Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överdriven hänsyn mot muslimer?


mrcreosote

Rekommendera Poster

Jag tycker det är betydligt värre när man pratar om att KTH ska sänka kraven på mattekunskaper så att "fler ska kunna bli ingenjörer"

På denna punkt kan vi inte vara mer överens.:thumbsup:

-nisse

If we quit voting,

will they all go away?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 171
  • Skapad
  • Senaste svar
Jag tycker det är betydligt värre när man pratar om att KTH ska sänka kraven på mattekunskaper så att "fler ska kunna bli ingenjörer"

 

Kanske att kunskaperna inte behöver vara fullt så höga? Nu vet jag inte alls vad som lärs ut men när det gäller de mest avancerade matematikunskaperna så kanske detta kan läras ut i en påbyggnadskurs om nu jobbet innebär att dessa högre matematikunskaper är nödvändiga.

 

Alla ingenjörer behöver väl inte förstå den riktigt höga matematiken? Kanske därför som förslaget diskuteras eftersom många som tänkte söka backade på grund av matematiken.

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utgår du inte då ifrån att alla muslimer är terrorister eller att terrorister är valda muslimska representanter?

 

Nej det har jag aldrig påstått! Inget dera!

 

Jag orkar inte kommentera ditt första inlägg så mycket. Det så dumt och fördomsfullt som det kan bli.

 

ja som sagt, det är svårt att debattera sådant här och ha försiktigt små-kritiska åsikter om invandring och islam utan att bli utpekad som dum och rasist....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske att kunskaperna inte behöver vara fullt så höga?

Det är nog inte att folk kan för mycket matte som gör att det bara en bråkdel av de som börjar som faktiskt går ut.

 

Nu vet jag inte alls vad som lärs ut men när det gäller de mest avancerade matematikunskaperna så kanske detta kan läras ut i en påbyggnadskurs om nu jobbet innebär att dessa högre matematikunskaper är nödvändiga.

KTH är inget jobb (för de flesta) utan en teknisk högskola, att man behöver vara rätt bra på när man börjar matte beror helt enkelt på att man måste ha de kunskaperna för att kunna tillgodogöra sig de kunskaper som lärs ut. Det går inte att hoppa över delar och säga "det kan jag väl lära mig om jag behöver det när jag får ett jobb", då har man lixom missat poängen med att skaffa sig en utbildning.

 

Alla ingenjörer behöver väl inte förstå den riktigt höga matematiken?

Nej, och det är inte den man vill sänka kraven på. Någon "riktigt hög matematik" lär man sig inte i gymnasiet, det man lär sig på de naturvetenskapliga och tekniska programmen är grundkunskaper och sådana behöver man, nätsan oavsett vad man ska läsa för matte på högre nivå.

 

Kanske därför som förslaget diskuteras eftersom många som tänkte söka backade på grund av matematiken.

Med rätta, klarar de inte grundläggande matte så kommer de inte att klara utbildningen, det enda resultatet av det blir att de får studieskulder, staten får kostnader och studenten i fråga slösar bort tid som han/hon kunde använda till att göra något annat.

Hur kan man tycka att det är bättre att börja och hoppa av än att inte börja alls?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skrev: Jag känner många trevliga invandrare och muslimer, men generellt sett är de då alla väldigt måttfulla och "vanliga" och inga fanatiker som isolerar sig från omgivande samhället och bara kör sitt eget race.

 

tico roman svarade:

Tanken har inte slagit dig att det kanske är så att den största delen av muslimerna/invandrarna är alldeles "måttfulla och vanliga"?

 

Jovist är det så. Jag har aldrig påstått att alla muslimer är extremister eller liknande. Men jag har bara fått intrycket av att fanatism och isolering är mycket vanligare bland muslimer än hos hinduer, buddhister, judar, kristna och andra religioner. Inte att det är REGEL hos muslimer. Men att det tyvärr blivit allt vanligare. Polariseringen mellan muslimer och andra grupper tycks bara öka, och när samhället tillåter dem att isolera sig i egna friskolor, moskéer och hela tiden ska repspektera alla deras seder och traditioner och inte vill riskera stöta sig med dem - då växer ju bara problemet, tror jag. De extremas självförtroende ökar när de ser att omgivningen anpassar sig efter dem, och inte tvärtom!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror ni den kan ha något att göra med att politiker och myndigheter är "rädda" för eventuella muslimska terrorister/fanatiker och att man genom att vara tillmötesgående försöker "blidka" dem ??

Jag är ledsen, men du projicerar hela tiden nu. Jag vet att du har riktiga åsikter, men släng inte bort dem på så billiga sätt som att attackera den del av samhället som jag tror vi alla är överrens om har minst intresse av dessa frågor och som står för majoriteten av förvillelsen i dito.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ledsen, men du projicerar hela tiden nu. Jag vet att du har riktiga åsikter, men släng inte bort dem på så billiga sätt som att attackera den del av samhället som jag tror vi alla är överrens om har minst intresse av dessa frågor och som står för majoriteten av förvillelsen i dito.

 

Jag förstår faktiskt inte vad du menar!!?? projicerar? Vilka har minst intresse och står för majoritetet av förvillelsen? Vad???

 

Min hypotes om att samhällets behandling av muslimer för att "blidka" dem var inte helt seriös, mer en hypotetisk fråga. Såklart resonerar inte politker så medvetet!

 

Men mina åsikter är: Isolering, särbehandling och ALL religiös fanatism är av ondo.

 

Integration och sekularisering är bra.

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-08-24 23:33:55 av mrcreosote]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu lär det väl ta hus i helvete men jag tänker ändå "rycka" in och försvara några av de tankar som mrcreosote framför. Jag tycker att man visst kan kritisera islam och jag delar inte alls vissa av forum deltagarnas okritiska hållning. Stundtals så tycker jag nästan att det verkar som ni tävlar om vem som kan vara mest accepterande. Att ni gör det beror förmodligen på okunskap och att ni vill vara lite "inne".

 

En person som är väldigt kritisk är statsvetaren Lisbeth Lindeborg (http://sv.wikipedia.org/wiki/Lisbeth_Lindeborg) som bland annat hävdar att islam är en totalitär rörelse med inslag av intolerans. Jag vill ge henne rätt såtillvida att detta gäller vissa strömningar inom islam.

Självklart är inte alla muslimer antidemokrater med låg eller ingen tolerans för andra än sina egna värderingar men det löser inte problemet att blunda och att låtsas som det inte är någon fara överhuvudtaget.

 

-nisse

If we quit voting,

will they all go away?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår faktiskt inte vad du menar!!?? projicerar? Vilka har minst intresse och står för majoritetet av förvillelsen? Vad???

Nä, jag vill inte racka ner på dig, men du har faktiskt avslöjat dig många gånger ur en psykologs synvinkel, dvs ditt ständiga uttalade försvar om att du inte är rasist.

Det är nog det mest grundläggande som finns inom psykiatrin; ett insisterande sätt att försvara sig innan man för fram vissa åsikter är ett tecken på att man undermedvetet känner till vissa tillkortakommanden i sina tankar som man rationellt inte står för men som ligger i djupt ens natur.

 

MrCreosote: Jag vill absolut inte säga det om dig, men det var min tanke när jag skrev mitt svar just då. Kom ihåg, vi är smarta och snälla här inte fördömande, jag bara spekulerar om folk i allmänhet =)

[inlägget ändrat 2005-08-25 00:11:10 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack NWM.

 

jag tycker också att den politiskt korrekta toleransen kan gå lite väl långt i bland. Som sagt - man får inte ifrågasätta invandring utan att bli stämplad som rasist, inte ifrågasätta feminismen utan att bli stämplad som reaktionär mansgris, osv.

 

Jag tycker också Islam är annorlunda än de flesta andra religioner. Mer aggresiv, förknippad med hat, våld och förtryck. Inga attentat sker i Buddhas namn.

 

Dessutom är det den enda religion som samtidigt är en politisk ideologi som styr länder och som är inskriven i deras lagböcker, osv. Koranens lagar är just lagar i många länder. Som om vi skulle döma efter bibelns och gamla testamentets många konstiga, urgamla regler och förbud.

Så gör inte kristna, buddhister, hinduer osv. Där skiljer man på religion och politik.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man får inte ifrågasätta invandring utan att bli stämplad som rasist, inte ifrågasätta feminismen utan att bli stämplad som reaktionär mansgris, osv.

Fast det är just det som man kan. Det är ju bara de stackars "PK" personerna i små falanger som stigmatiserar annorlunda åsikter.

 

Hade detta forum drivits på en sajt med medlemmar från FI, SSU, gud, gula villan på universitetet eller liknande, ja då hade vi fått höra sådana stämplingar in absurdum (tro mig, jag vet av erfarenhet).

 

Men faktum är att de flesta människor inte är så korkade, och det är något vi ska vara glada över. Jag tror du tagit åt dig för mkt av sådant som du inte skall ta åt dig av MrCreosote. Din åsikt ska du behålla och inte vika av för att tidningar eller någon på eforum säger så. Däremot bör du även lyssna och ta del av andra åsikter, vikta allt men framförallt utvidga din värld med mer "multikulti" =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också Islam är annorlunda än de flesta andra religioner. Mer aggresiv, förknippad med hat, våld och förtryck.

 

Kan ju bero på att det är ungefär det enda som berättas om Islam i medierna, vilket jag antar är den största informationskällan för dom flesta?

Det som är tragiskt för alla "ordentliga" muslimer är att deras religion blivit kapad av såna som tolkar islam som det passar dom för att kunna rättfärdiga sina handlingar. Det borde komma mera fatwor mot islamister tycker jag eftersom dom helt klart bryter mot sin egen guds regler.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stundtals så tycker jag nästan att det verkar som ni tävlar om vem som kan vara mest accepterande.

Nå, om det låter så så är det iallafall inte så jag fungerar, även om jag ibland kanske överdriver empati-köret. Jag har aldrig haft en tanke på att följa annat än den uppfattning min far gav mig. Den må ha varit på sin tid oppurtinistisk, hippie som han var, men han (och tillika jag) har samma ställning förr som nu och jag anser att det han omedvetet lärde mig om medmänsklighet är något jag alltid kommer att tro på.

 

[inlägget ändrat 2005-08-25 00:44:25 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju bero på att det är ungefär det enda som berättas om Islam i medierna,

Och detta utan att vi har extremt politiskt drivna medier som ex. Fox Nws här. Frågan är om inte vi i Europa är värre än stackarna i USA eftersom vi klarar av att få så sjuka idéer utan denna ständiga propaganda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog det mest grundläggande som finns inom psykiatrin; ett insisterande sätt att försvara sig innan man för fram vissa åsikter är ett tecken på att man undermedvetet känner till vissa tillkortakommanden i sina tankar som man rationellt inte står för men som ligger i djupt ens natur.

 

Eforum har fått sin egna lilla psykodynamiker :) Men tyvärr har du fel det är inte någon allmänt accepterad tankegång inom psykologin (än mindre inom psykiatrin, det är psykiatriker som stoppar i folk roliga piller). Själv bekänner jag mig till den mer naturvetenskapligt inriktade psykologin och kan verkligen inte hålla med farbror Freud

-nisse

If we quit voting,

will they all go away?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om inte vi i Europa är värre än stackarna i USA eftersom vi klarar av att få så sjuka idéer utan denna ständiga propaganda.

 

Oftast har ju europeisk (eller svensk iaf) media amerikansk media som källa så det är nog inte så konstigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde komma mera fatwor mot islamister tycker jag eftersom dom helt klart bryter mot sin egen guds regler.

Frågan är om de verkligen bryter några regler. Jag har läst koranen och diskuterat min "förståelse" av koranen med muslimer och jag är inte riktigt säker på att du har rätt. Men som sagt att bara ha läst koranen och det innebär inte att man förstått islam.

-nisse

If we quit voting,

will they all go away?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

han (och tillika jag) har samma ställning förr som nu och jag anser att det han omedvetet lärde mig om medmänsklighet är något jag alltid kommer att tro på.

Jag håller till 100% med dig, det viktigaste är att visa medmännsklighet och verkligen lyssan på människor och försöka att förstå dem.

 

Själv brukar jag säga när någon frågar om jag är religös (man kan uppfattas så om man läst biblen och koranen och inte hålelr tyst om det) att det inte spelar någon roll. Det viktiga är inte om jag tror på gud, det viktiga är att han tror på mig (om han nu finns). För att han skall kunna tro på mig så har jag ungefär samma grundinställning som din far.

-nisse

If we quit voting,

will they all go away?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om de verkligen bryter några regler.

 

Ett par uppenbara tecknen på kreativ tolkning av guds ord är ju förbudet att mörda sig själv. Det får inte ske helt enkelt.

Sen har vi ju mördandet av oskyldiga. Där har man tolkat det så att det finns inga oskyldiga ickemuslimer. Sen att det dör muslimer vid attackerna är väl bara "collateral damage" som jänkarna skulle utrycka det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eforum har fått sin egna lilla psykodynamiker

Jo, där tog jag mig nog vissa ljugande friheter. Det var herr psykodynamiker "jag" som hade de teorierna =)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett par uppenbara tecknen på kreativ tolkning av guds ord är ju förbudet att mörda sig själv. Det får inte ske helt enkelt.

Om du med gud menar Allah så stämmer det nog inte riktigt (observera att jag "slirar" lite här). En rättrogen muslim kan under vissa omständigheter bryta vissa regler om det gynnar islam. Det är inget brott att äta griskött om man annars skulle dö. Men det här är knepigt och jag menar verkligen inte att de flesta muslimer tolkar koranen så, men om vi skall föra en teologiskdiskussion så kan man mycket väl hävda detta.

-nisse

If we quit voting,

will they all go away?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett par uppenbara tecknen på kreativ tolkning av guds ord är ju förbudet att mörda sig själv. Det får inte ske helt enkelt.

 

Har hört att vissa stater i USA säger så?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett par uppenbara tecknen på kreativ tolkning av guds ord är ju förbudet att mörda sig själv. Det får inte ske helt enkelt.

Den "lagen" finns väl i ett antal religioner. Därav är religion i organiserad form fel.

Den fria känsla man kan ha av "gud" eller något religiöst i sitt liv, hur man nu än väljer att uppleva det, är så mycket bättre än någon världsreligion, sekt eller frikyrka någonsin kan lura på en. Tyvärr är det väldigt få människor på vår jord som får uppleva denna frihet.

 

Jag hade inte gråtit om 9/11-planen slagit ut Vatikanstaten istället, jag har långt sträckande empati men den tar slut vid varje kardinals fot.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det, betänk att du talar med en tvättäkta psykolog

Nå, jag erkände iallafall mitt övertramp =)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...