Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad ska jag använda för db m.m?


LindaK

Rekommendera Poster

Hej,

Jag ska göra en liten databas men vet inte vilket verktyg som är bäst lämpat. Funderar på Access... Det ska vara ett web-gränssnitt mot användaren (som i nuläget bara är en person som kan ha allt lokalt).

 

Databasen är ett produktregister med tillverkare och deras produkter.

 

Användaren ska kunna söka på på tillverkare och få upp alla produkter som denne har. Men även söka på produkter och få upp alla som tillverkar den.

 

Användaren ska även kunna klicka sig fram genom menyer där den väljer inom vilken genre produkten är och sedan under-produkter osv till rätt produkt kommer upp.

 

Hur ska jag lägga upp detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker definitivt att du skall titta på mySQL. Eller ännu hellre MS SQL Server, men det kostar ju en slant...

I vilket språk hade du tänkt bygga webbgränssnittet?

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Access är kanske inte så dumt alternativ i detta skede.

Det går snabbt och enkelt att bygga ett gränsnitt med web formulär, finns inbyggt i Access. Lättare än om du måste programmera i php eller asp.

 

Access databas kan i ett senare skede överföras till MS SQL server när användar antalet stiger och du skall placera det ut på nätet.

 

Känner du inte till mySQL eller MS SQL så kommer du ganska säkert snabbast till en acceptabel lösning med Access.

 

BI

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle använda Access, hur skulle jag då göra gränssnittet mot användaren? Det ser så oflashigt ut med "bara Access", i alla fall de lösningar jag sett (vilket inte är så många)....

 

Jag kan inte php, perl eller något sådant utan "bara" html och lite java och javascript. Men är öppen att lära mig annat om det finns något lätt sätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kikat på mySQL och tycker väl att det är lite meckigt för då måste användaren få det installerat på sin dator också (alltså han som ska ha databasen i nuläget). Men visst funkar det.

 

Vet inte hur jag ska göra gränssnittet, förslag? Kan html, java och lite javascript men jag börjar inse att det kanske inte går att använda. Är öppen att lära mig något nytt om det är enkelt... Lösningen får inte bli för krånglig att lägga på användarens pc med massa installationer dock.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen
Jag kan inte php, perl eller något sådant utan "bara" html och lite java och javascript. Men är öppen att lära mig annat om det finns något lätt sätt.

Inte så insatt i PHP men ASP är ju ganska lätt att lära sig grunderna i, och det verkar inte som om du behöver så mycket mer än grunder för att klara biffen. Eftersom det utvecklas av Microsoft finns det väldigt mycket professionell dokumentation och det är inte svårt att hitta hjälp, det är bara att fråga på eforum om du kör fast.

 

Länk till idg:s aspkurs (väldigt bra)

http://www.idg.se/webstudio/pub/object.asp?id=10

 

Lycka till!

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar du inte access formulären, som kan designas på många olika sätt så har du i access något som heter Pages. Detta gör html kod och dina sidor får ett web liknande utseende.

 

BI

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så bekant med access heller om jag ska vara ärlig.

Antar att pages är samma sak som Dataåtkomstsida. Har kikat lite på det och det verkar inte så dynamiskt. Jag kan ju t.ex. skapa en sida som visar massa produktnummer. Men sedan vill jag ju kunna klicka på ett av numren för att få upp en sida med massa info om den produkten som jag valt. Så kan jag väl inte göra med Dataåtkomstsidor? De verkar inte vara så klickbara...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen

Det verkar som om ASP är det bästa alternativet, möjligtvis PHP, men det vet jag inte så mycket om så där kan jag inte uttala mig. Det kräver dock att din användare har en webbserver installerad, men PWS följer ju med win98 och i XP är IIS installerat by default som man säger.. behöver bara fixas lite inställningar för att det ska funka.

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... Kikade lite på "ASP-kursen" jag blev tipsad om och det verkar ju inte så svårt... Men precis som du säger måste ju personen ha en webbserver. Vet du något om hur IIS ska ställas om?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kräver dock att din användare har en webbserver installerad

Bäst vore ju förstås att lägga upp alla på ett intranät med en central webbserver (allt annat vore egentligen idioti, eftersom varje uppdatering av både databas och webbgränssnitt annars måste göras på varenda klient).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det som RMK säger att ta sig till ASP eller PHP och börja koda.

 

Du kan eventuellt använda dig av MS Script Editor, själv har jag inte använt den så jag kan inte kommentarer den.

 

Enklast kommer du undan med Access formulär.

 

BI

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen
(allt annat vore egentligen idioti, eftersom varje uppdatering av både databas och webbgränssnitt annars måste göras på varenda klient).

Men det vara bara en klient, eller hur?

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen
Vet du något om hur IIS ska ställas om?

Har inte IIS framför mig just nu, men vad jag minns från senast jag gjorde det, så handlar det bara om att ställa in i vilken mapp allt ligger. Man ställer in en så kallad webbkatalog där du lägger mappar wwwroot och db, i wwwroot lägger du alla asp-dokument, i db lägger du access-databaserna, och sedan ställer du in i IIS att det är där de ligger.

 

För att komma åt sidorna skriver man http://localhost i adressfältet i din webbläsare alternativt din egen interna IP-adress tex http://192.168.0.1 så dyker sidorna upp.

EDIT: här kan du även komma åt sidorna från andra datorer i nätverket. Du kan också (med lite mer trixande med brandväggar och annat) göra så att sidorna år åtkomliga från internet

 

I IIS ställer du också in vad den första sidan på platsen ska heta, alltså om man skriver in localhost så kommer man direkt till index.asp eller liknande, så slipper man skriva localhost/index.asp..

 

Finns massa inställningsmöjligheter

 

Någon som är mera insatt kan väl rätta mig om jag har fel nånstans.

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

[inlägget ändrat 2005-08-12 11:14:37 av Rest man Klaymen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det vara bara en klient, eller hur?

Ah, missade det. Fast om ett nätverk redan finns så är det väl ändå lika bra att lägga det centralt så allt är klart för en eventuell expansion.

 

LindaK: Om du mailar mig databasen (du kan tömma den på data), eller postar dess struktur här så kan jag starta upp dig med lite kod.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen
LindaK: Om du mailar mig databasen (du kan tömma den på data), eller postar dess struktur här så kan jag starta upp dig med lite kod.

Det är bara för att det är en tjej, va?? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara för att det är en tjej, va??

Faktiskt inte, har gjort detta många gånger åt både killar och tjejer, vilket många härinne känner till. Dessutom är jag sjuk idag och pallar inte arbeta med mina stora projekt, så...ni får passa på =)

 

Spinner vidare lite mer detaljerat på RMKs beskrivning av IIS-inställningen.

 

Gå in i Internet Information Services från Control Panel->Administrative Tools. Högerklicka på Default Web Site och välj Properties. Väl därinne, för följande under respektive flik:

 

Web Site

Skriv in datorns IP i IP Address (eller välj All unassigned)

 

Home Directory

I Local Path väljer du den lokala sökvägen till den katalog du vill ha som webbrot.

 

Documents

Ta bort det som ligger i rutan och lägg till det filnamn (ex. index.asp) som du vill ha som standarddokument (dvs den fil som körs om enbart http://localhost anges som sökväg.

 

Släng sedan in databasfilen i en mapp (typ /db/) under roten och ge mappen fullständiga rättigheter för användaren IUSR_"DATORNAMN".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom är jag sjuk idag och pallar inte arbeta med mina stora projekt

OT:

Då kan jag komma med dagens boktips.

Cryptonomincon av Neal Stephenson

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen
Faktiskt inte, har gjort detta många gånger åt både killar och tjejer, vilket många härinne känner till.

Så även jag (eftersom du hjälpt mig massa gånger), tänkte bara skoja till det hela, när du verkade så angelägen att få hjälpa :)

 

EDIT: Bra att du fixade en detaljerad beskrvning, har som sagt inte IIS framför mig och jag minns inte exakt hur det var.

 

Till LindaK: Det är som sagt väldigt enkelt att ställa in IIS rätt, så det kan även din användare göra, eller så kan du göra det åt honom/henne. Vad gäller ASP kan jag kommentera att om du vill ha hjälp så passa på idag för Anjuna är sjuk ;)

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

[inlägget ändrat 2005-08-12 12:18:15 av Rest man Klaymen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänkte bara skoja till det hela, när du verkade så angelägen att få hjälpa

Jodå, jag förstod det :)

 

Tänkte förresten peka på följande metod (även om det är onödigt omständigt, men värt att nämna för kuriosans skull) Det går att göra databasanrop med servlets och vanlig klient-javascript. Här finns både kod och beskrivning:

 

http://www.onjava.com/pub/a/onjava/2002/01/23/javascript.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha! Jag kanske är en kille som använder ett tjejnamn för att få mer hjälp ;-) ?

 

Tar gärna emot all hjälp jag kan få. Har inte databasen här men återkommer efter helgen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

God eftermiddag.

 

Löste ni problemet med databasen?

Skulle gärna vilja ha lite tips ang den eftersom jag söker efter en liknande funktion till min egen.

Eller om man ka få ta del av koden?

 

 

/Erna

"Like death and taxes, you can count on AC/DC"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...