Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köp av digitalkamera


Frouke

Rekommendera Poster

Vet att liknande ämnen har figurerat flitit på detta forum men jag skriver ändå ett eget inlägg eftersom jag har lite speciella önskemål och eftersom de andra trådarna inte är dagsfärska.

 

Jag ska köpa in en digitalkamera som dels ska användas för att ta vanliga kort som mestadels ska användas till webbpublicering (inomhusfoton men också en del sportbilder) men också för att filma en del filmsekvenser (åtminstone 20 sek långa). Jag är ute efter en kamera som kan ta upp ljud på ett bra sätt, både från den som håller i kameran och från personer på någon meters avstånd.

 

Någon som har några förslag på en bra kamera för dessa önskemål eller har några synpunkter på vad man bör tänka på när man köper en sådan kamera? Prislappen bör inte ligga över 5000kr.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ute efter en kamera som kan ta upp ljud på ett bra sätt

 

Då blir det kanske en videokamera där du kan koppla in en extern mikrofon och en enklare stillbildskamera? Videokameror brukar iofs kunna ta stillbilder men kvaliteten kanske inte räcker till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska du ha bra bilder eller bra videoklipp?

Det är inte helt enkelt att få båda två med en kamera. Men, kolla Canons kameror med objektiv +4 megapixlar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En DV-kamera är ett intressant alternativ. Varken bilderna eller videoklippen kräver någon exceptionell kvalitet, utan jag är mest ute efter någon form av allround-kamera. Budgeten tillåter nog tyvärr inte inköp av både videokamera och stillbildskamera utan det får bli en kamera som tillåter både och, frågan är ju dock om det ska vara en digitalkamera med videofunktion eller en DV-kamera med stillbildsfunktionalitet. Råd och förslag på modeller emottages med öppna armar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller stillbildskamera tror jag nog att det är ljudet som är problemet. Dels för att de inte (såvitt jag vet) har ingång för "riktig" mikrofon, dels för att ljudet komprimeras alltför hårt. Men det beror ju förstås på hur bra det behöver vara.

 

[Edit]Hmm, jag menar alltså att det kanske blir just vilken ljudkvalitet du vill ha som bestämmer valet snarare än bildkvaliteten...

 

[inlägget ändrat 2005-08-23 18:47:50 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Vad gäller stillbildskamera tror jag nog att det är ljudet som är problemet.

Lägg in bakgrundsmusik efteråt istället. Inte säger någon någontig vettigt ändå när kameran rullar...;)

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bland annat är det tänkt att kameran ska användas för att spela in små filmsekvenser där personer i en styrelse får svara på några snabba frågor. Dessa sekvenser ska sedan kunna laddas ner/streamas från en hemsida. Ljudkvaliteten behöver inte vara perfekt men man ska kunna höra vad de svarar på frågorna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

MP3 - spelarna ger ganska bra ljud när man spelar in. De flesta har den funktionen idag. Sätt en sådan i handen på den som skall prata - som en mikrofon liksom.

 

/Mauritz

 

EDIT: Då kanske det räcker med en rad stillbilder till, och sedan denna klickbara ljudfilen??

[inlägget ändrat 2005-08-23 19:24:23 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mauritz Lybeck skrev:

MP3 - spelarna ger ganska bra ljud när man spelar in. De flesta har den funktionen idag. Sätt en sådan i handen på den som skall prata - som en mikrofon liksom.

 

Går ju att köpa vettiga mikrofoner med bra ljudkvalité.

 

Blir sunkljud om du använder micken på kameran. Den är inte den bästa rent kvalitétsmässigt. Blåser det så hörs det som om du står i storm.

 

Spelar du in prat separat så ska du tänka på att det ska synkas med den som pratar på filmen sen. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...