Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säkerhet för borgenär till låntagare


Johan_Z

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har blivit förfrågad om att gå in som borgenär till en kompis inblancolån, jag litar på personen, men trots det så undrar jag vad som gäller om min kompis slutar betala..

 

Får min kompis några "problem" då? Att jag får börja betala istället har jag förstått, och den risken kan jag ta, men att min kompis skulle kunna komma undan med det känns förjävligt.. Händer det verkligen ingenting om en låntagare slutar betala av sitt lån? Kan jag kräva tillbaka pengarna när min kompis har råd att betala tillbaka igen, eller får jag bara lita på att han lovar att han ska göra det?

 

Kort sagt:

Om jag går in som borgenär vid ett inblanco-lån, har jag då någon laglig rätt att kräva tillbaka pengarna jag blir tvungen att "lägga ut" utifall låntagaren inte betalar?

 

Med vänliga hälsningar / Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om låntagaren inte betalar lånet har du visserligen rätt kräva denne på pengar men du kommer inte få några. För hade denne pengar hade ju lånet betalts.

 

Kort sagt gå inte i borgen för mer än du kan förlora utan att det känns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att jag får börja betala istället har jag förstått, och den risken kan jag ta,

 

Har du skrivit på borgen för ett lån på typ 50.000,- och din kompis skall betala typ 2000,-/månad men sedan inte gör det av någon anledning så kräver banken dig på 50.000,-+ränta och inte 2000,-/månad.

 

Förfaller skulden så får du betala hela skulden, inte överta lånet om du inte kan göra upp med banken.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så kan man göra upp med sin kompis att han/hon säger till dig när det börjar bli problem med betalningarna, så att du då betalar 2000/mån till din kompis istället för att betala hela lånet till banken, så att kompisen i sin tur kan betala banken. Kan man lita på varandra är inte detta något problem.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hurpass mycket reglerna har ändrats, men jag var en av två bogenärer åt en snubbe för länge sen. Han slutade betala. Det som hände var att banken skickade ett kravbrev direkt till oss borgenärer, dvs dom noterade att han inte hade betalt, dom försökte inte få pengarna från honom det första dom gjorde. Det första dom gjorde var att skicka kravbrev på hela beloppet, inte den missade betalningen, till oss borgenärer. Sen var det upp till oss att försöka klämma ut pengar från låntagaren.

Det var första och sista gången jag var borgenär åt någon.

 

Personligen tycker jag att det är ett jävla ofog med borgenärer. Borgenärerna tar hela risken, då borde räntan vara lägre åtminstånde eftersom risken minskar ordentligt för banken. Dom gör kreditkoll på borgenären också. Denna kreditkoll ligger i listorna hos kreditupplysningsföretagen. Sen när man själv ska ha lån så tas det viss hänsyn till att man är borgenär. Det är som att ha en egen skuld.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen när man själv ska ha lån så tas det viss hänsyn till att man är borgenär. Det är som att ha en egen skuld.

 

Det är fel. Det syns inte som skuld på borgenären förrän det är denne som har skulden (dvs den som står på lånet slutar att betala). Att vara borgenär är inte detsamma som att ha en skuld.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att vara lite språkpolisig,,,

Borgenär = långivare (Motsats = gäldenär)

Borgensman däremot...

 

Ettt gammalt talessätt:

"Den som går i borgen, går i sorgen"

 

Om du skulle betala hans skuld så kan du senare i upp till 10 år, tror jag det är, kräva hnm. Men jag undrar om du inte måste gå gnm tingsrätt osv.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan alltid gå till kronofogden, även om en privatperson kräver en annan privatperson på pengar (jag har tyvärr själv varit tvungen att göra så). Då är skulden mellan parterna juridiskt bindande. Om den som påstås vara skyldig pengar inte anser sig vara det, går ärendet till tingsrätten och vinner eventuell laga kraft först efter ett domslut.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men att min kompis skulle kunna komma undan med det känns förjävligt.. Händer det verkligen ingenting om en låntagare slutar betala av sitt lån? Kan jag kräva tillbaka pengarna när min kompis har råd att betala tillbaka igen, eller får jag bara lita på att han lovar att han ska göra det?

 

Just att du skrev detta gör att jag i din situation aldrig skulle skriva på borgen på ett sådant lån.

Jag har ungefär samma erfarenhet som Pentti H, det ordnade visserligen upp sig och jag behövde aldrig gå in och betala skulden men under 3 dagar så var mitt liv inte muntert.

 

Många goda vänner har blivit osams av liknande orsaker, även om du skriver att du litar på personen ifråga så lyser tvivlet ändå igenom, mitt bestämda råd är att aldrig skriva på en borgen utan att du vet att du på kort varsel kan skrapa ihop hela lånebeloppet samt att du litar på personen så nära 100% du kan komma.

 

När banken väl postar kravbrevet till dig så vill dom ha betalt omedelbart, din kompis kanske har tillgångar som kan täcka skulden men det är ändå dig banken går på och det är du som får ta över skulden.

 

Det syns inte som skuld på borgenären förrän det är denne som har skulden (dvs den som står på lånet slutar att betala). Att vara borgenär är inte detsamma som att ha en skuld.

 

Utan att vara säker på detta så är man inte skyldig att vid egen låneansökning uppge att man har ett borgensåtagande åt någon och i så fall kommer det att räknas in i riskkalkylen och eventuellt försvåra ett eget lån?

 

I så fall har man ju låst upp sin egen ekonomi så länge kompisens lån fortfarande är obetalt?

Tunna/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det syns inte som skuld på borgenären förrän det är denne som har skulden (dvs den som står på lånet slutar att betala). Att vara borgenär är inte detsamma som att ha en skuld.

 

Jag började kolla mina (20år) gamla papper för att motbevisa detta :)

Men när jag bläddrat lite så kom jag ihåg det var så att jag försökte få ett lån i samma bank som jag var borgensman. Kanske var det så att jag sa att jag var borgenär eller så såg dom i sina papper att jag var det, men kontentan var i alla fall att jag fick inget lån. Det är i alla fall ingenting som tillför ens kreditvärdighet nånting i en långivares ögon.

Men sen när jag tog ett medlems-lån så gick det bättre.

Kanske kunde Johan_Z´s kompis prova medlemslån först? Förutsatt han är med i facket förstås.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, banken du söker lån hos har naturligtvis lokala register över detta, men det syns som sagt inte i de offentliga registerna.

 

(jag vet, därför att det var ett villkor för att min mor skulle stå som borgen på ett lån till mig. Vi skrev även ett inbördes avtal, liknande det som jag skrev några inlägg längre upp).

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att det är ett jävla ofog med borgenärer. Borgenärerna tar hela risken

Jag tycker det finns en (1) bra tanke bakom systemet med borgensmän, nämligen att det gör det möjligt för t.ex "Kalle, 21 år som nyss fått sitt första jobb" att ta ett eget lån till bostad (eller nåt) med föräldrarna som borgensmän, hellre än att föräldrarna tar lånet. Om föräldrarna tog lånet skulle Kalle förmodligen inte haft samma press på sig att skaffa kontroll över ekonomin men när det är han som står för lånet (och föräldrarna som borgar för skulden) så kommer han förmodligen att försöka hantera det själv in i det längsta (i de flesta fall av "Kalle").

Att däremot behöva gå till kamrater och be dem vara borgensmän tycker jag är en klar indikation på att man kanske ska försöka klara läget utan att låna och det är därför jag skulle råda de som hamnar i den situationen att tacka för förtroendet men avböja "erbjudandet".

 

Edit: Har man pengarna kanske det är en bättre variant att låna ut dem själv.

[inlägget ändrat 2005-08-18 22:28:29 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag undrar om du inte måste gå gnm tingsrätt osv.

 

Nejdå det behövs inte, man säljer skulden till Baltic Inkasso eller andra organisationer, visserligen till en lägre del än den ordinarie skulden men man får i alla fall pengarna.

 

:thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...