Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

installation Suse 9.3


cubeman

Rekommendera Poster

Den fungerar tyvärr inte jag klickar på länken men det kommer bara en felmedalande upp (FF webbrovser) medans de andra fungerar.

PS: där står att jag ska använda rsync men jag vet inte vad det är lr hur det fungerar.

[inlägget ändrat 2005-09-27 22:55:48 av cubeman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rsync är ett program för att ladda ner saker: http://www.google.com/search?q=rsync Jag vet inte hur lätt det är att få igång i Windows.

 

Åtminstone från ftp.suse.com kan du ladda ner dvd-varianten via ftp: ftp://ftp.suse.com/pub/suse/i386/current/iso/ Annars kan du ju använda Bittorrent (t ex http://www.mininova.org/tor/72072 , och ja, det är helt lagligt).

 

Annars föreslår jag precis som fhe att du använder ftp-varianten: http://ftp.suse.com/pub/suse/i386/current/README.FTP

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack så mycket det fungerade bättre från Suse ftp server än från sunets mer pga att jag slapp använda annat program och "klödda". Hoppas jag kan kan bränna det ordentligt också tack för all hjälp som jag har fått hitills...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här hämtade jag Suse 9,3:

 

http://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/suse/suse/i386/9.3/iso/

 

Brände med Nero Express på fem cd:s utan problem. Värt att nämna är att när du börjar installationen så ska du köra checksumkontrollen på alla 5 cd-skivorna som föreslås. Tråkigt om t ex. cd 3 inte fungerar mitt under installationen...

 

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det fungerade bättre från Suse ftp server än från sunets mer pga att jag slapp använda annat program

Fantastiskt med tanke på att det ligger samma saker på dem...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet var nog mer att sunet hade en begränsnig när det gällde att ftp:a ner filer. för man var tvungen att använda rsync om man ville ha ner den stora dvd.ison

 

 

En annan fråga:

Jag har en disk som är partionerad i tre delar, hade tänkt lägga in linux i den ena. Händer det något speciellet med hela disken så att xp inte hittar den. Vad jag menar är: behövs disken ändras på något sätt tex xp som behöver ntsf diskar.

:-)[inlägget ändrat 2005-09-28 08:19:13 av cubeman]

[inlägget ändrat 2005-09-28 08:20:12 av cubeman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är meningen att det ska gå bra att lägga in Suse på en del av en hårddisk, i varje fall i tidigare versioner. Jag la in 9.1 en gång i tiden på en hårddisk med XP, det var inga problem att komma in i XP som vanligt sedan.

 

Installationsprogrammet innehåller partitioneringsprogram och formateringsprogram så finns det bara utrymme på disken så ska det gå bra. Däremot så behöver Linux flera partioner (minst 2 gärna fler) formaterade med särskilda Linux-filsystem (swap, ext3 är de vanligaste), men som sagt det fixar installationen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu lägger jag mig i lite. När du installerat ett Linuxsystem och självklart väljer MBR alternativet så kommer du vid uppstarten alltid att först få fram startprogrammet GRU där du får välja om du vill starta XP eller Linux. Detta är kvar även om du formaterar hela (jag menar verkligen hela) disken.

 

Tröttnar du på Linux och vill få bort det helt (inklusive GRUB) i datorn) gör du följande efter att tagit bort Linux. Sätt i en Windows 98 startdiskett och starta upp datorn. Mass gojja kommer fram på skärmen och när all blivit stilla sriver du exakt följande för att få bort GRU:

 

fdisk /mbr

 

observera mellanslaget efter fdisk

 

Tuggar disketten lite och inget medelande kommer fram så har du lyckats rensa GRUB. Tryck CTR ALT DELETE för att starta om datorn efter att tagit ur disketten.

 

Har du otur får du svart skärm vid nästa upstart och får ominstallera XP, men GRUB är borta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet inte har försökt alla sorter nu så jag blir tokigt har nog gjort av med runt tjugo skivor nu. Så jag vet inte vad jag ska göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är installationen klar.

 

Suse 9.1 bootade snällt och fint och nu kör jag Suse 9.1 som en virtuell maskin på min windowsburk.

 

Fantastiskt.

 

Det här är helt enkelt helt otroligt! Installationen löpte helt utan problem från en nerladdad iso-fil. Konfiguration och allt funkade vid första försöket.

 

Sällan man tappar hakan numera, men det gjorde jag just...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de fungerar inte att boota med så antingen så har jag gjort något fel vid bränningen eller om det är något annat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

lizardKng skrev:

Installationen löpte helt utan problem från en nerladdad iso-fil.

Jag tänkte göra samma sak med SuSE 9.3 på VMWare. Brände du ison eller lade du in en virtuell CD-läsare i gästdatorn?

 

/Mauritz

[inlägget ändrat 2005-10-01 19:20:45 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska lägga in det på samma dator hade jag tänkt (förlåt för svenskan):-)(partionerad hd) men du menar att jag kan man koppla ihop två datorer och lägga in det därifrån menar du?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror inte det är något fel på skivorna men det måste bli något fel när jag ska bränna. altså att jag bgränner på fel sätt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig mer Suse 9.3 om inte någon kan tala om varför det i yast bara verkar gå installera Suse egna program. Gick inte ens uppdatera Winplayer och ändå laddade jag ner installationspaket för Suse 9.3 64 bit, öppnade med Yast och körde igång proceduren som släktes ner. Samma med andra program.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska lägga in det på samma dator hade jag tänkt (förlåt för svenskan):-)(partionerad hd) men du menar att jag kan man koppla ihop två datorer och lägga in det därifrån menar du?

 

Oj, nu blev det svårt att se vad det var kommentar på men om det har med VMWare att göra så är det en virtuell maskin i maskinen, det är inte 2 maskiner som är hopkopplade.

 

Eller så var det en kommentar på nåt helt annat :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund

Nope. Det underbara med just suse är att den klarar att partionera om en hårddisk så att Suse får plats... Du kanske dock inte ska välja den mesta viktiga partitionen som du har att förminska.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Färdig: har lyckats att bränna en boot skiva nu. tog bara och la in den i deamon tools och sen så kopierade jag bara skivan genom nero. tack för hjälpen från alla som ville hjälpa till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...