Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överdriven hänsyn mot muslimer?


mrcreosote

Rekommendera Poster

Det är svårt att skriva sådant här utan att låta rasistisk, men jag ska försöka:

 

Jag irriterar mig lite på att muslimer särbehandlas positivt på många sätt. Politiker och myndigheter verkar ha väldig respekt för dem?

 

De tillåts bygga moskéer och starta muslimska dagis och friskolor. När barnen går i vanlig skola tas alltid stor hänsyn till deras högtider, ramadan, de får gå ifrån lektioner för att be sina böner (sant!) osv.

Man ska hänsyn till deras matvanor, de ska ha hemspråksundervisning, flickorna ska ha slöja, osv!!!

 

Vad hände med integrationen? Borde de inte försöka inlemmas i svenska samhället? kan detta verkligen leda till något gott på lång sikt? Kommer detta verkligen leda till att föra svenskar och invandrare närmare varandra?

 

Observera att jag inte ogillar islam som sådan och att jag INTE anser att de bör "åka hem" osv, men jag ogillar detta att grupper isolerar sig från omvärlden, håller sig för sig själva och inte vill bli en del av det samhälle/land de lever i, som föder dem och tar hand om dem och har tagit emot dem, osv.

 

Om alla folkslag höll stenhårt på sina traditioner och aldrig beblandade sig med andra folk skulle det leda till misstänksmahet mellan grupperna och en "vi-mot-dem" känsla.

 

Jag ogillar all religiös fanatism. Kristen såväl som muslimsk. Religiösa/etniska friskolor är jag mycket skeptisk till!

 

[inlägget ändrat 2005-08-24 00:18:01 av mrcreosote]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 171
  • Skapad
  • Senaste svar

Utan att ta ställning (jag är feg och trött just nu) så kan man väl påpeka att samma villkor gäller för judar som för muslimer, men du kanske menar religösaminoriteter i största allmänhet.

-nisse

If we quit voting,

will they all go away?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De tillåts bygga moskéer och starta muslimska dagis och friskolor. När barnen går i vanlig skola tas alltid stor hänsyn till deras högtider, ramadan, de får gå ifrån lektioner för att be sina böner (sant!) osv.

Man ska hänsyn till deras matvanor, de ska ha hemspråksundervisning, flickorna ska ha slöja, osv!!!

 

Såvitt jag vet så har svenska kyrkan kyrkor spridda lite här och var i världen, svenska skolor finns väl också på dom mest omöjliga ställen. Om du flyttade till ett muslimskt land skulle du tvinga din dotter att ha slöja på sig?

 

men jag ogillar detta att grupper isolerar sig från omvärlden, håller sig för sig själva och inte vill bli en del av det samhälle/land de lever i, som föder dem och tar hand om dem och har tagit emot dem, osv.

 

Du menar precis så som svenskar gör när dom väljer att flytta utomlands, bosätter sig i stora svenskkolonier och firar jul och midsommar allt enligt svensk tradition.

 

Jag anser att innan man börjar ha åsikter om hur andra människor lever sina liv så bör man fundera på hur man själv skulle uppträda i samma situation, skulle du tex inte be skolan om ledigt för dina barn på julafton om det inte var en helgdag i den kulturen du hade flyttat/flytt till?

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur menar du? Att judar har samma förmåner och visas samma hänsyn och respekt för sina traditione som muslimerna?

 

Jag känner inga judar. De är väl en relativt liten grupp i sverige? De flesta bor väl i Stockholm med omnejd? Men i alla svenska orter finns det många muslimska invandrare. Och det känns som att de fått mer och mer självförtroende när det gäller att kräva sin rätt på många områden.

 

Om de nu så ivrigt vill isolera sig och så långt som möjligt vill fortsätta leva precis som i sitt hemland kommer det kanske att bli problem och motsättningar i framtiden när deras vanor kolliderar med svenska lagar/traditioner, osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marcus - jag förstår exakt hur du menar. Visst finns det svenska kyrkor i världen, men knappast så många svenskar i ett och samma land som det finns muslimer i sverige?

 

OBS - Jag försöker inte antyda att muslimerna "infiltrerar" sverige och försöker "ta över" landet på nåt sätt!!

 

Men tror du inte själv att denna isolering och särbehandlig kan leda till problem och motsättningar på längre sikt?

 

Man kan ju inte stå utanför det samhälle man lever i och skapa en stat i staten?

 

Du skriver att svenskar håller ihop i kolonier utomlands? Det är väl mer under semestrar, typ som i "sällskapsresan" och liknande. Inte permanent. och svenskar är ju tvärtom kända för att ivrigt ta till sig allt nytt och utländskt och inte vara rädda för utländsk mat, dans, trender, osv. Så din liknelse haltar på flera punkter tycker jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om alla folkslag höll stenhårt på sina traditioner och aldrig beblandade sig med andra folk

Jag är (som NWM) lite för trött för att ta en längre debatt, men måste ändå säga att svenskar isåfal är bra mer ovilliga i gemen att ta del av och beblanda sig med andra folk och kulturer (jag har svårt att se varför vi annars skulle ha sådana problem med smygrasism, fördomar och allmän invandrarfientligehet som vi har).

 

En vanlig åsikt jag hela tiden stöter på tycks vara att andra ska anpassa sig till oss, annars är det de som är avståndstagande. En psykolog hade nog kallat det för projicering av fördomar. Som stöd för dessa åsikter används argumentet att de har kommit till vårat land och skall anpassa sig till våra seder. I samma andetag för man fram hur öppet vårt samhället är, att man är för kulturell mångfald och religionsfrihet och bla bla bla.

 

Nä, det är så mycket dubbelmoral som infekterar sådana här frågor att folk bör ta en noggrann titt på sig själva innan de utmålar andra som felande parter.

 

Dessutom, som NWM rör vid, så mottar väl judarna mycket mer av detta gullegull från västvärlden än någon annan "folkgrupp" och detta under mer än 50 år. Då tycker jag gott att även andra människor kan få sin del av snuttefilten ett tag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar precis så som svenskar gör när dom väljer att flytta utomlands, bosätter sig i stora svenskkolonier och firar jul och midsommar allt enligt svensk tradition.

Poäng! Titta på alla emigrerande familjer som via arbetet flyttar till länder som ex. Pakistan, Brasilien eller F. Arabemiraten. Bor de med folket, integrerar sig och följer deras traditioner? Nä, de bor i väl bevakade, avspärrade diplomatdelar av huvudstäderna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur menar du? Att judar har samma förmåner och visas samma hänsyn och respekt för sina traditione som muslimerna?

Precis, vi har något som vi kallar för religonsfrihet i sverige.

 

Om de nu så ivrigt vill isolera sig och så långt som möjligt vill fortsätta leva precis som i sitt hemland kommer det kanske att bli problem och motsättningar i framtiden när deras vanor kolliderar med svenska lagar/traditioner

Att "levnadssättet" kolliderar med våra traditioner ser jag inga problem med men självklart får det inte kollidera med svenska lagar.

-nisse

If we quit voting,

will they all go away?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hörrni - tänk ett steg längre.

Om alla minoritetsgrupper skulle isolera sig, starta egna skolor och dagis, kräva egna lokaler, kräva resurser, bara tala det egna språket, osv - Hur skulle samhället se ut då?? Det skulle inte funka!!

 

Tänk: Finnar, Romer, Kurder, Kristna, homosexuella, veganer, asatroende, adliga, osv ( ja, ni fattar...)

 

Klick-bildning, isolering, och att ivrigt tycka att just ens egna lilla grupp är så speciell är bara negativt tycker jag. Jag önskar att alla kunde sluta se till sina egna intressen, släppa all fanatism som håller dem fångna, och leva tillsammans, ta det lugnt, odla sina små intressen och egenheter i liten skala privat och "bara vara som folk" ( ja, jag vet att det är ett godtyckligt, luddigt begrepp)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poäng! Titta på alla emigrerande familjer som via arbetet flyttar till länder som ex. Pakistan, Brasilien eller F. Arabemiraten. Bor de med folket, integrerar sig och följer deras traditioner? Nä, de bor i väl bevakade, avspärrade diplomatdelar av huvudstäderna.

 

men du talar ju om en liten klick välutbildade människor, diplomater och liknande som bor i ett fint kvarter. Det är ju inte samma sak som hundratusentals invandrare i ett helt land.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att svenskar håller ihop i kolonier utomlands? Det är väl mer under semestrar, typ som i "sällskapsresan" och liknande. Inte permanent. och svenskar är ju tvärtom kända för att ivrigt ta till sig allt nytt och utländskt och inte vara rädda för utländsk mat, dans, trender, osv. Så din liknelse haltar på flera punkter tycker jag.

 

Vad jag egentligen hade i åtanke var minisamhällena som uppstår när svenskar flyttar till spanien eller vart det kan vara dom flyttar numera, inte chartersemester alltså.

 

Men tror du inte själv att denna isolering och särbehandlig kan leda till problem och motsättningar på längre sikt?

 

Jag tror definitivt att utanförskapet redan har och kommer även i framtiden att ställa till problem, särbehandlingen du pratar om förstår jag inte riktigt, att dom får bygga moskeer gör mig ingenting och att dom får hemspråksundervisning i skolan ser jag inte som något konstigare än att vissa barn som ursprungligen kom från finland fick det när jag gick i skolan.

 

Det jag ser som det stora problemet är snarare att dom får sitta många år på en flyktingförläggning för att bara invänta ett beslut om dom ska få stanna eller inte. Efter så lång tid så har nog väldigt många tappat sugen på att få komma igång och försörja sig själva, skulle nog jag ha gjort i alla fall. När dom äntligen har fått ett beslut om att dom ska få stanna så dumpas dom iväg till ett område med bara invandrare, så där lär dom inte integreras med några svenskar och inte lär dom få några kontakter som leder till ett jobb heller eftersom den största delen är arbetslösa. Sen kan man ju dra in kriminaliteten som gärna uppstår i fattiga områden med hög arbetslöshet som leder många ännu längre från ett vanligt jobb för vem vill anställa en invandrare som dessutom är straffad för ett brott.

 

I min just nu väldigt generaliserade värld :) så är bla detta ett problem till skillnad från om några muslimer bygger en moske eller två och om kvinnor har slöja istället för keps som svenskar.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om alla minoritetsgrupper skulle isolera sig, starta egna skolor och dagis, kräva egna lokaler, kräva resurser, bara tala det egna språket, osv - Hur skulle samhället se ut då??

Friskolor, internat och frireligiösa skolor har vi ju haft i Sverige i evigheter. Segregationen i samhället är vi svenskar bra på själva - småortsbor vs. storstadsbor, rika vs. medelklass. Vi talar inte alla någon "rikssvenska" utan behåller våra egna dialekter.

 

Jag hör aldrig något motstånd mot frikyrkor och andra sekter som slår upp sina tempel överallt, men en moské, då bryter helvetet loss och vi riskerar att annihileras som folk.

 

Nä, varför är svenskar så rädda? Jo, för att vi levt skyddad verkstad på tok för länge och har svårt att acceptera att världen är större idag.

 

Tänk: Finnar, Romer, Kurder, Kristna, homosexuella, veganer, asatroende, adliga, osv ( ja, ni fattar...)

Du glömde svenskar där...

 

men du talar ju om en liten klick välutbildade människor, diplomater och liknande som bor i ett fint kvarter. Det är ju inte samma sak som hundratusentals invandrare i ett helt land.

Jag pratar om attityden inte mängden, jag menar att svenskar är bättre på att isolera sig utomlands än tvärtom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om alla minoritetsgrupper skulle isolera sig, starta egna skolor och dagis, kräva egna lokaler, kräva resurser, bara tala det egna språket, osv - Hur skulle samhället se ut då?? Det skulle inte funka!!

 

Tänk: Finnar, Romer, Kurder, Kristna, homosexuella, veganer, asatroende, adliga, osv ( ja, ni fattar...)

 

Nej jag tror inte att jag fattar. Misstänker att du blandar ihop religion med kultur (kultur i vid bemärkelse). Låt mig ta ett exempel: personligen har jag mer gemensamt med en muslimsk civilekonom från Iran som bor i Stockholms innerstad (eller välbeställt villaområde strax utanför) än vad jag har med en infödd svensk med 9 - årig grundskola som bor i en håla någonstans i Sverige.

-nisse

If we quit voting,

will they all go away?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill som sagt inte framstå som rasist eller islamofob.

Hemspråksundervisning är säkert bra, men se på de som invandrade till amerika. På en generation eller två så glömde de sina modersmål, ocn nu talar alla engelska. Och är amerikaner. Integration.

 

man kan inte envist klamra sig fast vid det förflutna, och alla gamla traditioner och seder ens förfäder haft.

 

Och moskéer är säkert också trevligt för dem (invandrarna) att ha, men jag ogillar som sagt religion. Det är roten till mycket ont i världen. Jag har t.ex. själv gått ur kyrkan. Religion är sådan grogrund för fanatism.

 

Jag menar inte att muslimerna bör bli kristna i stället, att de bör börja gå i kyrkan i stället! Min dröm vore väl om alla, såväl kristna som muslimer, kunde tona ner det där med religion litegrand, praktisera det i tysthet privat, men inte låta det styra hela ens liv och tillvaro!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

personligen har jag mer gemensamt med en muslimsk civilekonom från Iran som bor i Stockholms innerstad (eller välbeställt villaområde strax utanför) än vad jag har med en infödd svensk med 9 - årig grundskola som bor i en håla någonstans i Sverige.

-nisse

 

Det har nog jag med! Och det är säkert inte den typ du just beskrev som heller isolerar sig och kräver allt jag beskrivit. Den du beskriver verkar sekulariserad och integerad - precis som jag tycker att det ska vara!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hörrni - tänk ett steg längre.

Om alla minoritetsgrupper skulle isolera sig, starta egna skolor och dagis, kräva egna lokaler, kräva resurser, bara tala det egna språket, osv - Hur skulle samhället se ut då?? Det skulle inte funka!!

 

Jag vet inte i vilken utsträckning man kan kräva egna lokaler men om det nu är så att muslimer kan kräva lokaler för moskeer och liknande så lär väl samma regler gälla för andra kyrkor också och då förstår jag inte varför andra regler skulle gälla för svenska medborgare bara för att dom råkar vara muslimer. Sen kan jag tycka att det är direkt felaktigt att man över huvud taget kan få bidrag till kyrkobyggen om det nu verkligen är så men det är alldeles oavsett religion. Skola och dagis är väl inget konstigare än att det finns kristna friskolor eller dagis som drivs av moderaterna.

 

Att få hemspråksutbildning till att bara tala det egna språket är en ekvation som jag inte kan få ihop men jag antar att du syftar på människor som inte har lärt sig svenska än eller talar sitt hemspråk i hemmet vilket är ganska dumt men knappast något jag skulle vilja förändra med politiska medel.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hör aldrig något motstånd mot frikyrkor och andra sekter som slår upp sina tempel överallt,

 

Gör du inte? Det gör jag! När kristna församlingar, typ livets ord, vill starta friskolor blir det väl också rubriker i tidningarna?

 

 

men en moské, då bryter helvetet loss och vi riskerar att annihileras som folk.

 

Det påstod jag inte. Jag tror som sagt inte att muslimerna försöker "ta över" landet. Jag tycker bara det är negativt för alla parter att isolera sig och hålla hårt på sitt. Integering är väl ändå det uttalade målet från myndigehters sida, även om det också sägs att man ska ta hänsyn till deras kulturer och religioner?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemspråksundervisning är säkert bra, men se på de som invandrade till amerika. På en generation eller två så glömde de sina modersmål, ocn nu talar alla engelska. Och är amerikaner. Integration.

 

Om du syftar på svenskarna som invandrade till amerika så har vi helt olika bilder av integration, så värst mycket mer inavlat svenskbeteende lär du inte hitta någon annanstans i världen inklusive sverige. :)

 

Och moskéer är säkert också trevligt för dem (invandrarna) att ha, men jag ogillar som sagt religion. Det är roten till mycket ont i världen. Jag har t.ex. själv gått ur kyrkan. Religion är sådan grogrund för fanatism.

 

Jupp religion är roten till mycket ont men religionsfrihet är ganska fint tycker jag. Antar att du anser att man inte ska få bygga kristna kyrkor heller?

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en generation eller två så glömde de sina modersmål, ocn nu talar alla engelska.

Tycker du det är bra? Att tappa bort sitt ursprung och bli en urvattnad amerikan i mängden är iallfall inget som lockar mig (och det säger jag som halv-amerikan).

 

man kan inte envist klamra sig fast vid det förflutna, och alla gamla traditioner och seder ens förfäder haft.

Det handlar inte om att klamra sig fast vid det förflutna utan låta folk behålla den identitet och kultur de har IDAG!

 

Jag vill som sagt inte framstå som rasist eller islamofob.

Det gör du inte, många av dina åsikter i tråden är väldigt vanliga och speglar just den mentalitet av "skyddad verkstad" jag nämnde tidigare (utan avsikt att låta nedlåtande) som jag tycker att svenskar måste vänja sig av vid snart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte jag vill skriva något mer i denna tråd.

det är som sagt ett mycket känsligt ämne, det blir lätt fel, och jag kanske inte är tillräckligt påläst eller fördomsfri för att skriva om detta?

Jag vill inte framstå som rasist eller som en som generaliserar grovt.

jag ber om ursäkt om jag redan gjort det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det påstod jag inte. Jag tror som sagt inte att muslimerna försöker "ta över" landet.

Många av mina kommentarer riktar sig inte enbart till det du sagt utan till attityder i samhället i allmänhet.

 

När kristna församlingar, typ livets ord, vill starta friskolor blir det väl också rubriker i tidningarna?

Nä, det är bara när de misskött sig och dragit på sig anmälningar jag hört någonting alls om dessa skolor och då ska det naturligtvis uppmärksammas. Men att döma ut (än en gång, inte riktat mot dig) motsvarande skolor för andra grupper, ofta innan de ens haft en chans att dra igång sin verksamhet, det tyder enbart på fördomar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är som sagt ett mycket känsligt ämne, det blir lätt fel,

Jo, det blir det alltid i diskussioner kring heta ämnen, man dras med och blir lätt upphetsad och överdriver eller ibland misstolkar sina egna åsikter, det gäller mig som dig som alla andra =)

 

Själv tackar jag för nattdebatten, det hjälper alltid programmerandet att distrahera sig med lite sånt här ibland :thumbsup:

[inlägget ändrat 2005-08-24 01:21:04 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte jag vill skriva något mer i denna tråd.

det är som sagt ett mycket känsligt ämne, det blir lätt fel, och jag kanske inte är tillräckligt påläst eller fördomsfri för att skriva om detta?

Jag vill inte framstå som rasist eller som en som generaliserar grovt.

jag ber om ursäkt om jag redan gjort det.

 

En gång tiden levde jag i vanföreställningen att e-forum var ett forum fullt med fördomsfria och tänkande människor, en uppfattning som reviderades något efter en tid så hur den här tråden kommer mottas vågar jag inte sia om men för min del får du gärna fortsätta i tråden, jag tycker bara att det är kul med diskussioner i känsliga ämnen.

 

Rasist tror jag definitivt inte att du är, tror mer på Anjunas svenska skyddade verkstadsteori, eller en vanlig dag på fikarastenmentalitet som jag brukar kalla det :)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hände med integrationen?
Du skriver "integration", men jag tycker att du pratar om assimilering.

 

Tycker du att alla judar, muslimer, hinduer, m.fl. helt enkelt borde övergå till kristendomen (och svenskheten*) för att "integrationen" skall vara fullbordad?

 

Dessutom blandar du ganska grovt ihop religion, språk och nationalitet (ursprungsland). Det är skilda saker. Det finns även blonda svenskar (infödda) som konverterat till Islam (eller vilken annan religion som helst). Innebär det att de inte heller är integrerade?

 

* bara ett påhittat begrepp (exempel)

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2005-08-24 03:55:17 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den du beskriver verkar sekulariserad och integerad - precis som jag tycker att det ska vara!
Bara för att han är välutbildad så tycker du att han verkar vara integrerad och dessutom sekulariserad? Skärp dig. Utbildning har väl ingenting med saken att göra...

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2005-08-24 04:03:05 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...