Just nu i M3-nätverket
Jump to content

vilken scsi eller ide?

göran bengtsson

Recommended Posts

göran bengtsson

funderar på att köpa en brännaremen vet inte vilken sorts scsi eller ide.

tänker använda den till att bränna från cd till cd och en massa spel och music. vilken är bättre, jag har hört att man ska använda scsi om man vill bränna från cd till cd för då blir det säkrare att man får en fungerande skiva stämmer det?

har några av er några erfarenheter av brännare helst kända märken? vilka program ska jag använda om jag ska bränna, det finns olika program till olika saker som man ska bränna, några bra tips?

sen undrar jag om det finns nåt bra scsikort eller är alla likadana vilken prestanda ska det vara på dom, vill helst ha dom snabbaste (om det nu finns några snabba).

datorinf. athlon processor, k7pro, geforce sdr 256, sblive value, 128 sdram som jag snart ska öka, dvd pionerr 104s det var allt.

mvh.

Göran B

många kommer att skicka in svar till dig om att en SCSI-brännare är det bästa alternativet, vilket det också istort sett är, nackdelen är bara att det är dyrare eftersom du måste inköpa ett tilläggskort, men för den helseriöse gäller nog SCSI. En SCSI-enhet belastar datorn mindre än en IDE, men för att du ska kunna använda datorn helt samtidigt som du bränner bör du nog ha en SCSI-hårddisk också. Vad som talar för IDE är dock återskrivningsfunktionen som innebär att du kan ta bort och lägga till information på cd-skivan precis som på en vanlig disk till ett vettigt pris. Återskrivningsfunktion finns också till SCSI men dom är markant dyrare.

Tilläggas ska att jag just idag var och köpte en Sony CRX140e-rp (8/4/32x, IDE, 2300:-) och kunde efter en mycket enkel installation bränna i 8x utan problem (600MB på 9min), se bara till att du har en någorlunda snabb hårddisk.

/F

göran bengtsson

min hd snurrar 7200rpm, min hd är ide spelar det egentligen någon roll eller?

tänkte köpa beg scsi därför kan man säga att det blir samma pris som en ny ide. förresten om man köper en ide vart ska man plugga in den? har inga lediga platser på moderkortet något tips?

Som jag ser det så har du två enheter som använder IDE-kanalerna, hårddisken och DVDn. På moderkortet sitter två kontakter där du kan koppla in två enheter på vardera kontakt, nu sitter troligtvis hårddisken på primary och DVDn på secondary. Eftersom varje kontakt kan ha två enheter har du två val vid köp av IDE-brännare; du sätter brännaren som primary slave med hjälp av en "tre-kontakts-IDE-kabel" (följer troligtvis med brännaren annars kostar den cirka 60:-). En del säger att det inte är bra att han källa och brännare på samma kanal, jag kopplade in min brännare så, och eftersom du har en snabbare hårddisk än vad jag har så lär det inte vara några problem. Det andra alternativet är att sätta brännaren som secondary master (måste bygla om DVDn). En del rekommenderar detta, jag är inte helt säker att detta är det bästa, men inget säger ju att du inte kan testa båda alternativen för att se vad som är bäst för dig när du ska bränna direkt från CDn. Se till bara att köpa en brännare med minst 4MB buffertminne, så lär frekvensen av misslyckade bränningar vara liten. Min Sony CRX140e-rp (8/4/32x) har 4MB och kan utan problem bränna i 8x, 600MB på 9min.

När du köper SCSI har du bara ett alternativ; att koppla in den via det medföljande kortet, skulle inget kort följa med så kostar ett nytt cirka 300:-, gäller både ISA och PCI.

Mitt råd är att om du kan vara ifrån datorn 10min när du bränner en full cd med data så köp en ny IDE, vill du ha möjlighet att använda datorn samtidigt som du bränner (vilket jag inte vet om man verkligen ska göra) så köp en beg SCSI, men tänk på att du inte har någon garantin om den inte skulle fungera eller någon returrätt.

• 2 weeks later...

Det som gör att SCSI är snabbare än IDE är att det inte är beroende av processorn för att göra saker, utan dessa enheter kan utföra saker mellan varandra utan att blanda in andra delar av datorn. Detta gör att om du har en SCSI-brännare och en IDE-HD så spelar det egentligen inte nån större roll att du har SCSI, eftersom hårddisken ändå måste belasta processorn. Däremot om du kör med en SCSI-HD och brännare så är det bara frid och flöjt.. Samma gäller naturligtvis om du har SCSI-läsare och brännare...

göran bengtsson

jag tänker inte hålla på med datorn medans jag bränner, men jag tänker bränna från cd till cd på direkten, finns det en risk att datorn krashar?

det var vad en dataaffär sa till mig om man använder ide.

har en athlon och 128sdram. plus så har jag en pionner 104s dvdspelare.

har någon av er några tips på brännare kända fabrikat endast, den ska bränna i runt 8x på cdr och minst 4x på cdrw, scsi eller ide spelar ingen roll.

har själv hört att plextor och hp är bäst men jag har hittat en sony billigt 1700spänn som bränner i 8x, 4x ide alltså den har förresten 4mb buffertminne eller vad det heter.

• 3 weeks later...

Kan starkt rekommendera dig att köpa en Sony CRX140E, 8/4/32x med 4Mb buffert. Har en själv och inte upplevt några problem med vare sig att bränna från cd eller hårddisken. Bränner utan problem i 8x. Jämför man så är den faktiskt oftast billigare än konkurrenternas motsvarigheter.

/F

• 4 weeks later...

Jag har 2 brännare (Yamaha Crw8224 Scsi Och Yamaha Crw 8224 ide).

Ide'n kör jag hemma och scsi på jobbet båda är identiska med undantag av interfacet.

och jah har aldrig misslyckats med en skiva på någon av dom Jag kör mycket audio och data även Playstation och dom bränner jag i 8 X

Så Jamaha kna jag rekomendera.

Mind it a terrible thing to waste

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...