Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dålig bild


decahb

Rekommendera Poster

Tjena.

 

Jag behöver lite hjälp, jag är hyfsat novis på området.

 

Setup enl följande

HAr en dator med ett tv-kort analogt,

RF in i kortet

DVI ut till min skärm

 

Detta ger mig ganska taskig bild, gryning är rätt ord.

Jag har förstärkt signalen med en antennförstärkare, blev något bättre, har dock ingen proffs antennkabel

.

Jag kör att med INTERVIDEO HOME TEATHER (IHT)

 

Jag vet att IHT lämnar mycket att önska men det var det som följde med datorn,

 

Vad skall jag göra för att få en bra bild.

Jag har testat att koppla in Nokia 112 digtalbox, bara via RF och det blir ännu sämre.

 

Tacksam för hjälp av ngn ???

Jag börjar bli förbannad för att jag ej får ordning på det

Vad skall man göra !!!

 

Ha det gött !!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TV-bilden uppdateras 50gånger/s

Det teoretiska idealet är att du kör skärmen i 50 eller 100Hz.

 

TV-bilden har en upplösning på ? linjer .

Troligen blir resultatet bäst om du har samma eller något högre vertikal upplösning (alternativt dubbla upplösningen) på skärmen.

 

Bildkvalitén varierar mellan TV-kort

har sett att Hauptpage PVR 350 har bra bildkvalité har du ett sånt är det inte kortet.

Har också hört om ett programm D-scaler

http://deinterlace.sourceforge.net/

för att få bättre bildkvalité

 

En kompis har slutat med TV-kort.

Billig TV bredvid datorskärmen ger bättre bild än Pinnacle Rave.

 

http://www.chip.de/perl/tpdb/tpdb_out.pl?db=out&partid=355522

 

bläddra under

Kategorie Auswählen

till

TV-karten analog

man har lagt 70% av betyget på bildkvalité så korten ligger i bildkvalité ordning

bäst längst upp.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp, testa Dscaler. Absolut toppklass på programmet om det nu bara stöder det grafikkort du har.

 

Men som också sagt, nja antytts, så ser en TV-bild sällan bra ut i fullskärms på en dator, speciellt inte en TFT där alla störningar syns.

 

Men du - ge oss en screenshot, en bild av din mottagning så kan vi bedömma. Här får du en av mig, tagen med Dscaler från ett Cinergy 400 kort. TV, analogt.

 

 

Edit: och ja, ladda ned senaste versionen av Dscaler här:

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=7420

v 4.1.12

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[bild bifogad 2005-08-11 18:30:47 av Monshi]

 

[inlägget ändrat 2005-08-11 18:32:46 av Monshi]

737931_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte bry dig så mycket om detta om du bor i Sverige eftersom det analoga nätet släcks ned snart. Köp ett Twinhan DVB kort för satellit eller marksänd digitaltv för i dagsläget 650:- på Dustinhome.se (fri frakt). Använd inte det medfäljande programmet vad än gör iallafall. Zappa med gratisprogrammet ProgDVB som du hittar på progdvb.com istället, ett mycket uppskattad programvara för digitaltv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, så självklart är det inte. En stor del av Sveriges befolkning berörs inte. Inte direkt ivartfall. Många sitter anslutna till kabeltv nät som än inte har någon plan på att helt gå över till den digitala tekniken.

 

 

Edit: Fast samtidigt kanske det inte är ett så dåligt tips det du ger. Bara en fråga: finns det möjlighet att ta emot de kodade kanalerna med detta kort? Gärna då en legal metod med kortläsare osv. Om illegal, med andra ord mha av programvara som knäcker signalen så kan du väl bekräfta om det går men beskriv inte hur för då bryter du mot eforums regler. :)

 

Edit2: mmh, glöm del två av frågan. Om det finns ett illegalt sätt så är det lätt att finna via google har jag nyss återigen upptäckt.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2005-08-11 21:29:30 av Monshi]

 

[inlägget ändrat 2005-08-11 21:33:54 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett kort som heter Twinhan DVB-T CI, som har plats för en kortmodul. Det kortet går lös på runt tusenlappen. Men för att kunna sätta i ett Boxerkort måste man köpa en s.k. CA-modul för Viaccess för ca. 400:- också. Sen ska det gå galant att titta på betal-tv med abbonnemang. Har ingen vidare erfarenhet hur detta ska ställas in i datorn, men ProgDVB har inbyggt stöd för detta. I nödfall kan man ju använda det medföljande programmet Twinhan DTV.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

 

Dock en lite bedjan. Hoppas du nu är nöjd med att spridit din kunskap om detta. Leta inte upp gamla trådar och posta samma inlägg igen, det är inte nödvändigt och blir lite "tjatigt". Nåja, de du hittills svarat på har inte varit så gamla, men jag såg en liten tendens så att säga.

 

Bäst att säga att jag uppskattar att du kommit och gett oss denna information, välkommen till Eforum!

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat upp det hela lite till. Twinhankortet med CAM plats kostar 1195:- på Dustinhom.se (billigast i sverige enligt buggy, fri frakt) och en modul för Boxer går lös på 499:- på neptunsat.se. Men då är den också godkänd av boxer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena alla.

 

Bifogar en bild, hur det ser ut. Ser inte så tokigt ut, men när man slår upp det på min 23 tums skärm så är det grynigare.

Jag är tveksam om Dscaler går och använda på mitt TV kort. ASUS kort tror jag hittar det ej listan, vill ogärna byta program som "styr "Tv. Suverän fjärkontroll nämligen...

Men om jag installerar Dscaler kan jag fortfarande köra mitt IHT som "styr" eller görs det via Dscaler´n.

Som jag fattar det så går bara Dscaler in och förbättrar bilden

Har jag fattat rätt ???

 

Tack så länge

 

//D

 

[bild bifogad 2005-08-11 21:54:54 av decahb]

738013_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är nog rädd för att det inte går att göra så mycket åt det. Misstänker att grynigheten har med tv-kortets kvalité att göra. Men jag tycker inte att det var något större fel på bilden: men det syns väl inte riktigt på bild är jag rädd för. Hoppas du kan få hjälp av någon annan, om du har tur och det inte är kortets fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det ser ut ungefär som det brukar.

 

Men, en 23" skärm. Vilken uupplösning? Ja många gånger högre än en vanlig PAL TV-signal på 720x576. När du drar upp bilden på din skärm, TFT antar jag, så tydliggörs alla störningar. För mig med en 17" skärm är en en bild äver cirka 1/4 del av skärmen "lagom" innan bristerna i bilden blir tydliga. Om du kör fullskärm så får du sitta en bit ifrån

 

Om Dscaler. Dscaler är ett svar på många kort usla bilder och framförallt usla de-interlace. Det är designat för att direkt nå TV-kortet utan att göra en omväg via de drivtutiner som tillverkaren skapat. Dscaler är lättanvänt, enkelt och ger mycket bra bild vanligtvis.

 

Och ja, du kan fortfarande köra ditt IHT, dock inte samtidigt som Dscaler. Ladda hem och testa, det skadar inte. Jag gillar det.

 

och ja, jag an styra det med fjärrkontroll antingen genom den som Terratec sände med TV-kortet (vill jag minnas har inte använt den på läääänge) eller som jag nu har det uppställt via ett ir-öga och Girder som dock har bytt namn och blivit kommersiellt.

 

Edit: En bild säger visserligen en del, men inte allt. Tyvärr. En kort videsnutt ger nog mer, men å andra sidan tror jag bara att det är du som är kräsen :)

 

 

Edit2: Äsch, inte helt ärlig ovan. De flesta programmen ser bra ut i fullskärm på dator monitorn, en 17" TFT. Inte alla dock, störningar i bilden blir väldigt tydliga. En CRT TV är däremot gjord för rörliga bilder och "döljer" en del av de störningar som blir tydliga på en TFT skärm. Och ja, Dscaler har även en del brusreduceringsfilter som fungerar ganska bra.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2005-08-11 22:20:20 av Monshi]

 

[inlägget ändrat 2005-08-11 22:28:29 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen så´länge.

 

visst är nog kräsen när det gäller kavliten på bilden, så du har så rätt,

Jag kör med 1920*1200 i upplösning på skärmen, så det kanske inte alls är konstigt att bilden blir gryning när jag slår upp den i helskärm.!!

jag skall testa. Dscaler.

 

jag fick ett tips av en annan kille som är data/el kille, att skaffa en bra skärmad antennkabel, han hävdade att datorn "stör" signalen via elektriska och magnetiska fält som varje elektrisk apparat utsänder. Detta ger nog ingen större förändring, men å andra sidan blir det ju inte sämre heller..

 

//D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, att datorn skulle störa antennen vet jag inget om. Men visst, ett internt TV-kort sitter i miljö med mycket störningar i. Om man blandar in DVB kort i denna diskussion så har jag läst test där de konstaterat att de externa korten slår de interna i signalkvalité vid alla försök. Men detta beror då mest på den interna miljön i datorn.

 

Sedan kan antennen tillsammans med datorn jord skapa en jordslinga som eventuellt kan föra in störningar i datorn. Ett enkelt filter kan reducera den ack så irriterande 50 Hz störning som är den man främst kan märka med ett visst brum i högtalarna. Ja, en annan effekt jag får på min datorn om den är jordad och antennen ej är skärmad med filter är att hela bilden på TFT skärmen flimrar en aning. Märks framföraltt vi ljusa bakgrunder.

 

På denna sidan kan du läsa mer om jordslingor om du är nyfiken:

http://www.epanorama.net/documents/groundloop/index.html

eller på svenska:

http://www.kjell.com/?page=http://www.kjell.com/kjellfakta/brum/

 

Fast en bra skärmad antenn är aldrig fel.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...