Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mac-Win


Obi-Wan

Rekommendera Poster

Per definition så skulle den Betan som man kunde köpa av Windows2000 också räknas som en kommersiell version.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 135
  • Skapad
  • Senaste svar

Öh... du påstår alltså att Apple sålt en betaversion som fullversion under ett helt år??

 

Jag betvivlar det faktiskt. Så fram med en länk där dessa bevis finns då jag tvivlar på att den version som släpptes över ett år sedan saknade vitala delar.

 

Som jag brukar säga: Jag tror inte på Gud förrän jag sett honom/henne med egna ögon. Bevis, tack!

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Petra,

 

Kan du istället förse mig med en länk någonstans där ditt påstående bekräftas ?

 

Läser mest serverbladen vi får in samt testar produkter IRL och det är de facto så att den inte vart i samma utvecklingsfas -99 som nu. Samma sak skulle kunna påstås om Windows2000 som faktiskt funnits till försäljning redan förra året för de någorlunda initierade.

 

Men,

 

Den har ju funnits sedan -98 i kommersiell version enligt Sten-E, var finns de bevisen ? Varför är jag den enda som måste länka ?

 

Windows2000 har funnits sen -96 !

 

Det ni !

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Sten-erik, kolla på protestanter mot katoliker för ett trevlig system under 9 papp. Det ger en G4 500 en bra match.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt,

 

Hittade en plattformstest från Jun -99, huruvida det testet omfattar en Retailversion av MacOS / X server eller inte framgår inte men ifall jag har fel så vill jag med reservation be om ursäkt.

 

Söker vidare.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Vi kanske skall avsluta missförstånden om MacOS X Server...

 

Den version som släpptes som kommersiell version 1 under 1998 innehöll följande komponenter: fildelning under Unix och AppleShare-server för både AppleTalk och TCP/IP (PC-folket brukar använda AppleTalk som referens när de hänvisar till Macens dåliga nätverksprestanda - inte TCP/IP där Mac mot en korrekt konfigurerad server spöar NT), skrivardelning över samma protokoll, NetInfo (katalogtjänst för datorer och tjänster som varit i användning i krävande installationer sedan 12 år tillbaka), Apache web-server, NetBoot som medger att Mac-datorer kan i sin helhet köras över nätverksbaserade volymer, WebObjects licens för 50 transaktioner per minut (vilket i en del installationer motsvarar 200-400 samtidiga användare i säljsystem t ex beroende på programmering). Dessutom ingick alla verktyg för att skapa Cocoa-baserade applikationer med kompilatorer och grafiska verktyg för skapande av användargränssnitt mm. Dessutom medlevererades en streaming media server för 1-2000 samtidiga mediaströmmar. Inga begränsningar vad avser antalet samtidiga användare av servertjänsterna förutom för WebObjects nämnt ovan.

 

Inget av detta var pre-release eller beta.

 

IDG genomförde ett "test" där de helt förbisåg att NetInfo fanns samt att de inte installerade SAMBA (fil och skrivardelning för Windows-datorer) fast det installerade denna programvara på de konkurrerande Linux-lösningarna som vann. De hänvisade till att MacOS X Server inte hade dessa tjänster vilket var fel - det som saknades var en enkel nerladdning av SAMBA på 2.5 MBytes och 1 minuts installation - licenskostnad per användare 0 kronor (jämfört med Windows vaddå kronor per samtidig användare?).

 

Om du inte är nöjd med web-server-prestanda som klarar ca 800 träffar per sekund kan du enkelt installera en lite programvara som heter iTools och som driver upp prestandan till 1500 träffar per sekund med utrymme för databaskopplingar utöver detta.

 

Den enda säkerhetsläckan som hittades i denna server var att man kunde starta ett test-cgi som drog igång en stor mängd trådar i systemet. Efter ca 17 sekunder hade ett havererat system dragit igång ca 25 000 trådar innan systemet stannade upp - det kraschade inte men all processorkraft gick åt till trådarna. Detta åtgärdades med en av de två uppdateringarna som har skett sedan introduktionen av servern.

 

Om du skall ha en server som är både prisvärd, enkel att installera och använda och som ger minimalt med licenskostnader för alla typer av användare (Mac, Windows och Unix) så skall du tillsammans med Linux titta på MacOS X Server.

 

Ha det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Om det är N&K´s test du avser så är det en retail, MacOS X Server har ju funnits på marknaden ett bra tag nu, precis som Sten-Erik säger.

Jag har för mig att jag såg det demas på CW Expo -97 redan, men som du också påpekar.. NT5/W2K har ju varit med länge.. utvecklingstiden för dagens OS tangerar ju utvecklingstiderna för stridsflygplan!

 

mvh

ErikG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Skillnaden är att Apple i stort håller tidsplanen - har dragit ut ett halvår till slutlig version av klienten. NT 5 påbörjades redan -95 och skulle ha släppts för tre år sedan. Windows 2000 är den tidigare NT5 efter ett namnbyte.

 

Stene

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Onödig info, detta vet vi. Apple håller inte ens nästan tidsplanen.

 

Det som var NT5 har fått en ny kärna och en helt ny protokollstack. AD, Intellimirror och Kerberosstödet var inte ens påtänkt under NT5 fasen. Det som var NT5 projektet en gång i tiden är idag ett OS som är helt nytt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, den har funnits till salu i över ett år... kan tyvärr inte bevisa det då det är svårt att hitta en tidsmaskin som kan föra oss tillbaka ett år så du får kolla i AppleStores sortiment.

 

Några sökträffar på MacWorld hittar dock omnämnande av Mac OS X Server:

 

99-06-04 berättar om CGI-scriptet som sänker servern (det Stene berättade om).

http://www.macworld.se/display.pl?ID=990604-MW1

 

Fick 5 sidor med träffar.... så bevisligen är Mac OS X Server över ett år gammal då artikeln ovan är skriven den fjärde juni förra året.

 

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Det där är ju en sanning med modifikation. Apple har ju pysslt med sin nya modell under ett halvt decennium. Visst, de bytte modell men det säger mer om deras kompetens som utvecklare än deras förmåga att hålla tider.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...