Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisk video


Hakinger

Rekommendera Poster

Nu när straffskatten på kopieringsmedia slår igenom nästa månad och jag funderar på att köpa en hårddiskvideo (eller vad dom kallas) så undrar jag om det är lätt att byta hårddisk i en sån spelare?

dvs måste man löda och ha sig? Jag antar att tillverkarna inte tänkt så långt att man har vanliga IDE-kontakter i en sån?

 

En hårddiskvideo har ju oftast 80 gigabyte. Jag har en "gammal" 200Gb IDE liggandes som jag tänkte stoppa in i den i så fall.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fundering.

 

I den DVD med hårdisk som jag har hemma sitter det inte en "vanlig" hårddisk, den är lite anpassad efter förhållandena i spelaren.

 

dvs den ser främst till att ge avkodaren en jämn ström av data och inte defintivt rätt data. Ett fel ibland i en bitsröm som bygger upp en video är inte helt katastrofalt.

 

Jämför med en hårddisk i en dator där hårddisken försöker in i det sista att alltid leverera rätt data.

 

Sedan är den inte världens snabbaste hårddisk, utan snarare ganska tyst.

 

Nåja, nu ska sägas att hårddiskar inte går sönder så ofta och tysta diskar finns det att köpa. Ingen aning om hur hårddisken är ansluten men antar att det är via (P)ATA gränssnittet eller, kanske, SATA. Och sedan kan det mycket väl vara "hårdkodat" i spelaren vilken storlek på hårddisk som ska sitta i den...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2005-08-16 13:58:44 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret monshi.

 

Och sedan kan det mycket väl vara "hårdkodat" i spelaren vilken storlek på hårddisk som ska sitta i den...

 

Jag är lite rädd för det.

Men i så fall dröjer det förhoppningsvis nog inte länge innan nåt företag kommer på vad som behöver göras :)

Tills det får nog min vhs duga. Priset är alldeles för högt för så begränsad teknik.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dvs den ser främst till att ge avkodaren en jämn ström av data och inte defintivt rätt data

 

En hårddisk som levererar fel data är sönder... :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men i så fall dröjer det förhoppningsvis nog inte länge innan nåt företag kommer på vad som behöver göras

 

En marknad för hårddiskvideo utan själva hårddisken borde ju finnas med tanke på straffavgifterna.

Sedan köper man själv till en hårddisk av valfri storlek och slänger i spelaren.

 

En icke utbytbar hårddisk är ju dumt av andra orsaker också, kraschar hårddisken får man slänga hela spelaren om garantitiden gått ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men istället för att hårddisken ska braka ihop totalt pga av ett litet fel så kör den vidare och isolerar troligen den skadade sektorn inför nästa gång den ska skriva...

 

Låter som musik i mina öron, om jag nu var en byggare av denna typ av maskiner.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men istället för att hårddisken ska braka ihop totalt pga av ett litet fel så kör den vidare och isolerar troligen den skadade sektorn inför nästa gång den ska skriva

 

Låter som en helt normal SCSI-disk i mina öron, kanske även SATA-diskar gör så?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, en normal disk försöker läsa det skadade området ett antal gånger för att försöka fastställa vad som sparats där. En förlorad bit i en dokument kan innebära katastrof, en förlorad bit i en film innebär kanske att nyansen på ett litet område på skärmen blir aningen fel.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde vara en inställningssak, felkorrigering på eller av, ungefär som på CD-spelare. Spelar man en CD-audio så görs (nästan) ingen ansträngning för att exakt rätt bitmönster ska nå D/A-omvandlaren, men läser man en data-CD, som vill man alltid ha exakt rätt bitmönster, så därför går spelare ner i rotationshastighet och gör en hel del seriösa försök att läsa skivan.

 

Det låter mycket märkligt om man skulle ha specilla hårddiskar, när de som finns är både snabba och billiga?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske bara är marknadsföring... Ska se om jag kan hitta sidan om hårddisken igen.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det var inte så svårt.

 

Till trådens kärnämne först, om att byta gårddisk på en Pioneer DVR 520:

Simply changing hard drive is not enough, you need service remote GGF1381 or older one GGF1067, DATA ID disk and service manual. My first hard drive was Maxtor 160GB 5400rpm , then I changed to Maxtor Quick View 300GB(a little bit noisier than original, maybe size?), since original is 80GB Quick View(See Maxtor website, they’re designed for video recorders). But I think any HD works. In the service manual original HD models are: Maxtor model# 4R080L0- , Western Digital model# WD800LB- and Seagate model# ST38001~ACE.

Procedure is simple, you change HD, with service remote delete the CPRM ID #, then input ID , insert Data Disc, power down, power on, initialize HD.

 

 

Och om hårddisken:

http://www.weaknees.com/maxtor_quickview.php

 

officiell sida (Maxtor):

http://surl.se/pjm

 

samt ett litet citat från en tråd i ett annat forum:

 

A Quickview drive comes pre-set with write verification turned off and the acoustic management set to quiet. Other than that there is no difference. You can change these settings yourself anyway, so don't pay too much more for them

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2005-08-17 09:22:24 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...