Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

installation Suse 9.3


cubeman

Rekommendera Poster

Har problem när jag ska installera min Suse eftersom skivan inte kan hittas. har ändrat i bios så att datorn bootar från skiva men den hittar fortfarande inte skivan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Samma här, men då gäller det min Laptop och Linspire. Andra Linuxskivor verkar funka att boota men sedan börjar ju alla problem... Gör inte som jag gjorde, utan stanna vid Windows. Systemet är bättre än sitt rykte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

har ni bränt dom som boot skivor då? o inte en vanlig iso cd??

 

Är ett system som är SÅ lättangripligt av en yttre person verkligen så bra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hm antar att du har laddat hem filerna så dom ser ut något så här

"SUSE-9.3-Prof-i386-CDX" du skall bränna dom som en image,

ex i Nero "Recorder" > "Burn image" >välj sedan suse filen....... då kommer det och bli en bootbar skiva........

/Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag förstår det rätt så ska jag packa upp min iso fil och sen bränna filerna som image filer i nero. ska försöka ....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, "iso-filer" är helt enkelt avbildningar av filsystem. Inget behöver/ska packas upp. Det enda du behöver göra är att skriva filen rakt av till cd, vilket du får om du väljer "Burn as Image" eller liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tröttnat på Suse 9.3 där det verkar som om det bara går att installera deras program med Yast. Bort rån hårddsken och leta reda på en dist som inte bara ger en svart tom skärm med ati-kort från början (det finns drivisar men inte i någon distro jag provat).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej tyvärr gjorde som du sa. altså bränna filerna som image men när jag sen skulle boot så hitade datorn ingen skiva. ska försöka se om jag kan bränna en xp home på samma sätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutsatt att datorn kan starta från cd och är inställd att göra det (dvs om den kan starta från din XP-skiva):

 

Kolla att Suse-cd:n verkar okej i Windows Explorer. Du ska kunna utforska cd:n och se ett antal olika mappar och filer.

 

Kolla att nerladdningen gick bra genom att kolla md5-summan. Från samma ställe som du laddade ner iso-filen bör du kunna få md5-summan (normalt en fil som heter MD5SUMS eller liknande), kolla om det stämmer mha t ex det här programmet: http://www.toast442.org/md5/

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag prövade att bränna en cd ISO idag med nero och kopilationssaken.började med att ändra till image reader eller nått sådant och sen la jag bara in filen och då fsa den att jag skulle trycka på brän något i menyn eller om jag bara ville bränna bilden. (vet inte exakt hur jag gjorde det) men den ville inte göra om filen till en instal eller boot fil. Vad gör jag för fel?

 

[inlägget ändrat 2005-09-24 17:36:44 av cubeman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte så mycket om Nero förutom att programmet gör det onödigt krångligt och förvirrande för dom som bara vill bränna en iso-fil :(

 

Om du inte får det att funka med Nero, testa att använda den här gratissaken istället: http://isorecorder.alexfeinman.com/isorecorder.htm

 

Du ska inte konvertera eller göra om nånting. Det enda du vill göra är att bränna iso-filen rakt av till cd. Du ska välja "Burn as Image" eller nåt liknande, välja iso-filen (du kan behöva säga åt Nero att "visa alla filtyper" för att kunna välja iso-filer), och sen bara bränna. Nero har flyttat runt de olika valen i menyerna från version till version, så man kan behöva leta runt lite.

 

Vad är "kopilationssaken" för något, och vad gör du när du ändrar till "image reader"?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nero har två olika valmöjligheter uppe i mitten. Där kan man välja antingen sin brännare eller något som heter image reader recorder. jag valde recorden och så la jag in filen och så gick jag in i menyn bränning och sen bränn kompilering.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där kan man välja antingen sin brännare eller något som heter image reader recorder.

Där väljer du Image Recorder om du vill tillverka en image-fil, om du vill bränna en ISO-image gör du det genom att välja "Burn Image" under File-menyn (där var den senast jag använde Nero till det iaf).

 

Normalt när man vill göra CD-skivor av ISO-images så behöver man bara göra följande steg:

1. Tanka hem ISO-filen/filerna

2. Bränn dem, en efter en, genom just File - Burn Image

 

Det är allt och Nero klarar det verkligen och har alltid gjort det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att jag förstår ändå:-(, Problemet framstår om jag kan sammankoppla två eller flera iso filer i en en dvd fil så att de skapar en boot fil. För det är ju inte helt kul att skapa flera cd skivor när man kanske kan använda en.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet framstår om jag kan sammankoppla två eller flera iso filer i en en dvd fil

Tekniken kan inte fungera på det sättet, glöm det.

Vill du ha en DVD så tankar du hem en DVD-iso istället, nästan alla distributioner har haft sådana som alternativ i flera år (om inte Suse har, byt).

Ytterligare ett alternativ som de flesta klarar (och klarat i snart 10 år) är att göra installation från nätet, då tankar man hem en pytte-iso som man gör en bootbar CD av (alternativt en image som man gör en bootfloppy av), därefter väljer man vilken mirror man vill installera från och kör. Det bygger naturligtvis på att man har nät men det går rätt bra även på långsam ADSL.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de dvd-isona som jag har hittat är över 4 gig och då kan man inte bränna dem på en vanlig dvd-r/rw skiva. vil hels inte köpa en skiva för hundra spänn.

Fins det något sätt att få in 7 gig på en 4.5 gig eller vad den ligger på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de dvd-isona som jag har hittat är över 4 gig och då kan man inte bränna dem på en vanlig dvd-r/rw skiva

Har du testat?

 

Den DVD-ISO som ligger här:

ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/suse/suse/i386/9.3/iso/

är på 4383158kb vilket alla gånger får plats på en DVD-R-skiva.

 

En vanlig DVD-R rymmer 4.7 gig.

 

Edit: Förbaskad eforum att klippa URL:ar, kortvariant av samma sak:

http://tinyurl.com/8t4t4

[inlägget ändrat 2005-09-27 17:42:11 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det något swareware eller vanligt verision för jag skulle vilja ha pro verisionen. Hoppas detta inte leder till irritation för jag vet att det är en relativ dum fråga. Men tack ändå

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning om hur Novell hanterar sin linux (suse), någon shareware är det knappsat däremot finns det naturligtvis alltid en möjlighet att deras kommerciella paketering innehåller lite mer än den som är fri (oftast helt enkelt beroende på att drivrutinstillverkare och andra vill ha pengar för distribution av drivrutiner).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok tack vet du om det är någon pro verision lr för där finns pro eller nåt till cd men dvd ison står där bara eval någon som vet vad detta är .

 

[inlägget ändrat 2005-09-27 22:07:21 av cubeman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...