Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlöst PCMCIAkort med Suse 9,3


Gäst

Rekommendera Poster

Hej!

 

Hittade Suse 9,3 på en server och laddade ner alla 5 cdskivor. Med dålig erfarenhet av Mandrake 9,2 för ett tag sedan så var jag skeptisk. Men peppar, peppar, Suse 9,3 fungerar ju faktisk riktigt bra på båda mina datorer varav den ena är en laptop. Mandrake var ju hemskt när det gällde något som heter ACPI som styr fläkt och batteriladdning. Detta fungerar klockrent nu utan jag behövt göra någonting.

 

Allt fungerar med router (trådlös + fyra uttag för kabel), ADSLmodem och nätverkskorten i datorerna så länge jag kör med kablar. Den stationära kan gå med kabel det gör inget men laptopen vill jag kunna gå omkring med och surfa.

 

När jag bootar XP så fungerar Skyracer PC Card 4001b i PCMCIAurtaget i laptopen klockrent.

Med Suse så verkar kortet att hittas men jag får ett medellande om att det saknas en modul för kortet som kanske kan vara inbyggd i kerneln när jag vill ställa i det med Yast. Vilket ju inte är fallet enligt vad jag läst om stöd för wireless lan.

 

Nu hittade jag faktikt på cd-skivan till kortet en mapp som heter Linux med två undermappar: Redhat 7,3 resp 9.0. Jag kollade lite i 9.0-mappen och enligt en av 12 filer, Makefile så ska jag ändra till aktuell kernel och så... går det att använda nedanstående till Suse 9,3? Kortet ska fungera med en drivrutin som heter Realtek 8180L enligt sidor på nätet.

 

[log]

#-----------------------------------------------

#Specify kernel version and include path

#-----------------------------------------------

KERNELRELEASE=2.4.20-8

INCLUDEPATH=-I /usr/src/linux-$(KERNELRELEASE)/include/

 

 

#-----------------------------------------------

#Specify compiler and compile flags.

#-----------------------------------------------

XCC = gcc

LD = ld

MODCFLAGS := -O6 -Wall -DMODULE -D__KERNEL__ -DLINUX

 

 

#-----------------------------------------------

#IO_FLAGS

#Specify pci I/O space mapping

#if High memory configuration has been turned on,

#RTL_IO_MAP is the suggestion since ioremap

#would fail.

#-----------------------------------------------

#IO_FLAGS = RTL_MEM_MAP

IO_FLAGS = RTL_IO_MAP

 

#-----------------------------------------------

#ENDIAN_FLAGS

#Specify memory access mothed.

#RTL_LITTLE_ENDIAN is the suggestion on i386.

#-----------------------------------------------

#ENDIAN_FLAGS = RTL_BIG_ENDIAN

ENDIAN_FLAGS = RTL_LITTLE_ENDIAN

 

 

#-----------------------------------------------

#This is the driver act as wlan client.

#-----------------------------------------------

DRV_FLAGS = RTL_ACT_AS_STA

 

 

#-----------------------------------------------

#Specify rtl8180 driver name

#-----------------------------------------------

RTL8180_TARGET = rtl8180_24x.o

 

 

#-----------------------------------------------

#module initialization and interface.

#-----------------------------------------------

OPEN_SRCS = r8180_pci_init.c r8180_if.c

 

OPEN_OBJS = ${OPEN_SRCS:.c=.o}

 

 

 

# SUFFIXES fules

.SUFFIXES: .c .o

.c.o:

$(XCC) $(MODCFLAGS) $(INCLUDEPATH) -D$(IO_FLAGS) -D$(ENDIAN_FLAGS) -D${DRV_FLAGS} -c -o $*.o $<

 

 

#.PHONY: all clean

 

all: $(RTL8180_TARGET)

 

 

$(RTL8180_TARGET): open_part

@echo "--- Generate rtl8180 linux driver $(RTL8180_TARGET) on $(KERNELRELEASE) ---"

@$(LD) -r -o $@ ${^:=.o} priv_part.o

@rm -f ${^:=.o};

@echo ""

 

open_part: ${OPEN_OBJS}

@echo "--- Generate open part open_part.o ---"

@$(LD) -r -o $@.o ${OPEN_OBJS}

@rm -f ${OPEN_OBJS}

@echo ""

 

 

${OPEN_OBJS}: %.o: %.h r8180_type.h r8180_export.h

 

clean:

mv priv_part.o priv_part; rm -f *.o; mv priv_part priv_part.o

 

[/log]

 

Readmefilen:

 

[log]RTL8180 Linux Driver version 1.2 readme file for driver running on station mode.

 

 

< Component >

The driver is composed of several parts:

(1)source code

driver module initialization and interface between rtl8180 driver and system call.

r8180_pci_init.c driver module initialization and register/unregister network device

r8180_pci_init.h include file

r8180_if.c interface between rtl8180 driver and system call

r8180_if.h include file

r8180_type.h type definition for rtl8180 driver

r8180_export.h exported function name from rtl8180 driver

 

(2)object code

rtl8180 driver

priv_part.o rtl8180 driver object code

 

(3)Default driver

rtl8180_24x.o default driver module compiled in kernel 2.4.18.

 

(4)Makefile

PLEASE SPECIFY INCLUDEPATH CORRECTLY ACCORDING TO YOUR LINUX ENVIRONMENT.

FOR EXAMPLE, " INCLUDEPATH=-I /usr/src/linux-2.4.18-3/include/ " in RedHat7.3.

FOR EXAMPLE, " INCLUDEPATH=-I /usr/src/linux-2.4.18-14/include/ " in RedHat8.0.

 

(5)wlanup/wlandown

simple script file to activate/shut_down wireless lan.

 

 

< Installation >

Please try to load linux_24x.o first by "insmod -f rtl8180_24x.o".

If it doesn't work, you are suggested to compile loadable driver module following the steps as:

(0)Make sure the C-compile version. Run "gcc -v".

If gcc version is 2.xx, use release driver RTL8180_24x_RH73.zip.

If gcc version is 3.xx, use release driver RTL8180_24x_SuSE.zip.

(1)Modify macros in Makefile. For example, KERNELRELEASE, IO_FLAGS, ENDIAN_FLAGS, INCLUDEPATH

and RTL8180_TARGET which represent kernel release version, pci I/O space mapping,

big/little endian, rtl8180 driver name.

(2)Check pci module initialization and system call interfaces in the provided source code,

r8180_pci_init.c ....etc.

(3)Run 'make' to generate new driver module.

(4)Load driver by "insmod xxx.o"

 

After driver being loaded successfully, set Wireless LAN specific parameters as follows

and enable wlan device by "iwpriv wlan0 enable" manually.

Or modify script files, wlanup/wlandown, to activate/shut_down wireless lan.

 

 

 

< Set wireless lan MIBs >

This driver uses Wireless Extension as an interface allowing you to set

Wireless LAN specific parameters.

Current driver supports "iwpriv", manipulate driver private ioctls, to set MIBs.

 

iwpriv wlan0 wlan_para [parameters]=[val]

where

 

parameter explaination [parameters] [val] constraints

----------------------- ------------- ------------------

Set channel number channel {1~14}

Set basic rates basicrates {bit0 = 1Mbps, bit1 = 2Mbps, bit2 = 5.5Mbps, bit3 = 11 Mbps}

Set operational rates oprates {bit0 = 1Mbps, bit1 = 2Mbps, bit2 = 5.5Mbps, bit3 = 11 Mbps}

Set authentication type authtype {opensystem, sharedkey, both<only AP mode>}

Set desired ssid to scan ssid2scan {0~z, less than 32 characters}

Set RTS threshold rtsthres {256~2304}

Set fragment threshold fragthres {256~2304}

Set preamble mode preamble {short,long,auto}

Set network type networktype {infra,adhoc,auto}

Set WEP mode wepmode {off,wep40,wep104}

Set WEP default key ID wepdkeyid {0~3}

Set 1st WEP40 key value wepkey40_1 {0~f, total 10 characters}

Set 2st WEP40 key value wepkey40_2 {0~f, total 10 characters}

Set 3st WEP40 key value wepkey40_3 {0~f, total 10 characters}

Set 4st WEP40 key value wepkey40_4 {0~f, total 10 characters}

Set 1st WEP104 key value wepkey104_1 {0~f, total 26 characters}

Set 2st WEP104 key value wepkey104_2 {0~f, total 26 characters}

Set 3st WEP104 key value wepkey104_3 {0~f, total 26 characters}

Set 4st WEP104 key value wepkey104_4 {0~f, total 26 characters}

Print help message help

 

For example:

 

iwpriv wlan0 wlan_para channel=1

iwpriv wlan0 wlan_para basicrates=0xf

iwpriv wlan0 wlan_para oprates=0xf

iwpriv wlan0 wlan_para authtype=opensystem

iwpriv wlan0 wlan_para ssid2scan=testssid

iwpriv wlan0 wlan_para fragthres=512

iwpriv wlan0 wlan_para preamble=long

iwpriv wlan0 wlan_para wepmode=off

iwpriv wlan0 wlan_para wepdkeyid=0

iwpriv wlan0 wlan_para wepkey40_1=0123456789

iwpriv wlan0 wlan_para wepkey104_1=01234567890123456789012345

iwpriv wlan0 wlan_para networktype=infra

iwpriv wlan0 wlan_para help;

 

 

Also, you could set more than one parameter at the same time. For example:

 

iwpriv wlan0 wlan_para basicrates=0xf,authtype=opensystem,ssid2scan=testssid

 

 

 

 

 

 

 

 

[/log]

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är många tillverkar av trådlösa nätverkskort väldigt hemlighetsfulla med sin hårdvara, så det är svårt att skriva drivare för dem.

 

Det finns en nyare version av drivaren på deras hemsida:

http://www.realtek.com.tw/downloads/downloads1-3.aspx?keyword=8180

 

Frågan är sen hur bra det funkar om man har en annan version av kärnan än den de använt, eftersom en bit av drivaren är en hemlig binär utan källkod.

 

Svjks borde det bara vara att packa upp filerna, köra make i den katalogen och sen testa att ladda modulerna med insmod.För att kunna bygga modulen behöver du åtminstone gcc och make installerat, plus källkoden till kärnan (eller iaf header-filerna).

 

Om inte det funkar kan du testa att använda Ndiswrapper för att ladda Windows-drivaren.

 

"Topcom skyr@cer PC card 4011b" finns bland de kort som lär funka:

http://ndiswrapper.sourceforge.net/mediawiki/index.php/List#T

 

Här finns instruktioner för Suse: http://ndiswrapper.sourceforge.net/mediawiki/index.php/Suse_Professional_9.2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns instruktioner för Suse: http://ndiswrapper.sourceforge.net/mediawiki/index.php/Suse_Profe

ssional_9.2

 

Här sitter jag och letar efter riktigt pedagogiska instruktioner för hur jag som Win-idiot ska installera en drivrutin i Linux tills jag blir knäpp, och du bara levererar en dylikt... visserligen för 9.2 men det måste ju gå med 9.3 också.

 

Tack!

 

Jag återkommer när/om jag surfar trådlöst från laptopen och då poängar jag dig också.

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag återkommer när/om jag surfar trådlöst från laptopen och då poängar jag dig också.

 

Det gick att följa instruktionerna nästan i detalj, lite fick jag improvisera bland konsoler och så... :). Men nu fungerar kortet även under Suse 9.3!

 

*Poäng*

 

Men... hur får jag igång wepkrypteringen? I XP har jag wep, macadress och dolt SSID. När jag bootar Suse så kan jag behålla macadressen men wep får jag allt slå av för jag hittar i Yast bara möjligheten att använda wap och något som heter PK..2 nå't. Kortet stödjer endast wep.

 

Jag använder bara macadressen (och dolt SSID tror jag...) som skydd för närvarande för inte vill jag ändra i routern varje gång jag bootar.

 

Sen undrar jag hur jag gör för att få en ikon för anslutningen i trayen så jag kan se att det skickas data.

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men... hur får jag igång wepkrypteringen? I XP har jag wep, macadress och dolt SSID. När jag bootar Suse så kan jag behålla macadressen men wep får jag allt slå av för jag hittar i Yast bara möjligheten att använda wap och något som heter PK..2 nå't. Kortet stödjer endast wep.

Menar du WPA när du skriver WAP?

Och kanske WPA-PSK?

WPA är en säkrare kryptering än WEP. Om du uppdaterar drivrutinen i Windows resp. firmware i routern får du då tillgång till WPA? Så var det med min router och det trådlösa kortet från Netgear.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltså inte välja "Authentication: Shared key" (dvs autentisering med WEP-nyckel) i den här dialogen: http://www-uxsup.csx.cam.ac.uk/pub/doc/suse/suse9.3/suselinux-adminguide_en/cha.wireless.html#sec.wireless.wlan.yast2 ?

 

Sen undrar jag hur jag gör för att få en ikon för anslutningen i trayen så jag kan se att det skickas data.
Du får installera nån trågapplet som gör det du vill, t ex KNemo:

http://www.novell.com/linux/download/linuks/i386/update_for_9_3/extra.html

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltså inte välja "Authentication: Shared key" (dvs autentisering med WEP-nyckel) i den här dialogen: http://www-uxsup.csx.cam.ac.uk/pub/doc/suse/suse9.3/suselinux-adm

inguide_en/cha.wireless.html#sec.wireless.wlan.yast2 ?

 

Var hittar du alla pedagogiska Susesidor? Jag letar med google, msn m fl. men hittar inte alls så bra sidor som du.

 

*poäng*

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså det är WEP? Där ser man.... ska boota om till Suse och kolla.

 

Jodå nu är det krypterat på alla sätt i Suse också! Men inte kan man säga att dialogrutor och knappar i Yast är glasklara alltid... detta påstående från en Win XPidiot.

 

Tack för all hjälp! Eforum är kanon!

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pedagogiska suse-sidor?? Jag har haft Sus 9.3 64-bit i några månader nu och inte lyckats installera ett enda program eller drivrutin trotts idoget läsande.

 

Rätt kortfattat tycker jag hela Linuxgrejen är skit. Vet inte varför jag använder dagar/timmar till att inte komma någonstans. Detta har jag lärt mig hittils:

 

Hur man kraschar Linux med ett ATI-kort.

Hur man kommer åt sitt windowsnätverk i samba.

Plötsligt fungerar CD/DVD efter senaste biosuppdateringen av moderkortet (Gigabyte 939).

 

Det jag inte fattar är: Hur installerar man ett 3:e-partspaket i Suse 9.3 64-bit eller uppdaterar dito. Kan forfarande inte se på Xvidfilm, få ATI-drivisar fungera utan att något annat krånglar (som helsvart skärm eller att musen plötsligt inte funkar och inte Yast heller) och få kringutrrustning att funka riktigt.

 

När jag började med Windows lärde jag mig väldigt mycket på kort tid och har spätt på. Men med Linux???... snälla ammatörer som lägger ut saker gratis och skriver dokumentationer så ingen annan förstår. Jag vet att det finns paketinstallationer, men att få detta funka i Suse 64 bit med hjälp av 64 bitskrivna program verkar omöjligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft Sus 9.3 64-bit i några månader nu och inte lyckats installera ett enda program
Vad har du försökt installera, hur har du försökt och vad hände när du försökte?

 

Hur man kraschar Linux med ett ATI-kort.
Mm, ATI är inte direkt kända för sina utmärkta drivisar...

 

Det jag inte fattar är: Hur installerar man ett 3:e-partspaket i Suse 9.3 64-bit eller uppdaterar dito.
Kan du ge exempel på program du försöker installera?

 

Kan forfarande inte se på Xvidfilm
Vad använder du för mediaspelare?

 

Jag har inte själv någon erfarenhet av x86_64-system, men det är trots allt en rätt ny plattform och det verkar som det fortfarande finns en del problem. Kanske värt att testa att köra med 32-bitars binärer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pedagogiska suse-sidor?? Jag har haft Sus 9.3 64-bit i några månader nu och inte lyckats installera ett enda program eller drivrutin trotts idoget läsande.

 

Du ska inte ta så allvarligt på det. Jag gjorde det i början men har insett att det inte är någon idé att tro att det ska vara som Win XP i användarvänlighet och tillgång till lättinstallerade program. 6 ½ sidor med text för att kunna installera mitt PCMCIAkort i laptopen säger väl en del. Se det som en hobby och kör dualboot med Win XP, det gör jag.

 

Det är kul att joxa med Suse ibland, när man vet att tröttnar man så är det bara till att boota om till xp som man kan rätt så bra.

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar på 3 frågor i ett stycke:

Jag har fösökt installera Mplayer, senaste Java (som Suse själv sedan installerade ändå), och försökt uppdatera Kaffein så det går se på Xvid. Ett exempel är att med Kaffein så ser det ut som om Yast installerar men suse version är likt förbannat kvar.

 

Jag löste ATI-problemet på ett ganska simpelt sätt precis just nu. Struntade nästan helt i vad som stod i read me filen.

Fast löste det just av en tillfällighet.

 

Först går man till

ftp://ftp.suse.com/pub/suse/i386/supplementary/X/ATI/

och väljer den versionen av Suse man har: Jag har "9.3 - 64 bit" så jag klickade mig fram till katalogen:

suse93 / x86_64 / fglrx / 8.14.13/

Därifrån laddade jag hem paketen :

"fglrx-8.14.13-0.1.x86_64.rpm" och "km_fglrx-8.14.13-0.1.x86_64.rpm"

samt ”read me” filen vilken jag öppnade i Firefox och sparade som textdokument.

De två paketen och readme-texten fick hamna i hemkatalogen (I Windows kallas det: Mina Dokument).Men där gör de ju ingen nytta men medan de låg kvar där och pyrde körde jag en Suse Online uppdate från programmet Yast för det var lite saker i Linux som skulle uppdateras.

 

Jo, när uppdaterinten av Linux var klar gick jag tillbaka till hemkatalogen och klickade på: "km_fglrx*.rpm" och bad Yast att installera paketet. Sedan gjorde jag samma med: "km_fglrx*.rpm".

 

Gjorde därefter en online uppdate igen (vissa av program/filerna som installerades med Yast behövde det).

 

Sista åtgäden var då att titta på readme-filen. Där letade jag upp och Kopierade texten

sax2 -r -m 0=fglrx -b /usr/X11R6/lib64/sax/profile/firegl

Öpnnade Konsollen (den med snäckan längst ner), skrev ”sue root” och mitt administratörlösenord, klistrade in den roliga texten och tryckte Enter.

 

Nu funkar mitt ATI RADEON X600 PCI-e i Suse. Jag har dock inte vågat ställa in 3d funktionen ännu men det går kanske lista ut av ”read me” hur man gör. I "read me" står att samma sak gör man på detta vis:

 

 

1) Update XFree86 drivers, # rpm -Uhv fglrx*.rpm, 2) Update kernel module, * prepare kernel module build,   - install the following packages with YaST:
   + kernel-source
   + make 
   + gcc  
 - use YaST Online Update (YOU) and - if available - select the kernel patch to make sure that the kernel sources match the current running kernel,  - configure the kernel sources
   # cd /usr/src/linux
   # rm -f .config
   # make cloneconfig
   # make prepare-all
 - remove kernel module sources
   # rm -rf /usr/src/kernel-modules/fglrx
* install kernel module source
 # rpm -Uhv km_fglrx*.rpm
* compile kernel module sources (needs to be done each time you
 update your kernel!)
 # cd /usr/src/kernel-modules/fglrx
 # KERNEL_SOURCE=/usr/src/linux make modules
 # KERNEL_SOURCE=/usr/src/linux make install
 # depmod -a
3) Configure X11
# rcxdm stop
# sax2 -r -m 0=fglrx -b /usr/X11R6/lib64/sax/profile/firegl -i

 

[inlägget ändrat 2005-08-28 19:47:48 av Blindbock]

[inlägget ändrat 2005-08-28 21:12:51 av Blindbock]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst, men när man startar med att i veckor försöka få bild och inte bara en svart ruta :)

 

Jag har haft bild med Vesarutiner ett tag nu men som inlägget ovan berättar har jag nu äntligen fått in ATI-drivarna. Att få in Vesa var förresten ännu simplare än ATI när jag sket i vad de inbitna skrev att man skulle göra. Fast mitt sätt (att ställa in Vesa från installationskivans uppdateringsfunktion) gick bara göra på Mandrake och Suse.

 

På Knoppix däremot funkar ATI automatisk med Vesarutiner = bara tuta och köra.

 

[inlägget ändrat 2005-08-28 20:19:36 av Blindbock]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heh. Helt sant. Det är alltid svårt att bara vifta bort sån välartikulerad och genomtänkt kritik.

 

*poäng*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså, du ger upp så lätt. Nja, jag tycker som du att Suse är rätt trevligt med sina smarta funktioner i vanligt vardagsanvändande. Men så har vi ju detta att det inte verkar gå att göra lika mycket med Suse som med Windows. Inte om man inte vill lägga ner hela sin själ.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...