Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

skillnad på versionerna av w2003s


Grains

Rekommendera Poster

Hej. Jag undrar om det är någon större skillnad på :

 

- Windows 2003 Server Enterprise

- Windows 2003 Server Standard

- Windows 2003 Server Web

 

Syftet jag vill ha det till är: forum, hemmsidor och spelserver.

 

//Templar

 

[inlägget ändrat 2005-08-20 11:12:10 av Templar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Längst ned på följande sida finns en grov jämförelse mellan systemen (inkl. Datacenter Edition och SBS 2003:

http://www.microsoft.com/windowsserver2003/evaluation/overview/family.mspx

 

Kostnadsjämförelser:

http://www.microsoft.com/windowsserver2003/howtobuy/licensing/pricing.mspx

 

Standard Ed. räcker för dina behov skulle jag tippa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är "Client Access Licenses"? Låter ju som om man skall behöva köpa OP först för 10k sek. och sedam betala 2k till för att få igång det....eller?

 

//Templar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med CAL är saker jag aldrig orkat försöka förstå mig på, sånt får andra sköta =) Som jag förstått det krävs dock ingen CAL för access till IIS. Om du däremot skall använda ex. Exchange server och erbjuda mailkontoaccess till anställda/kunder så krävs det.

 

Hursomhelst ingår ju ett antal licenser i grundprodukten (det framgår på sidan). Men jag måste lämna bollen över till någon som är ordentligt insatt i det här (jag chansar på att ex. fhe eller Cluster är klart mer insatta i det här än jag)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Låter inte som om det är något för mig då. Antar att forum konton inte har att göra med CAL utan ingår i forum scripten eller liknande.

 

//Templar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

CALs för Windows används för autentiserad åtkomst. Om du sätter upp en filserver hemma och låter 3 personer komma åt servern krävs 3 User CALs. Det är dock lite olika från fall till fall i vilken omfattning CALs behövs för en viss servertjänst. Skall du bara köra IIS för anonym åtkomst (dvs som en vanlig webbsida) räcker det alltså med ex de 5 som normalt följer med (så att du själv kan ansluta till servern osv - webben i sig kräver ingen). Man behöver endast ha CALs för IIS om du erbjuder Windows-baserad autentisering, dvs mot Windows egen kontodatabas. Bygger du något eget databasbaserat system, påverkar detta ej antalet CALs.

 

Exchange, SQL mfl tjänster har alla egna liknande licensmodeller. Exchange licenseras per enhet som ansluter, SQL kan licensieras som antal samtidiga användare, eller per processor. Skall du köra anonym åtkomst (läs köra en webbserver mot SQL-servern) krävs en processorlicens, vilket normalt är väldigt dyr. Därför kör man hellre med MSDE (strippad version) eller nya SQL 2005 Express som dels är gratis och dels tillåter dig att använda den för vanliga webbar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...