Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Raderade svar vid korspostning.


Tunna

Rekommendera Poster

Flera gånger har det hänt mig att jag svarat på inlägg som sedan visat sig vara korpostade och mina svar har då blivit raderade tillsammans med tråden.

 

Nu senast var det en ny fråga i en gammal tråd //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=676401 och efter som jag har bevakningen kvar på den tråden så fick jag ett bevakningsmail och gick in i tråden och svarade.

 

Det gick så långt att jag han få svar med följdfråga som jag också svarade på innan dessa inlägg raderades p.g.a korspostning.

Denna fråga ställdes kl. 15:53 och följdfrågan kl. 16:22.

 

Nu var det dessutom så att frågeställaren ställde samma fråga igen i en ny egen tråd kl. 16:11 //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=738683

 

Först frågan är väl egentligen om inte andra tråden var korspostningen då den skapades efter inlägget i tråden jag svarade på samt varför inte svar kan flyttas till den nya tråden utan bara raderas, jag får ju ingen indikation på att inläggen raderas och att diskutionen fortsätter någon annanstans.

 

Även då någon korspostar och ställer frågor i 2-3 olika trådar och olika forum och jag svarar på någon i en av trådarna, då är det inte alltid så att det är den först skapade tråden i korspostningen som blir kvar och dom som kommer efter som raderas utan då raderas den eller dom trådarna som inte är ställda i "rätt" forum.

 

Det känns lite tråkigt då man bemödat sig med att svara någon, hittat länkar eller skrivit instruktioner och allt bara raderas bort p.g.a korspostning, det är ju inte jag som gjort något "fel" med att svara på frågan, jag har bara oturen med att det var just den tråden som valdes

ut för radering.

 

Varför kan man inte flytta svaren på frågorna i trådar som skall raderas vid korspostning är det en komplicerad teknisk lösning eller?

Det går ju uppenbarligen att radera enskillda inlägg i trådarna så varför inte flytta dom?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Det känns lite tråkigt då man bemödat sig med att svara någon, hittat länkar eller skrivit instruktioner och allt bara raderas bort p.g.a korspostning, det är ju inte jag som gjort något "fel" med att svara på frågan, jag har bara oturen med att det var just den tråden som valdes ut för radering.

 

Tråkigt att du ska råka ut för de här korspostarna.

 

Kolla användarinfon innan några avancerade svar ges är mitt tips. Jag brukar göra det för att inte bli av med ett avancerat svar vid en korspostning t ex.

 

Varför kan man inte flytta svaren på frågorna i trådar som skall raderas vid korspostning är det en komplicerad teknisk lösning eller?

Det går ju uppenbarligen att radera enskillda inlägg i trådarna så varför inte flytta dom?

 

Jag önskar också den lösningen att kunna lyfta ut och flytta enskilda svar i korspostningar innan dessa raderas. Vore väldigt smidigt.

 

Frågan får gå över till Erik Junesjö och se vad han kan göra.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> ...en av moderatorerna på Eforum|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag önskar också den lösningen att kunna lyfta ut och flytta enskilda svar i korspostningar innan dessa raderas. Vore väldigt smidigt.

 

Kopiera över svaret som [ CITAT]SVAR[ /CITAT ] om det är ett väldigt bra svar.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
A.C.Magic skrev:

Kopiera över svaret som [ CITAT]SVAR[ /CITAT ] om det är ett väldigt bra svar.

 

Glömde skriva det, men jag kopierade Tunnas svar in i den andra tråden som trådskaparen själv startat.

 

Tunna menar säkert att vi ska kunna "lyfta svaren" i samma stil som vi flyttar hela trådar.

 

Tack annars för tipset! :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tunna menar säkert att vi ska kunna "lyfta svaren" i samma stil som vi flyttar hela trådar.

 

Jag förstår vad ni menar och tänkte bara föreslå en metod att bevara bra svar när en korspostning tas bort. Det bästa vore naturligtvist om man kunde

"lyfta svaren" i samma stil som vi flyttar hela trådar.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tunna menar säkert att vi ska kunna "lyfta svaren" i samma stil som vi flyttar hela trådar.

 

Ja ungefär så, så man har en chans att följa med i den nya tråden i annat fall om man bara kopierar svaren in i den nya tråden så får jag inget bevakningsmail ifrån den nya tråden och kanske missar hela diskutionen.

 

När tråden flyttas till ett mer lämpligt forum som t.ex. när diskutionen har gällt en trilskande dator och tråden skapats i XP forumet och det senare visar sig vara fel på hårddisken och tråden flyttas till forumet för hårddiskar och lagring så blir inte bevakningen lidande av det utan man kan fortfarande hänga med i tråden.

 

Kolla användarinfon innan några avancerade svar ges är mitt tips. Jag brukar göra det för att inte bli av med ett avancerat svar vid en korspostning t ex.

 

Jo, jag brukar kolla upp frågeställaren innan jag svarar och titta på användarinfot om det står något om ålder osv. så jag har ett hum om kunskapsnivån så jag vet om jag skall vara övertydlig eller om det bara behövs en kortare hänvisning e.d.

 

Men i fallen då någon korspostar i flera trådar/forum på en kort tid och man bara hinner se den första och går in och svarar på den tråden så kan man helt missa vad som inträffat då tråden plötsligt är borta och man glömt vilket alias frågeställaren hade.

 

Ofta tar det några timmar innan korspostningen rensas bort och i dom fallen så kan man få söka ganska långt tillbaks i dagens skörd för att hitta den nya tråden.

 

Nu är det inte så värst ofta det händer och i det här fallet hade jag inte skrivit ett så värst avancerat svar, utan att det skulle vara bra om man inte tappade tråden man engagerat sig i.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det har jag gjort någon gång. Oftast dock, när svar inkommit i flera korspostade trådar är de snarlika varandra och finner ingen anledniing att lägga ned möda och tid på att kpoiera och flytta och citera osv. Dessutom blir det ett litet "straff" för korspostaren att en del svar försvinner i cyberrymden.. Men visst är det tråkigt när ens svar försvinner. Råd: Om du ser en korspostning - anmäl den omedelbart så kan en moderator agera snabbt och ta bort den innan någon hinner svara. Dock är vi moderatorer inte alltid inloggade, även om det ibland kan tyckas så.

 

En enkel "byt tråd" knapp för oss moderatorer vore dock inte fel och skulle lösa det hela problemet snyggt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Tunna skrev:

Jo, jag brukar kolla upp frågeställaren innan jag svarar och titta på användarinfot om det står något om ålder osv. så jag har ett hum om kunskapsnivån så jag vet om jag skall vara övertydlig eller om det bara behövs en kortare hänvisning e.d.

 

Jag menade mera de Fem senaste inläggen.

 

Där kan du lätt spåra en eventuell korspost hos en användare, som har en misstänkt likt tråd i något annat forum. En del inlägg kan man misstänka är korspost när de har rubriken "Hjälp" eller liknande. Då är det bra att kolla om användaren postat i ett annat forum också.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade mera de Fem senaste inläggen.

 

Jo förstod att det var det du menade, jag broderade bara ut texten lite om vad mer jag brukar titta på, utrycker mig lite slarvigt ibland.:)

 

Jag brukar titta där och oftast om jag ser att det är fråga om korspostning brukar jag inte svara, men om jag ändå bestämmer mig för att svara typ. om det är någon ny på forumet med desperata rop på hjälp så brukar jag välja den tråden som först postades och det är då som jag märkt att om den tråden står i fel forum så raderas den oavsett om den var först i kronologisk ordning.

 

Råd: Om du ser en korspostning - anmäl den omedelbart så kan en moderator agera snabbt och ta bort den innan någon hinner svara. Dock är vi moderatorer inte alltid inloggade, även om det ibland kan tyckas så.

 

Jag vet att det varit uppe tidigare i en annan tråd men det är något med ordet Anmäl som gör att man drar sig lite för att trycka på den knappen, man vill ju inte vara taskig emot någon som är ny på forumet, vet att det är fel tänkt men ändå...

 

Förstår att moderatorerna inte har som sitt arbete att sköta forumet och att ni ändå lägger ner mycket tid och arbete på Eforum, det både uppskattas och märks. :thumbsup:

 

Jag skall försöka bättra mig på den punkten och börja använda anmälar knappen då jag upptäcker korspostning.

Men hur skall man då anmäla, skall man anmäla alla trådar eller bara anmäla en tråd och ta upp att det är fråga om korspostning och vilka andra trådar som berörda?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kan man inte flytta svaren på frågorna i trådar som skall raderas vid korspostning är det en komplicerad teknisk lösning eller?

 

Det har jag velat ha länge, men Erik har väl inte haft tid att fixa det.

 

Det är minst sagt dumt att man inte kan flytta iväg svaren till den tråd som ska behållas. Som det är nu raderas även svaren, som i vissa fall är så bra att man inte vill radera tråden... :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö

Jag har lagt till möjligheten att ändra trådid i svarsinläggen för moderatorer nu. Vi får se hur det fungerar med sorteringsdelen.

//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då ska man minnas att flytta innan man raderar.

 

 

Tack

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Erik Junesjö skrev:

Jag har lagt till möjligheten att ändra trådid i svarsinläggen för moderatorer nu. Vi får se hur det fungerar med sorteringsdelen.

 

Förstår inte riktigt, så jag ska t ex kunna "lyfta ut" svaren från en korspost då och flytta?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ta en titt på ett inlägg i ett av dina forum. Klicka på redigera. Där ser du en ruta där det står dess nuvarande tråd-id.

 

ditt inlägg i denna tråd är detta:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=738747#739304

vara tråd-id är det rörmarkerade, dvs 738747.

 

Så ta reda på den "nya" trådens tråd id och kopiera in det i rutan.

 

Om vi finner att detta fungerar bra kan vi väl hoppas på en lite smidigare lösning, ex.v. en som ger förslag på nyligen skapade trådar av den som startade tråden och som då hjälper till i utfyllandet av tråd-idet

 

Edit: oj, mmh, ganska likt... Kanske ska detta inlägg inte finnas här...

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2005-08-16 14:33:55 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Aha, nu hänger jag med. :-)

Förstod inte riktigt hur Erik menade till en början.

 

Satt och läste inlägget flera gånger, men nu föll poletten ned. Tack!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa är att inte skriva något alls när det är korspostare framme.

Tillslut går det fram vad som är fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lysande!

 

 

Funderade lite:

Jag tycker att ett ID är lite riskabelt att knappa in för hand, skulle man inte kunna visa en lista på trådskaparens övriga trådar inom en viss tidsram, tex +-2 tim från aktuellt tråds tid, och helt enkelt välja vart man vill flytta inläggen? (ID kan visas inom parantes)

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa är att inte skriva något alls när det är korspostare framme

 

Min erfaranhet är precis tvärt om, det skapas ännu fler trådar då, eftersom trådskaparen inte fick något svar, så försöker han/hon igen...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Varför inte fixa ett script av något slag som förhindrar korspostning?

Är inte så hej på sådant, men det finns säkert folk som kan.

 

En varning borde då dyka upp typ "Du har redan postat ett inlägg" som ett popupfönster på skärmen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte fixa ett script av något slag som förhindrar korspostning?

Är inte så hej på sådant, men det finns säkert folk som kan.

 

Någon form av intelligent läsförståelse, bagateller att sätta ihop... not...

 

Jag är nyfiken på hur logiken ska fungera, som ska ta beslut på om det är en korspostning eller ej, det är inte helt enkelt. Men jag hjälper mer än gärna till att bygga en sån funktion, om bara någon kommer på hur den ska fungera... :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nyfiken på hur logiken ska fungera, som ska ta beslut på om det är en korspostning eller ej, det är inte helt enkelt.

 

Kanske man kan börja med den vanligaste typen av korspostning då inlägget helt kopieras in i sin helhet i olika trådar och forum under en kort tid?

 

Utan att veta något om hur ett sådant script skulle kunna se ut så förefaller det för en novis som den enklaste formen av jämförelse av text.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske man kan börja med den vanligaste typen av korspostning då inlägget helt kopieras in i sin helhet i olika trådar och forum under en kort tid?

 

Det görs redan. Problem är om frågeställaren formulerar om frågan och ställer den i flera forum. Där kan man inte bara göra en enkel textjämförelse, utan man behöver något som förstår innehållet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft förslag på algoritm som borde fungera förut (något år sedan), även om man inte kan upptäcka korspostningar med 100% säkerhet så finns det mönster som nästan alltid följs, upptäcker man dessa och gör en enkel textanalys kan man komma rätt långt även om man kanske inte vill automatisera borttagandet som sådant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det görs redan. Problem är om frågeställaren formulerar om frågan och ställer den i flera forum. Där kan man inte bara göra en enkel textjämförelse, utan man behöver något som förstår innehållet.

Är inte poängen med moderatorer just att det inte alltid går att avgöra vad som är vad?

 

Att skapa fina igenkännings-algoritmer är ju en rolig syssla, men även om man jobbar efter de kända algoritmer som MITs AI-team hittills delat med sig av så kommer man inte kunna ersätta det ni som moderatorer måste göra.

 

Något man kan göra är att för moderatorer ha en specifik SP som använder sig av SQL Servers (vilket jag tror eforum använder sig av) rankningsmetoder mellan inlägg, ex. då genom att via en anmälan ranka en medlems senaste 5 inlägg mot varandra. Dock är ju dessa operationer väldigt resurskrävande och skulle resultera i ett långsammare forum, så jag tror mer på aktiva moderatorer och simpla åtgärdsfunktioner.Har man inte tid att göra detta så kan man föra stafettpinnen vidare till någon annan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...