Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överdriven hänsyn mot muslimer?


mrcreosote

Rekommendera Poster

man kan inte envist klamra sig fast vid det förflutna, och alla gamla traditioner och seder ens förfäder haft.
Man ska istället övergå till traditioner och seder (integration?) som någon annans förfäder haft? :-)

 

Folk borde bli mer öppna och inse att det finns bra och dåliga saker i varje religion, kultur eller vilken annan grupp som helst. Skulle alla invandrare över en natt magiskt förändras, helt överge sin kultur och seder och bli "svenskar" (vad det nu är...) så tycker jag att Sverige som land kulturellt sett skulle bli fattigt.

 

Och moskéer är säkert också trevligt för dem (invandrarna)
Gäller det även kristna invandrare? Håll isär begreppen...

 

kunde tona ner det där med religion litegrand, praktisera det i tysthet privat, men inte låta det styra hela ens liv och tillvaro!!
Vad folk äter är väl en privat grej? Likaså hur de klär sig, om och var de väljer att be till Gud och mycket av det du skrev i ditt första inlägg...

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 171
  • Skapad
  • Senaste svar
Du skriver "integration", men jag tycker att du pratar om assimilering.

 

Assimilering som The Borg gör i Star Trek med alla folkslag eller aliens de möter?

 

"Resistant is futile, you will be assimilated."

 

Usch då! :)

 

Godnatt.

 

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

[inlägget ändrat 2005-08-24 05:08:07 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Invandrat har folk gjort så länge dom funnits. Förr i tiden fanns inga integrationsmyndigheter. Folk kom till nya länder och fortsatte att leva som dom gjort.

Tiden såg till att integrera dom.

Problemet idag tror jag beror på att det är för mycket på en för kort tid och då blir kulturkrockarna kraftigare. Tiderna är ju annorlunda nu. Folk "måste" integreras snabbare. Ju mer press man känner desto mer sluter man nog sig samman.

Förr i tiden kanske dom kunde hanka sig fram på okvalificerade jobb. Det fanns inga fackföreningar som tvingade arbetsgivare att ge avtalsenlig lön osv. Och på den vägen arbetade man sig in i samhället, fast man fortsatte att leva enligt dom seder man hade.

 

Jag har själv lite erfarenhet i och med att vi kom i slutet av sextiotalet när en massa finnar flyttade hit. Förvisso har ju anledningarna till inflyttningen olika utgångspunkter.

 

Nu talar jag bara om min erfarenhet, det behöver inte betyda att alla finnar håller med mig.

 

Vi finnar "höll ihop" i små enklaver i betonghettona, men skillnaden var nog att vi tilläts göra det. Vi var "finnar" det tyckte både vi och svenskarna. Vi var inte nysvenskar, vi var inte svenskar - utan vi var finnar. Det var vi och dom, det var ingen som tyckte att det var nåt konstigt med det. Vi var utbölingar här och vi visste det. Jag kan inte minnas att vi hade några krav på att alla skulle acceptera oss rätt och slätt. Visst var det lite kulturkrockar och en massa fördomar skapades, men till slut så integrerades vi tillräckligt i det svenska systemet utan att för den skull bli svenskar, om ni förstår vad jag menar.

 

Den här debatten hade nog sett likadan ut i Yemen bland yemeneser om 300 000 svenskar flyttat dit under en kort tid. Kan föreställa mig att det hade varit lite åsikter om alkohol och minikjolar.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-08-24 07:46:49 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en generation eller två så glömde de sina modersmål, ocn nu talar alla engelska. Och är amerikaner. Integration.

Det tog nog fler generationer än så för vissa språkgrupper. Aldrig hört talats om Chinatowns, Little Italy, judiska stadsdelar i USA? Svenskområden som firar midsommar och Lucia finns ju fortfarande i USA efter mer än 100 år.

 

Och vem vet hur många generationer det dröjer för dem som har flyttat till Sverige. Jag känner barn till invandrare som hellre pratar svenska med sina föräldrar än föräldrarnas språk. De kommer knappast att lära sina barn annat än svenska, så då är ju språket borta just efter två generationer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att dom får hemspråksundervisning i skolan ser jag inte som något konstigare än att vissa barn som ursprungligen kom från finland fick det när jag gick i skolan.

 

Vet då ingen finne som hade hemspråk när jag gick i skolan som inte fick godkänt i svenska...

 

-----------

// dexter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet då ingen finne som hade hemspråk när jag gick i skolan som inte fick godkänt i svenska...

 

Nej det är möjligt men det är knappast ett statistiskt säkert underlag. Däremot är det säkert så att fler invandrare idag men det lär inte ha med varken hemspråk eller eventuella moskebyggen att göra, detsamma gäller svenskar också, många fler oavsett religion och etnicitet har svårigheter i skolan idag än för tex 20 år sedan. Varför det är så vet jag inte säkert men en gissnaing kan ju vara minskade resurser för speciallärare i kombination med en attitydförändring hos ungdomar framför allt i fattiga områden där skolan bortprioriteras för diverse annan "verksamhet" i mycket högre grad idag än för tex 20 år sedan. Själv har jag aldrig bott i en problemförort så det är som sagt mest gissningar att gängproblem och liknande är betydigt värre idag men i mina öron låter det betydligt troligare än att skylla på moskebyggen och hemspråksundervisning.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om det är ett "känsligt ämne", så lyckades denna tråd hålla sig på en resonlig nivå. Tack så mycket.

 

Min åsikt? Jag håller med Marcus_J och Anjuna Moon. Det verkar fortfarande finnas vettiga människor därute. Det finns bara ett jordklot, så vi måste försöka samsas om ytan och hjälpa varandra när det behövs. Den enda gång jag är en "stolt svensk", är när jag möter en invandrare som har flytt krig och förföljelse och har fått en ny chans här hos oss.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag vet så har svenska kyrkan kyrkor spridda lite här och var i världen

Men de är väldigt få i de muslimska länderna... Religionsfrihet är inte den högst prioriterade saken på den politiska dagordningen i tex Indonesien, Iran, Saudarabien, Marocko med fler muslimska länder.

 

[sH]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finländare, om jag få be

Jag skulle tro att det var just finnar och inte finländare som åsyftades...

 

Edit: Även om de flesta finnar naturligtvis är finländare (och tvärt om).

[inlägget ändrat 2005-08-24 11:28:34 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner att det ska tas hänsyn till och kvoteras för alla utom unga vita män med ursprung från Sverige. Jag glider fan inte runt på en räksmörgås och kan välja och vraka mellan jobb som ger höga löner och har lättare och komma in på högskola eller dyl.

 

Felet som görs är att man stirrar sig blind på statistik och tar för lite hänsyn till individer.

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag glider fan inte runt på en räksmörgås och kan välja och vraka mellan jobb som ger höga löner

 

Nej vem gör det, jag hoppas att du inte menar att invandrare generellt har lätt att få bra jobb för då kan jag nog rekomendera en större daglig dos morgontidningar.

 

/Marcus

 

[inlägget ändrat 2005-08-24 11:45:04 av Marcus_J]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Religionsfrihet är inte den högst prioriterade saken på den politiska dagordningen i tex Indonesien, Iran, Saudarabien, Marocko med fler muslimska länder.

 

Inte demokrati heller men jag tycker nog att vi ska försöka hålla fast vid den ändå :)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men de är väldigt få i de muslimska länderna.

Kan ju möjligen tänkas bero på antalet svenka kristna som vistas/vistades i landet också.

 

I Indonesien finns det många kristna (särskilt på Sumatra tror jag det var), kristendom är en av de godkända 5 eller 6 religionerna (åtminstone var det så i slutet på 80-talet).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Jag skulle tro att det var just finnar och inte finländare som åsyftades...

Ja - som den finlandsvensk jag är (=svenskspråkig uppvuxen i Finland, F. är ju tvåspråkigt) så tillskrevs jag då aldrig de "finnfördomar" eller problem som de flesta finnar råkade ut för när jag flyttade hit för 25 år sedan. Där spelade själva språket en förvånandsvärt stor roll i bemötandet.

 

/Mauritz

 

[inlägget ändrat 2005-08-24 12:11:37 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar invandrare/samer/kvinnor/äldre/handikappade. Alla ska tas speciellt om hand om. Är man ung vit man från Sverige och högutbildad så har man det väl förspännt enligt vissa och alla andra ska kvoteras mm.

 

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl enkelt att konstatera att vita yngre män utan handikapp har det lättare på arbetsmarknaden än de grupper du räknar upp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent statistiskt men ser man till individer så behöver det knappast vara så. Positiv särbehandling missgynnar ju alltid andra.

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvotering är absolut ingen lösning på problem, det är bara ett sätt att tvinga folk med fördomar att agera mot sina åsikter. På kort sikt är det dock nog det enda som ger många missgynnade en "rättvis" chans att få in foten på ex. en arbetsplats, men samtidigt förloras poängen med ursållning av sökanden, dvs att hitta bäst person till platsen.

 

Den mest önskvärda effekten är väl att efter en tids kvotering har företagen integrerats såpass mycket att de tidigare fördomsfulla arbetsgivarna faktiskt tänker om och blir mer öppna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvotering är i princip alltid av ondo. Jag är en rätt så lugn person men när man börjar tala om att: kvinnor skall kvoteras in i företagsstyrelser eller in i brandväsendet, att invandrare skall kvoteras in på juristlinjen eller till politiska befattningar då ser jag rött (listan av grupper kan självklart göras längre).

 

Jag ser t ex gärna fler invandrare (icke etniskt svenskar) inom poliskåren men de skall vara där för att de besitter en kompetens som är efterfrågad och som de faktiskt innehar.

 

I fallet med kvinnliga styrelseledamöter i företag så är det mycket knepigare då kvinnor inte har någon specifik kompetens att tillföra som inte redan fanns i styrelsen (kvinnor kan självklart vara kompetenta men det beror då inte på könet). Resultatet när man könskvoterar in kvinnor i företagsstyrelserna är att kompetensnivån sjunker och det kan komma att bli en dyrbar historia för Sverige.

 

-nisse

If we quit voting,

will they all go away?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig, NWM. Kvotering känns inte spciellt bra.

 

Om det är få invandrare som söker sig till polisen kanske inte beror på att de skulle vara sämre lämpade som poliser utan just på grund av att det inte finns så många andra invandrare som är poliser. Och hur får man fler invandrare att vilja bli poliser om de inte vill bli det just på grund av att det är så få invandrare som är poliser?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser t ex gärna fler invandrare (icke etniskt svenskar) inom poliskåren men de skall vara där för att de besitter en kompetens som är efterfrågad och som de faktiskt innehar.

Vilket mycket väl kan betyda att du gillar kvotering...

Om det finns 10 gånger så många sökande till polishögskolan än de tar in (rent hypotetiskt) och och det är rimligt att tro att i varje fall 30% av dessa har kvalifikationer nog att platsa så kan det vara så att man valt att tillämpa positiv särbehandling och kvotera in invandrare, helt enkelt för att man tycker att poliskåren skulle må bra av lite större mångfald.

Kompetensen kanske är exakt lika hög hos de som därmed kvoterades bort, däremot kanske de inte tillförde lika mycket till organisationen.

 

I fallet med kvinnliga styrelseledamöter i företag så är det mycket knepigare då kvinnor inte har någon specifik kompetens att tillföra

Visst kan kvinnor ha saker att tillföra just för att de är kvinnor, det kan handla om allt från andra värderingsgrunder till att se till att företaget blir en arbetsplats där man inte glömmer typiska kvinnliga behov.

I övrigt har de naturligtvis oftast samma kompetens som män med motsvarande erfarenhet och utbildning.

 

Att kvotera in folk som inte platsar är naturligtvis alltid helt fel, fast hur ofta händer det i verkligheten?

 

Edit: Fast jag är absolut ingen förespråkare för kvotering som koncept. Som riktlinjer från staten till verksamhetsansvarig ser jag emellertid inte att det är mer fel än att man på mansdominerade arbetsplatser kan gå ut med att "man gärna ser kvinnliga sökanden" till jobb eftersom man saknar kvinnor och det är trevligt att ha båda sorter.

[inlägget ändrat 2005-08-24 14:18:02 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur får man fler invandrare att vilja bli poliser om de inte vill bli det just på grund av att det är så få invandrare som är poliser?

Fast kvoteringen handlar väl ändå inte om att locka folk utan att motverka de fördomar som hindrar folk från att få jobb. Som jag redan sagt är jag inte heller en ivrare för kvotering, men hur ska man på kort tid motverka fördomar vid anställningstillfällena?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast kvoteringen handlar väl ändå inte om att locka folk utan att motverka de fördomar som hindrar folk från att få jobb.

 

Absolut!

 

Men om man inte kvoterar, hur får man (t ex) fler invandrare att bli poliser?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...