Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Mac-Win

Obi-Wan

Recommended Posts

<P>De som har datorn för att de helt enkelt tycker det är kul att "labba" tycks föredra DOS/WIN system.<br><br>Det kan jag väl förstå om syftet är experimentell verksamhet och om man tycker att det tillför något i kunskapsväg etc. att vänja sig vid att 1-2 ggr/månad formattera om hela hårddisken och om-installera Win95/98/NT/W2K.<br><br>Mitt syfte med inlägget var alls icke att förolämpa WinDOS förespråkarna. Däremot är det märkligt med människans förmåga att följa efter "alla andra".<br><br>Som någon påpekade -de som valt Mac som arbetsmiljö har i regel tänkt till och gjort ett aktivt och mycket medvetet val. Datorn skall användas till att utföra något annat. Inte i första hand som en mekanolåda för att testa nya ljud/grafik etc. kort.<br><br>Inte heller är de flesta Mac användare några utpräglade speldårar utan mogna sansade människor som vill ha datorn som verktyg.<br>Därför förvånar det mig att näringslivet fortfarande sväljer Gates-betet.<br>Produktiviteten i svenskt näringsliv skulle vara så mycket högre om andelen Mac OS datorer var fler.<br><br>Det ligger förmodligen fortfarande till så att VD, Ekonomichefer, Marknadschefer m.fl. är i händerna på sina s.k. it-experter.<br>Eftersom dessa människor i regel är tekniskt intresserade pojkar som överfört märklin/mekano intresset på sina WinDos-datorer kommer det kanske aldrig att hända något. Åtminstone inte så länge dessa chefspersoner inte vågar sätta sig in i företagets/personalens it-behov och själva kan fatta vettiga beslut i frågan.<br><br>De tekniskt intresserade it-ansvariga WinDos nördarna har ju inget som helst intresse av att företaget/personalen skall öka sin produktivitet.<br><br>Det centrala för dessa individer är ju tekniken som sådan och så länge det krävs så pass mycket arbetstid som det faktiskt gör när det gäller WinDos-miljö, bara för att hålla det hela igång, är ju dessa personer garanterade jobb samtidigt som de får utrymme för sin leklusta.<br><br></P>

• Replies 135
  • Created
  • Last Reply
Dobroslaw Krawczynski

Vad jag har svårt att förstå är att du inte inser hur dryg och dum du låter när du skriver dina inlägg. Och det var inte heller menat som förolämpning, jag bara konstaterar ett faktum.

Ådi-1

"De som har datorn för att de helt enkelt tycker det är kul att "labba" tycks föredra DOS/WIN system"

Labba = Valfrihet att göra_vad_man_vill_med_sin_dator_och_garanteras_

den_valfriheten_tack_vare_en_överlägsen_plattform, OBS gäller ej Mappletosh.

Berta65_ser_icrapplereklam_går_på_det_köper_

en_icrapple_med_tvångsOS9.04_och_tvångströja_

med_Apple-logo. Berta_har_en_dator_men_har_absolut_ingen_

uppfattning_om_vad_hon_ska_göra_med_den = som de flesta Macägare som inte arbetar med DTP.

Macanvändare = 50 bast, lite egen, lite utanför, lite trög, har inte hunnit uppfatta att PC-DITO gått om för ett bra tag sen, kan alla VL kommandon under Quark X-press.

"Mitt syfte med inlägget var alls icke att förolämpa WinDOS förespråkarna. Däremot är det märkligt med människans förmåga att följa efter "alla andra"

Precis vad du gör Ådi, det är väldigt poppis att tracka de olika MS plattformarna idag. Du är en fegis utan någon egentlig uppfattning.

"de som valt Mac som arbetsmiljö har i regel tänkt till och gjort ett aktivt och mycket medvetet val"

Som berta46 eller Vanessa12 ? Alla de som gått på Apple´s snedvridna propaganda ?

"Inte heller är de flesta Mac användare några utpräglade speldårar utan mogna sansade människor som vill ha datorn som verktyg"

Som tex en serverplattform ? Ett seriöst 3D verktyg ? Något att basera en IT-arkitektur/tjänstbas kring ?

I PC världen har vi alla bitarna, inkl en DTP-bas som idag slår Apple´s. Förstår du att PC-användarna har precis allt Mac-användarna har och mycket mer ? Vi har idag tom snabbare och mer kvalitativ hårdvara för en långt billigare penning.

"Därför förvånar det mig att näringslivet fortfarande sväljer Gates-betet"

Man väljer givetvis det överlägsna och mest kostnadseffektiva alternativet. Du idiotförklarar mao en hel yrkeskår som väljer plattformarna för "näringslivet" ? Varför tror du Nasdaq valde MS att bygga allt kring ? Tror du folket som planerat det precis gått ur grundskolan ?

"Produktiviteten i svenskt näringsliv skulle vara så mycket högre om andelen Mac OS datorer var fler"

Detta måste väl ändå vara det mest patetiska jag läst NÅGONSIN, kan du beskriva hur tex IDG med underdomäner skulle bli mer *produktivt* på MacOS burkar ?

"Det ligger förmodligen fortfarande till så att VD, Ekonomichefer, Marknadschefer m.fl. är i händerna på sina s.k. it-experter"

*.nix plattformar är det enda alternativet till MS idag Ådi, försök sansa dig. När det gäller webservermarknaden så dominerar Apache kraftigt, när det handlar om Applikationsservrar så har vi dött lopp. Var vill du ha in Mac OS ? Varför körs inte MacOS/x på mer än 8 plattformar Ådi ? Varför migrerar inte Apple själva till MacOS ? Du litar blint på produkten men det gör inte Apple ? - Biased -

"De tekniskt intresserade it-ansvariga WinDos nördarna har ju inget som helst intresse av att företaget/personalen skall öka sin produktivitet"

Var tror du vi skulle stå idag med Mappletosh-muppar vid styret ? MacOS 7.x/Netscape2.0 installerat på samtliga datorer i världen, glöm www som det ser ut idag, glöm nätverkande, glöm 3D, glöm spel - alla ska producera tidningar och snacka om fonter samt vara allmänt *trötta* och ointresserade av vad som pågår i den övriga världen.

Cupertino packet är de som med rätta borde stämmas.

Det brukar vara väldigt svårt att få Maccies att motivera deras val eftersom jag inte anser att Macen är cool, Macen är grön, Macen är sååååååå användarvänlig vara argument som är speciellt starka.

Att apple.com sprider rena lögner och ständigt FUD´ar är också något som får det att vrida sig i magen på mig "The worlds fastest personalcomputer" LoL, tyvärr.

Ps. Macarnas design är ett feberaktigt försök att plagiera SGI´s maskiner. Dock har de inte lyckats, G-maskinerna är sååååååååååååååå fula, ser ut som trendiga shoppingkorgar.

Kostnadseffektivitet i organisationer idag, liksom de senaste femton åren, handlar om kostnad för arbetskraft.

Om en dator som köps in till ett företag kostar 10 000:- och jobbet som skall utföras tar 2 arbetstimmar är det en bättre affär när man kan göra det på 1 timme med en dator som kostar 15 000:-

Obi-Wan har varit med ett tag det är alldeles riktigt.

SUCK!

Dina förutfattade åsikter om Apple och Macägare är nästan roliga i sin enfaldhet.

Jag heter inte Berta och jag har inte en iMac utan jag jobbar med proffsmodellerna då jag har lite högre krav på utbyggnadsmöjligheter och prestanda.

Sen är jag 37, snart 38 så jag är inte ens medelålders ännu. ;-)

/Petra

Ådi

Häpnadsväckande, du lyckades inte svara på en endaste fråga/påstående.

"Obi-Wan har varit med ett tag det är alldeles riktigt."

Flera dagar, helt korrekt.

Petra

"Dina förutfattade åsikter om Apple och Macägare är nästan roliga i sin enfaldhet."

Jag går krasst ner på en nivå som väldigt många Macägare verkar befinna sig på. Avsikten är att nivån ska roa dem som har ett hum om vad de håller på med samt hålla som ett *krigar* argument för barn som Ådi, Victor A etc.

Ifall du behöver din dator till något seriöst så förutsätter givetvis också jag att du inte har en Imac, vad jobbar du med ? Och varför behöver du en G*.* modell för det ?

Whistler!

Obi-Wan tycker att tonläget i dina inlägg inte direkt uppmanar till svar.

Du lär inte ändra på din uppfattning på grund av mig. Så varför skall jag försöka bemöta någon vars enda sätt att kommunicera verkar vara att skrika så högt som möjligt?

Jag kommer inte ens ihåg vad du svarade men det var väl något tämligen affekterat som vanligt.

Uppenbarligen är du nöjd med ditt val av maskin. Good for You.

Om du lägger in några övertänkta påståenden/åsikter så lovar jag att svara.

/Obi-Wan

Ådi

Tonläget spelar nog mindre roll, faktum är att du inte är kapabel att försvara dina inlägg Ådi....... visst är det så ?

Jag skriker inte, jag blir däremot irriterad på folk & fä som skriver in inlägg som totalt saknar substans, som dina.

Allt jag lägger in står jag för, du verkar inte riktigt säker på ditt val dock ?

Jag har med egna ögon, alltför många gånger, följt de sk IT-experternas framfart och leklusta vad gäller system och val av applikationer. Den genomsnittlige "allmän-pc-nt-teknikern" har den just beskrivna mekanoreflexen inbyggd i själen. Inga argument låter hindra dessa människor att utsätta oss, stackars användare (vitt begrepp), för taskiga applikationer. Visserligen i all välmening. Applikationerna må vara kraftfulla och fullmatade med finesser, men svåra och tidskrävande i sin användning. En sann mekano-pc-teknik tänker främst på administrationskostnaden och de inbyggda finesserna, varav några nås med kommandon och diverse ologiska musklick, även då applikationen skall distribueras till många användare. Denne person beaktar aldrig eller ytterst sällan viktiga begrepp som produktivitet, användarvänlighet, kreativitet. Påtalas detta framhåller denne person bara, helt lyriskt, att detta och detta går att utföra. Det är bara en maskinell och teknisk betraktelse. Människor av kött och blod skall faktiskt också använda applikationen. Människor har helt andra förutsättningar. Ofta inget tekniskt intresse i just applikationen, de vill bara få jobbet klart. Sedan må de vara doktorer i molekylärbiologi eller i stålbyggnad. Ytterst tekniska personer. De vill ändå bara få jobbet gjort.

Låt oss göra en räkneoperation:

Mekanokalle måste installera och underhålla varje dator för sig (100 st). Han lägger ned 2 h/dator 2 ggr/år. Sammantaget kostar han 2x2x100x500=200000 SEK/år för dessa applikationer.

Användarna sparar in 10 min/dag pga lättanvänt program:

10x225x100x500/60= 1875000 SEK

Hmmm, hur var det nu med produktiviteten?

Mr Karbas

Dobroslaw Krawczynski

Du jobbar givetvis i it-staben och har full insyn i hur den typen av beslut tas? :)

Eller menar du att du bara kåserar lite lätt? hehe

Karbas

Citat från dig,

"En sann mekano-pc-teknik tänker främst på administrationskostnaden och de inbyggda finesserna, varav några nås med kommandon och diverse ologiska musklick, även då applikationen skall distribueras till många användare. Denne person beaktar aldrig eller ytterst sällan viktiga begrepp som produktivitet, användarvänlighet, kreativitet"

Detta är ett 100 %:igt Macciesvar, alla tiders !!!!

På vilket sätt är *äpplet* lättare att hitta än startknappen ?

Varför tycker du att RAS, Fjärranslutning, PPP är mindre traggligt än det sammansatta *fjärranslutning ?

Dina beräkningar är oerhört imponerande, en sköj parallell = Berta,Ove,Vanessa,Micke,Steffe,lori,hans & sanna, hatar sina Macar och är bittra för en lång tid framöve, borde dessa människor hjärntvättas Ådi ?

Dobroslaw Krawczynski

Dubbelpost

[inlägget ändrat 2000-07-01 00:41:07 av Dobroslaw Krawczynski]

[inlägget ändrat 2000-07-01 00:41:09 av Dobroslaw Krawczynski]

Nej, jag kåserar verkligen inte, även om jag här ställt det på sin spets (och kanske överdriver en smula).

Jag är själv i färd med att välja en applikation till företaget.

_______

Mr Karbas

Mr Karbas!

Detta var ett intelligent och intressant inlägg. Rent lek-tekniska intresen har fått styra it-branchen alldeles för länge. Och precis som du säger har människan/använarna glömt bort. Den här tekniken är för viktig för människan för att överlåtas till tekniker.

/Obi-Wan

Whistler!

Faktum är att jag aldrig hittills stött på några missnöjda Mac-användare efter 15 år i it-branschen. (Det betyder ju i och för sig inte att det inte finns några)

Däremot många missnöjda/frustrerade WinDos-användare. Du verkar för resten rätt frustrerad själv tycker jag.

Ådi,

Det tog mig runt 1 timme att hitta missnöjda Macanvändare på ett företag smo kö Mac35/PC65, förklara detta ?

Tvivlar OERHÖRT starkt på att du vart med i IT-svängen i 15 år, faktum är att jag småler åt påståendet ^hupp ;)

Det låter inte som att du har kunskap eller insikt i branschen.

Idag har vi en marknad med runt 96& Win*.* användare, tycker det vore konstigt om ingen av dessa användare hittade luckor/buggar/fel

Utmanar dig Ådi, du var ju jättestursk tidgare, var är W2K säkerhetsbuggarna ?

Jag tror jag har svarat på denna fråga tusen gånger, men okej då, en gång till skadar väl inte:

Jag jobbar uteslutande med grafisk produktion (so what?!) och när jag började jobba med Desktop Publishing (DTP) 1986 så existerade det inget grafiskt gränssnitt på någon annan dator än just Macintosh.

Så valet var ganska lätt.

Nu har jag jobbat med Macintosh i 14 år och ser ingen anledning att byta bara för att PC börjar komma i kapp när det gäller typsnittshantering, wysiwyg, postscript med mera (har sett för många otillåten åtgärd i Quark XPress i Windows för att vara övertygad att det är långt kvar än).

Alla mina programvaror finns för Mac och det skulle kosta alldeles för mycket att konvertera till PC om jag hade haft det i tankarna. Så för mig är inte PC ett billigare allternativ då jag har programvaror för tiotusentals kronor och de gamla Macar jag har kan jag sälja för en bra penning när jag uppgraderar.

Om jag var ung igen och började med DTP idag så skulle valet kanske vara mindre givet, men som många av er PC-användare säger så är Mac bäst när det gäller grafik, så då rekommenderar jag också andra att satsa på Macintosh.

Jag är även för gammal för att spela Diablo II, Duke Nukem eller vad dessa splatter-och-blam-spel nu heter. På sin höjd spelar jag Myst och Riven och då krävs det inga specialla grafikkort och annat. Mitt ATI Nexus 128 duger säkert om jag vill spela spel också, men som sagt, det är grafik jag jobbar med på mina datorer och jag lär inte ändra åsikt oavsett vad någon säger.

Jag dissar inte PC rakt av bara för att det inte är Mac, och jag hoppas också få samma respekt från motsatt håll. Mac passar mig och det jag gör bäst, jag kan systemet och datorn utan och innan. Att byta dator till PC nu vore som att börja från början och det har jag inte tid med då tid är pengar. Jag är effektivast på Macintosh och det kan inte någon säga emot, då inte många har lika lång vana som jag på detta system.

/Petra

[inlägget ändrat 2000-07-01 01:24:12 av Petra Holmström]

Petra

Du har en gedigen bakgrund när det gäller DTP och detta kan jag respektera.

Konvertering för dig inom brasnchen som förmodligen äger licenser inom både Adobe & Quark är inget problem, en genomsnittsmigrering kostar runt 100$

"Om jag var ung igen och började med DTP idag så skulle valet kanske vara mindre givet, men som många av er PC-användare säger så är Mac bäst när det gäller grafik"

Aj Petra, här måste jag göra dig besviken :\ Vad gäller grafik rent fysiskt så är PC`n bättre på ALLA plan, 2D som 3D.

Petra, du verkar verkligen hålla på med detta på ett seriöst plan så du får ursäkta mig, det mesta är faktiskt krasst *datorkrig* ;)

Under andra hälften av 80-talet var IBM oerhört starka såsom persondatorleverantör. Faktiskt var de så stora att det verkade omöjligt att förhållandena någonsin skulle ändras. 90-91 lanserade MS sitt W3.1 och styrkepositionen flyttades från IBM till MS. MS är idag en jätte på lerfötter med arrogant, människoföraktande ledning. Detta företag har ingen vision eller filosofi förutom att tjäna så mycket pengar som möjligt. Det är ingen stabil grund för fortlevnad. Inom kort tid (några få år) kommer du Whistler att få åskåda marken rämna under din helgedom MS och mer effektiva redskap kommer att få större spridning. Du kommer att få se t.ex. linux och olika Unixvarianter locka till sig fler användare. Sannolikt kommer också idag okända OS att kapa åt sig stora marknadsandelar. Detta innebär större mångfald som gynnar utvecklingen i stort. (Alla MS-troll kommer förmodligen att springa och gömma sig eftersom troll skyr ljuset.)

Här har Apple ett mycket bra läge om man lyckas få ut sitt OSX i tid. Unix med ett Mac-skal. Det måste vara en våt dröm för alla teknik-freaks.

W2K har säkert säkerhetsbuggar men varför tjata om dessa?

Det finns altid buggar i alla OS. Ju fler rader kod desto fler buggar.

Det är helheten som är intressant. På vilket sätt underlättas min tillvaro i min proffession eller privat om jag väljer det OS som ger mig mest för pengarna? Då menar jag totalt. MS-leksaker är bara billigare om min arbetstid är gratis och jag kan försäkra dig lille Whistler att det är den inte.

/Obi-Wan

Dobroslaw Krawczynski

Det är sant. Mac-användare är i regel mer nöjda med sina burkar. De tar sina krascher med lugn eftersom de är vana vid det och accepterar alla macens problem. När jag hade amiga och fick en guru var det inag problem, det var bara att boota om så fortsatte man. Jag fick det flera gånger om dan utan att tycka illa om det. Nu när jag använder wintel så blir jag väldigt irriterad om jag tvingas boota om eller om ett program stängs ner.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...