Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är det för fel på min 3D accelerator? (voodoo2)


Henrik30000

Rekommendera Poster

men vart ska jag få dom pengarna ifrån isåfall då?

Jag skrev ju att jag inte har mycket pengar

Och om jag hade haft det så skulle jag köpt ett nytt moderkort istället och satt i nåt av AGP korten (men det har du kanske inte heller läst att jag har)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Kan du inte vänta en vecka eller två så att veckopengen hinner "trilla in"så att du får råd?

 

Radeon 9000-serien är betydligt bättre än Radeon 7000-serien.

Du är ju 15? -Det var jag också en gång i tiden. Radeon 7000 är som cykel, Radeon 9000-serien (PCI) är som moppe. Typ. Till och med "trimmad moppe"!

 

Jämför du med Voodoo, så kommer du att "trilla av" moppen!!

 

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så du menar att du skulle köpa en mellanbra cykel istället för att köpa en cykel som bara funkar så att du får råd med en bil senare?

 

jag sparar hellre till en ny dator, eller om nytt moderkort räcker, så sluta försöka lura på mig massa skit

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte någon försöker "lura på dig en massa skit". Du ville ju få hjälp här, och det har du också fått. -Tyvärr kommer nog ingen i e-forum att KÖPA dig ett nytt grafikkort, om det nu var något sådant du var ute efter?

 

Kör du samma "fina" attityd med din mor, antar jag att du får leva ganska länge med ditt "voodoo-kort"....

 

Hoppas att du får dina grafikkortsproblem ordnade ändå!

:thumbsup:

 

(Jag hade också "attitydproblem" när jag var 15, så jag tar det inte så hårt)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är bara det att du kör med dina cykelexempel för att försöka få mig att köpa dyrare saker än vad jag behöver, det handlar inte om dålig attityd från min sida

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag misstolkade väl dig lite. (lätt hänt) Men skillnaden mellan Radeon7000 och Radeon9250 är prestandamässigt mer värt än 63:50 eller vad det nu var i pengar...

 

63:50 är väl typ en pizza?

 

[Ett litet tips, som även jag faktiskt borde följa: Bli inte så arg när du skriver. Folk som vill hjälpa dig menar oftast väl. Blir du förbannad, så kan folk "dissa dig", speciellt på nätet. Där vet ju inte folk hur "bra du är egentligen"..]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok... jag förlåter dig :)..

 

men jag tror nog att jag ska försöka spara istället, och försöka skaffa sommarjobb nästa sommar, eller om det finns nåt annat som inte är på sommaren, så att jag kan skaffa nytt system i stället, för det jag har just nu är inte så bra över huvudtaget:

400 MHz processor (P2)

ingen AGP-port(som sagt)

Bara två USB-portar (fast jag klarar mig ändå då jag även har 2 USB-hubbar = 6 portar)

Moderkortet klarar inte mer än 450 MHz eller vad det nu var,

om jag skaffar ett nytt moderkort med AGP-port så har jag ju redan två stycken AGP-kort, och högst troligen kan jag även ha en bättre processor

 

("förlåter" kanske är lite fel ord, men det är det ord som liknar min mening mest)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra idé!

 

När jag gick i nian tog jag (mellan åttan och nian) ett sommarjobb som tidningsbud. Tjänade (DÅ för 20 år sedan!) 4000 i månaden. Hade tidningsbudsjobbet även under skoltid därefter, hade "pengar gräset"..

 

Fick gå upp varje morgon klockan 3, inklusive lördagar, var "astrött" efter skolan, men hade "hur mycket pengar som helst" jämfört med kompisarna..

 

-Vad gjorde jag med pengarna?

 

1) Köpte bra dator

2) Skaffade körkort

3) Köpte bil

4) skaffade brudar. (Okej, det sista läste du inte!!!)

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok :), Vet du kanske nånstans att leta efter jobb? det enda jag har hittat än så länge på min lilla sökning är telefonfösäljare.. det fanns ett jobb till i närheten av var jag bor, men där behövde man gå på gymnasiet med ekonomi-inriktning

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkortet klarar inte mer än 450 MHz eller vad det nu var...

 

Oj då! Ja, i så fall hade du gott och väl kunnat stanna vid ett Radeon 7000 för just över 300kr, vilket vi ju har funnit här i tråden vara det allra billigaste PCI-kortet idag (förutom då att det även fanns nåt riktigt skräp på 8MB). Det kortet hade fortfarande inneburit ett stort prestandalyft om man ska jämföra med ditt Voodoo 2. Och ifall du beslutar dig för att inte uppgradera alls så kan du åtminstone hitta ännu fler Voodoo-drivare på den här sidan:

http://downloads.guru3d.com/download.php?id=11

 

Drivrutinen är trots allt A och O för hur bra kortet ska kunna arbeta och exempelvis den här hade jag nog själv prövat:

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=219

 

Lägg bara märke till att den är för Win 2000/XP..!

 

Jag har faktiskt kvar mitt eget Voodoo 2 som jag köpte -97 eller -98! :) Har inte velat göra mig av med det av någon anledning...

 

[inlägget ändrat 2005-08-12 01:05:13 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, jag testar den som du rekommenderade, men man måste starta om innan installationen är klar, och jag orkar nog inte starta up igen denna tiden på morgonen ;), så jag kollar hur det blir när det börjar bli dag igen, Godnatt allesammans :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leta jobb? -Är du morgonpigg, ringer du till din (ortens) morgontidning, och säger att du vill bli tidningsbud. Sådana jobb brukar finnas "gott om", eftersom de flesta människor är "lata av sig" och vill sova på nätterna. Under förutsättning att du bor i tätort (där det finns prenumeranter) så kommer du kunna hitta ett bra jobb.

 

Kan ju tilllägga att när jag sökte in på Universitetet senare, fick jag, förutom mina gymnasiebetyg, tillgodoräkna mig mina år som tidningsbud, och fick extra poäng för detta!!!

 

[Något jag inte tänkte på när jag arbetade som tonåring, men det blev en rolig överraskning!!]

 

Alla dessa extrajobb gör att folk kan skaffa sig fina och dyra graffo-kort, så det är inte alls "off-topic"! [Graffo-korten måste ju finansieras också! -"Alla" får inte gratisex från nVidia att testa i tidningen!!]

 

;)

 

*För er som har svårt med stavning/läsning:

Gratisex är inte samma som gratissex! [oftast!] ;)

 

Själv gillar jag båda! hehe..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, köp hellre 9250-kortet för 60 spänn mera. Betydligt "mer framtidssäkert" och kan flyttas över som "andrakort" till en modern dator.

 

60 spänn??????

-Ungefär som att rekommendera en Volvo 240 framför en Volvo 940, för att 240 är tior billigare... Båda är bra bilar, men visst väljer man "modernare" teknologi, om priset bara skiljer några tior?

 

ETT PAR år sedan, så kostade 7000-kort cirka 500, samtidigt kostade 9000-kort 1500.. DÅ ansågs skillnaderna motsvara 1000 spänn! När skillnaderna IDAG bara kostar 60 spänn, anser jag valet vara givet..

 

Fast det är ju ett fritt land, så frihet innebär ju också "rätten att välja fel"!

 

Hursomhelst, kommer 7000-kortet att glädja dig ett tag. Dock inte så länge. 5 år sedan köpte jag ett GF2MX AGP. [för att få TV-OUT]. Ungefär samma prestanda får du från 7000-kortet.

 

Mitt Geforce 440MX-PCI, håller ungefär samma standard som ett 7000-kort, då det håller samma "generation" av direct X, däremot är det en hel del snabbare.. DDR-minnen etc.. Och som sagt (?) håller jag på att skrota detta kort..

 

Kortet köptes för 3 år sedan för 400:-

Har levererat bra sedan dess, även om PAL har "dött" när datorn blir varm. Enbart detta kort strular, men kopplar om det till NTSC, då NTSC funkar bra...

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen
*För er som har svårt med stavning/läsning:

Gratisex är inte samma som gratissex! [oftast!]

 

Själv gillar jag båda! hehe..

 

Nu svamlar du! Sov ruset av dig :P

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Bonus: Som tidningsbud så var man "tvingad" att hålla sig nykter. Speciellt nätter mot helger! -Så tidningsbudsjobbet är ju ganska bra, på sätt och vis! [Jag var nog den enda i min åldersgrupp som var nykter "varenda" helg.. Natten till söndag inräknad!]

 

:thumbsup::thumbsup:

 

-Den nykterheten "tog jag igen" på senare år, men när man är vuxnare sägs ju alkoholen inte vara lika "farlig" som när man är tonåring... Så det rör sig nog om en win-win-situation, som det heter i USA...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...