Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min DVD-ROM är död!


RedXenom1

Rekommendera Poster

Jag har ett ganska invecklat problem. Under ett försök att uppdatera drivrutinen för min DVD-ROM ute i DOS kraschade datorn, och när jag startade upp den därefter kunde den helt enkelt inte hitta DVD:n överhuvudtaget.

 

Jag har provat alltifrån att:

 

* Installera om de gamla rutinerna från diskett.

 

* Koppla DVD:n till andra IDE-ingångar.

 

* Formatera hårddisken och installera om Windows 98.

 

Jag vet inte hur man kommer åt de riktiga grundiställningarna, men något gör att de finns kvar. Har någon en lösning? Som det ser ut nu har jag ingen CD- eller DVD-enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det var nog inte drivrutinerna du uppdaterade i DOS utan mjukvaran i DVD enheten "Firmware"

 

Det du antagligen gjorde var att flasha om den, dvs uppdatera firmwaren i enheten. Om DVD nu inte kan användas alls så kan du prova med att flasha den en gång till.

 

Om det inte fungerar så skriv ett mail till tillverkaren och fråga efter en gammal firmWare ver. och prova flasha med den...

 

Om du skriver vilken typ och modell av DVD du har + ver. på firmware så kanske det finns någon som kan hjälpa dig mer.

 

ps. skriv bara i ett forum. : )

 

 

-----

MVH

/C

 

 

[inlägget ändrat 2000-07-01 17:02:23 av Stoffe-2k]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går jag tillväga för att flasha enheten då? Vad behöver jag för filer? Var det firmwaren jag uppdaterade i DOS sist jag rotade runt?

 

Problemet är dock att den inte kan hitta någon hårdvara överhuvudtaget, så att uppdatera rutinerna för den är lite svårt.. Den måste ju hitta den för att kunna ersätta. Eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde att skriva att jag har en AOpen DVD-1640 Pro, som ligger som Secondary Master. Moderkortet är ett MS-6199VA.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

1. JA det är troligen så, får man fråga varför du gjorde det?

 

2. Nja, hitar BIOS din DVD?

 

 

-----

MVH

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Jag besökte företagets hemsida för att uppdatera till de senaste rutinerna. Jag hade lite problem med uppspelningen (det löste sig dock när jag bytte ut programvaran). I readme-filen till dessa rutiner stod det hur jag skulle gå tillväga, och det omfattade den här turen ute i DOS.

 

2. BIOS hittar inte min DVD. Däremot vet jag att den fortfarande fungerar, för den gör ljud ifrån sig och det går att ejecta. Det måste vara drivrutinerna på själva DVD:n som du säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. OK

 

2. Nja, om BIOS inte hitar DVD:n så är det värre, har du provat att flash den en gång till(det du gjorde i DOS). OBS det kan ta ganska lång tid och man SKA_INTE avbryta den...!

 

Att den rör på sig och låter har bara att göra med att den får ström.

 

Gjorde du som det stod på:

 

http://www.aopen.nl/tech/download/dvd/dvd1040.htm

 

ska gå nu, Lycka till

 

-----

MVH

/C

 

[inlägget ändrat 2000-07-01 17:37:22 av Stoffe-2k]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan göra ett försök, men jag har för mig att den inte påverkades sist jag försökte ordna till det.

 

Ja, jag gör/gjorde som det stod där. Här har du specsen:

http://www.aopen.nl/products/optical/dvd/dvd1640p.htm

 

Kan det annars bero på något annat? Går det att komma åt inställningarna för BIOS? De ändrar ju sig inte när man slår ut hårddiskarna, utan de måste ligga välbevarade på moderkortet. Det måste ju på ngt sätt gå att komma åt dem och ändra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta fel får jag när jag startar upp:

 

ERROR: ATAPI can't communicate with drive.

 

Check ID on drive. Make sure ID above matches ID on drive.

 

NO DRIVE FOUND -- The device isn't installed.

 

---------------------------------------

 

Det här får jag när jag ska uppdatera firmware:

 

Now running MS-DOS Ver7.10

---------------------------

AOpen UPG1040.EXE VER 1.00A

---------------------------

DVD-1040/DVD-1040 Pro Firmware Update Program

 

Present Drive Firmware Revision <-[0m<-[36m

>>>Inquiry data:

 

This drive is not supported. <-[0m

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

göran bengtsson

det kan vara så att du laddade ner fel firmware till din dvd. och då behöver du bränna om chipset. fick inte du med någon fil där det stod vad du skulle göra om det gick fel?

vad jag vet så omfattar inte garantin det fel du gjorde. man får inte uppdatera bios, firmware eller annat viktigt för då får du själv stå för skadorna. varför uppdaterade du firmware från början var det nödvändigt?

jag hade innan ett likadant problem när jag skulle upddatera biosen till mammakortet dom levererade fel moderkort och jag laddade ner ett annat bios då blev det helt fel. förresten titta om windows kan hitta din dvd.

prova oxå om det går med en annan dator går det inte måste du fixa nytt chip till den eller uppdatera med ett nytt firmware om det går.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var inte tillräckligt kunnig i ämnet när jag gick ut i DOS och uppdaterade firmware. Jag hade ingen aning om att det kunde skada min DVD fysiskt, men uppenbarligen är så fallet. Jag får inte kontakt med den längre, och jag provade under dagen att koppla den till en annan dator. Den verkar ha skadats rejält av det lilla missödet med mjukvaran.

 

Hur mycket kan det kosta att ordna ett nytt chip tror du? För om det är princip lika dyrt att lämna in DVD:n som att skaffa en ny så är det sistnämnda att föredra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

göran bengtsson

man kan bränna om den för runt 2-300

det beror på affaär till affär ett nytt chip skulle oxå kosta ca 300-350 men var noga med vilken du ska köpa? om jag vore dig så skulle jag kontakta din dvdleverantör min kompis fick ett gratis chip för sin philips men han hade garanti på den om det nu hjälpte. eller så kan du alltid annonsera den i gulatidningen tex eller nån annan tidning som om den vore ny och vänta tills det kommer nån blåst jävel och köper den sen är det bara att köpa en nyare, pionner är att rekomendera själv funkar den perfekt och jag installerade ett nytt firmware som gjör den regionfri och den funkar kalas.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är varken speciellt snällt eller ärligt att lura på någon en trasig DVD

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste hålla med dig där Krille. Jag ska se att det sköts schysst. Det är trots allt mitt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

göran bengtsson

jag vet att det inte är det men det verkade vara en bra lösning iaf.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Karlsson

Du kan ju alltid sälja den som trasig, kan ju vara någon som vill köpa den ändå, laga den eller ta delar från den. Testa så får du se.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...