Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta hårddisk


Andreas Wahlin1

Rekommendera Poster

Andreas Wahlin1

Jag har en Pentium 133 med en hårddisk på 1,2 Gb. Jag ska byta ut den mot en större. Jag är osäker på kompabiliteten... Vad för hårddisk kan jag köpa?

 

Den jag har är en Seagate Medalist, IDE. När jag kollar hårddiskar på nätet så har de en beteckning UDMA/66, och jag är osäker på om det är samma på min nuvarande. Jag tror mig fattat att moderkortet spelar en avgörande roll också ;-), men jag vet inte vilka beteckningar/uppgifter jag ska kolla. (Jag har en användarmanual, men som sagt...).

 

Är det någon som har några förslag på vad för hårddisk jag kan köpa? På denna dator räcker det med en hårddisk på mellan 4 - 6 Gb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans Pedersen

Mitt tips:

 

Köp en Fujitsu 6,4 GB. Den är billig, tyst och lagomt snabb.

 

Det enda som du -kan- få problem med på din dator är nog om du köper en HD som är större än 8 GB, eftersom gamla BIOSar [har svårt att/inte kan] se det på hårdisken efter 8 GB gränsen...

 

ATA/66 diskarna heter bara som dom heter för att de funkar på ATA/66 moderkort, eftersom dessa moderkort har dubbelt så många IDE-uttag.

 

Hans:P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Fujitsu 8.4Gb 5400rpm 512Kb UDMA66 IDE FU84(893.00)

 

www.datorbutiken.com

Köpte en sån för några veckor sen.

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robert Kristensson2

Något "problem" med hårddisken kommer du väl inte att få... 133 MHz-processor tyder på att du inte kommer att kunna utnyttja mer än 8 GB på hårddisken, om du inte köper ett tilläggskort. Å andra sidan, om du köper en hårddisk på 8,4 GB kommer du att kunna utnyttja 8 GB, och det låter som ett bra alternativ, enligt mig. UDMA 66 kommer du inte att kunna utnyttja, men det är ju roligt att kunna flytta över hårddisken till en ny dator så småningom och upptäcka att hårddisken inte är någon flaskhals.

Instämmer alltså med Johan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...