget ändrat 2005-09-12 12:35:31 av Norman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det kanske är så i sverige nu att yttrandefrihet gäller allt förutom just religion

Jag har inget emot att du luftar dina åsikter, lika lite som du borde bli förvånad över att du får kritik för dem. Yttrandefriheten omfattar dig, mig och alla andra. Att jag då och då använder hårda ordalag betyder inte att jag vill tysta ned "motståndarsidan", det är enbart ett uttryck för hur trött jag är på dessa tongångar.

 

Det problem jag ser är att vuxna(även inföddasvenskar) inte har tagit en stark ställning mot brott och gängbildning.

Ja, det är ett problem i de flesta västsamhällen, man frånsäger sig ansvaret för sina barn och förväntar sig att skolan skall uppfostra dem.

 

Som en muslimsk islamkritiker nämnde (och blev dödshotad) är att islam har en öppenhet för våldsbenägna handlingar som ingen riktigt tar helt avstånd från och förbjuder

Vem var det? Såvitt jag förstått av de muslimer som deltagit i den här och andra trådar så är Islam som religion helt emot våld.

 

Ta som exempel, i sverige finns det vissa extrema kyrkliga sekter. När sådant uppdagas blir det ramakskri i medierna, kyrkliga ledare talar ut mm.
Precis som med all extremism, men vad har

detta med muslimer att göra?

 

Du är mycket för att rätta andra och ge råd om fördommar.
Du anser ju själv att folk ska ta ansvar och ingripa mot sådant som de anser är fel, det är just vad jag gör. Att det sedan inte rimmar med dina åsikter är ju en annan sak.

 

Det här är ämnen som upprör folk från alla läger och ska man delta i diskussioner kring dem måste man acceptera att allt man har att säga kan komma att kritiseras på alla möjliga nivåer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon, jag tror att våra åsikter i frågan är likartade men jag tycker att du är lite väl okritisk i ditt förhållningssätt till islam (eller så missförstår jag dig).

 

Från en demokratisk synvinkel så finns det problem med islam, det problemet stavas Sharia (nu förenklar jag lite, ett islamskt samhälle styrs inte enbart av sharia). Vi är vana vid att den lagstiftande makten är skild från religionen, det är ju faktiskt en del av grunden för demokratin, men så är det inte i ett "renlärigt" islamskt samhälle. Koranen, där Sharia är en del, är exakt gudsord.

 

Sharia reglerar hur en muslim skall leva och står i ett motsatsförhållande till demokrati. Självklart skall vi har religionsfrihet i Sverige och muslimer skall ha rätt, som alla andra, att utöva sin religion men vi skall slå vakt om vår demokrati.

 

"Problemet" sharia - demokrati tror jag att vi tillsammans kan lösa, men då måste vi kunna prata med varandra och vara öppna.

-nisse

I just want revenge.

Is that so wrong?

 

 

[inlägget ändrat 2005-09-12 14:05:24 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar varför muslimer inte tar avstånd till vissa delar i koranen , t.ex. där det sägs att hela världen måste följa sharia lagar.

Det lämnar INGET utrymme för demokratiska värderingar. Att koranen är "felfri" som imamer hävdar tycker jag är helt fel. Men bokstavstroende får sin vilja igenom ändå...

 

Finns andra stycken och formuleringar som är helt oförenliga med de demokratiska värderingar vi har i väst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från en demokratisk synvinkel så finns det problem med islam, det problemet stavas Sharia (nu förenklar jag lite, ett islamskt samhälle styrs inte enbart av sharia). Vi är vana vid att den lagstiftande makten är skild från religionen, det är ju faktiskt en del av grunden för demokratin, men så är det inte i ett "renlärigt" islamskt samhälle. Koranen, där Sharia är en del, är exakt gudsord.

 

En intressant debattartikel som knyter till ämnet:

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,696759,00.html

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men så är det inte i ett "renlärigt" islamskt samhälle. Koranen, där Sharia är en del, är exakt gudsord

Jag är medveten om det och jag förespråkar inte på något sätt att vi ska frångå sekularism, överse med handlingar som bryter mot våra lagar pga religion eller något åt det hållet.

 

Nu var det kopplingen våld/bråk och invandrare jag irriterade mig på och i den diskussionen känner jag inget behov av att inta en kritisk hållning till en viss religion, eftersom jag anser att det enbart handlar om fördomar här. Någon annan slutsats kunde iallafall inte jag komma fram till då inlägget lades när knappt pressen hunnit skriva ihop mer än egna spekulationer.

 

När det gäller invecklade diskussioner kring olika religioner är jag helt enkelt inte tillräckligt insatt för en djupare debatt, däremot tycker jag inte att detta krävs för att känna igen och kritisera både enkla fördomar som invandrarfientlighet.

 

Alla samhällen har sina svagheter, detta skall inte ha någonting att göra med hur vi bemöter människorna från dessa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag erkänner att jag inte läste hela tråden tillräckligt noga (jag brukar inte slarva säger jag till mitt försvar).

 

Förstår jag dig rätt om jag misstänker att det är den här typen av uttalanden som du reagerar på?

 

Vill man få svenskar att vara mindre misstänksamma mot invandring BÖR man ta avstånd från både religiös extremism och vålds och brottsattityden som breder ut sig bland unga.

 

I så fall kan vi inte vara mer överens. Hög brottlighet i vissa förortsområden är inte ett kulturellt- eller religiöst betingat problem, det är ett socialt problem. Själv har jag valt att arbeta för en lösningen på problemet genom det parti som jag är medlem i. För de som inte har förstått vilket parti det är så är det väl bara att erkänna, jag är en riktig "gråsosse":)

-nisse

I just want revenge.

Is that so wrong?

 

 

[inlägget ändrat 2005-09-12 15:02:57 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår jag dig rätt om jag misstänker att det är den här typen av uttalanden som du reagerar på?

Jo, precis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde ett arbete om det för några år sedan, det visade sig att de elever som fick hemspråksundervisning över lag fick mindre svenskaundervisning än andra barn. Det är ju helt fel men det är ju å andra sidan skolans fel att de förlägger undervisningen på det sättet. Inte elevernas eller föräldrarnas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det visade sig att de elever som fick hemspråksundervisning över lag fick mindre svenskaundervisning än andra barn. Det är ju helt fel

Så var det inte när jag var liten. Jag fick hemspråk i engelska på lågstadiet och det var förlagt till efter normal skoltid. Fast det var förstås på den tiden då skolan var en viktig instutition i Sverige ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer, skolan har stagnerat fullständigt!

 

Förändringen inträffade i mitten av nittiotalet, en annan gick ju ut grundskolan 1987 och då var det inget fel på den.;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer, skolan har stagnerat fullständigt!

Jo, det enda positiva med det är väl att jag kommer att behålla min konkurrenskraft på arbetsmarknaden längre i livet än normalt =)

 

Jag skojar förstås, men jag undrar verkligen hur kompetensen i olika marknadsgrenar kommer att påverkas i kommande generation.

 

Det blev lite off-topic det här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar varför muslimer inte tar avstånd till vissa delar i koranen , t.ex. där det sägs att hela världen måste följa sharia lagar.

 

2:256 Let there be no compulsion in religion: Truth stands out clear from Error: whoever rejects evil and believes in Allah hath grasped the most trustworthy hand-hold, that never breaks. And Allah heareth and knoweth all things. (Al-Baqara)

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...