Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Smart pryl


SYS64738

Rekommendera Poster

Detta måste ju vara början på hårddiskarnas död, eller?

Början kanske, men med det priset och så lite minne är det en lång väg kvar innan det kan ens börja konkurrera. Men det vore ju riktigt nice med ett 300GB solid-state-minne.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Början kanske

Tveksamt, alla större solid-state-lösningar jag sett har lika mycket hårddisk och oftast en liten UPS så att allt kan skrivas ner till disk vid ett strömavbrott och sen läsas tillbaka vid boot.

 

Den här löser det tydligen med en liten batteribackup som håller minnet vid liv, det är kanske inget jag skulle lita på om jag stängde av en dator för att åka på långsemester.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag funderade på var att köpa en sån och ha operativsystemet på, med 4 Gb minne som dom använde i testet så får man ju plats med XP.

Det måste ju boota up väldigt snabbt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså en mojäng som gör att man kan använda vanliga RAM-minnen som "hårddisk". Den enda skillnaden mellan att använda en sån och att bara sätta i mer minne och använda som RAM-disk, är att i-RAM-grunkan har ett batteri som gör att man inte förlorar all data om man stänger av datorn. Batteriet håller i upp till 16 timmar. i-RAM kopplas via SATA, så det ser för systemet ut som en vanlig HD (vilket kan vara en fördel om kör ett system som inte har stöd för RAM-diskar), men SATA-kopplingen blir en flaskhals eftersom RAM normalt har högre bandbredd än de 150 MB/s som SATA klarar.

 

Jag tror väl mer på flashbaserade lösningare när det gäller ersättare för hårddiskar, eftersom flash inte tappar minnet om strömmen bryts.

 

Sen är ju frågan varför man vill ersätta hårddiskar. Om det är för att man vill undvika rörliga delar är ju redan nu flash en fungerande lösning. Om det är ren prestanda man är ute efter så är det bättre att helt enkelt använda RAM-minnena som disk-cache. Då slipper man SATA-flaskhalsen, man får mer lagringsutrymme, man slipper oroa sig över batteriets livslängd vid strömavbrott eller om man flyttar och förutsatt att systemet sköter cache-hanteringen väl borde inte prestandan skilja sig nämnvärt mot att lagra all data direkt i RAM.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...