Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är det för fel på min 3D accelerator? (voodoo2)


Henrik30000

Rekommendera Poster

Vad är det för fel på min 3D accelerator? (voodoo2)

 

vissa delar funkar fint, men i t.ex motocross madness 2 så är gubben och marken vit (renderad utan textur antar jag), och himlen som i vanliga fall ska vara en bild är ungefär som när ett fönster har hängt sig och visar det som visats framför fönstret före, andra objekt som träd och hus visas korrekt

 

finns det nån lösning på detta? och annars, vart kan man hitta ett billigt kort som funkar? (inget AGP, har ingen sån port).. eller kanske en hel dator ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja, jag hade snarare tänkt mig ett halv-skrot kort, eftersom det är vad datorn är också (lika bra att köpa helt ny dator i så fall), men jag ska kolla på det där med drivrutinerna :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om någon som är arg på dig inte har virkat en liten docka av ditt grafikkort och stuckit en nål igenom.. Där har du antagligen problemet!

;)

 

Skämt åsido, om du inte har upplevt problemet förr, så är det antagligen hårdvaran som håller på att ta slut. (Vodoo2, var det 1997 eller?)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen
Kolla om någon som är arg på dig inte har virkat en liten docka av ditt grafikkort och stuckit en nål igenom.. Där har du antagligen problemet!

Alltid lika rolig ;)

Det måste vad det som hände med mitt nätagg... :thumbsdown:

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag tänkte att det annars kunde vara nåt snarare mjukvarufel, eftersom att den verkade skippa vissa texturer (ett dounut demo som kom med en drivrutin funkade fint...),

 

Vet nån då vart man kan få tag på ett tillräckligt bra (renderar alla texturer det ska), billigt (får vara begagnat) grafikkort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen
Vet nån då vart man kan få tag på ett tillräckligt bra (renderar alla texturer det ska), billigt (får vara begagnat) grafikkort?

 

Har ett FX5200 som ja ska byta ut, men det blir inte förrän om 2-3 månader. Det kan du får gratis om du vill ha. Skräpkort egentligen, det är relativt nytt, men dom valde ändå att inte bygga in de funktioner som alla andra kort på den tiden hade. Blev rejält lurad där, men det lär vara en aning bättre än voodo2 i alla fall :P

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow, Tack... men är det PCI nu då? (råkade köpa två AGP kort för 100 kronor en gång, men har ingen AGP-port...)

 

men hur skulle det gå till egentligen? (skicka med posten, lämna för hand).., jaja, det löser sig nog

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen
Wow, Tack... men är det PCI nu då? (råkade köpa två AGP kort för 100 kronor en gång, men har ingen AGP-port...)

 

oj, hmm ja just det, det var det problemet.. Nä mitt kort är AGP, så om du bara har PCI-port så är du nog ganska begränsad till att köpa beggat, för du lär knappast hitta ett grafikkort i handeln idag som passar till PCI och är värt pengarna. Kan rota lite i datorskrotlådan när jag kommer hem och ser vad jag hittar, men jag tror inte det finns nåt.

 

kolla www.blocket.se och se vad som finns

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja, det finns ju nya PCI-kort för 280kr enligt pricerunner.. fast när man klickade på länken så var det en film med arnold schwartzenegger istället... jag har för mig att jag har kollat på blocket, men jag ska kolla igen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen
fast när man klickade på länken så var det en film med arnold schwartzenegger istället...

 

Haha arne gör susen för burken.

 

PS, jag tror vi konverserar i två olika trådar just nu :)

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm det gör vi, förresten, bonanza brothers var ju inget kul, vissa av poliserna var ju odödliga, och så håller dom bara på och jagar en och skjuter hela tiden... men men, jag hittar säkert nånting kul till nes/snes

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen

nä dom är inte odädliga, du måste gömma dig bakom en dörr och skjuta dom bakifrån, för dom har sköld (som skyddar mott pistolkulor :P)

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen

jojo har spelat alla dom där gamla klassikerna... men vänta nu har diskussionen gått över i fel tråd... :thumbsdown:

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen

nä jag är på jobbet så det blir inte förrän ivkäll som jag gör det, men jag ska inte ge dig för mycket hopp, jag tror inte det finns nåt där

 

vet att jag hade ett ATI Rage 8mb kort nånstans, men det är ju rätt kasst och dessutom tror jag att jag redan gett bort det :P

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja, det finns ju nya PCI-kort för 280kr enligt pricerunner.. fast när man klickade på länken så var det en film med arnold schwartzenegger istället...

 

Nu utgår jag bara ifrån att Rest man Klaymen inte kommer hitta nånting i sin hemliga låda. ;) Och att betala några dyra pengar för ett PCI-grafikkort är förstås inte riktigt lönt. Gjorde en sökning i Buggy och fick de här träffarna:

http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Grafikkort&n=100&prisMin=&prisMax=&q=pci+-pcie+-pci-e+-x

 

Exempelvis ett "Sapphire ATI 7000 64MB DDR PCI" för 314kr, men även om ett sådant är modernare än ett Voodoo 2 så är det ändå väldigt gammalt. Bättre hade fortfarande ett Radeon 9250 varit (vilket jag tidigare föreslog ifrån "Hundberts länk")...

http://www.itbutikken.se/p/81951/1.htm

...för att då kunna få hårdvarustöd för åtminstone DirectX 8.1. Många spel vägrar nämligen att installeras ifall grafikkortet inte har stöd för som allra lägst pixelshading 1.1. Och Radeon 9250 har stöd för ps 1.4 ifall jag inte missminner mig totalt.

 

[inlägget ändrat 2005-08-11 16:13:46 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen
Nu utgår jag bara ifrån att Rest man Klaymen inte kommer hitta nånting i sin hemliga låda. ;)

Är nog rätt bra tänkt. ;)

 

...för att då kunna få hårdvarustöd för åtminstone DirectX 8.1. Många spel vägrar nämligen att installeras ifall grafikkortet inte har stöd för som allra lägst pixelshading 1.1. Och Radeon 9250 har stöd för ps 1.4 ifall jag inte missminner mig totalt.

Om moderkortet inte har AGP-port misstänker jag att datorn är så pass gammal att såna spel inte är något val i alla fall. Misstänker att det är främst äldre spel han vill spela, och vill ha nytt kort enbart eftersom hans nuvarande kort är trasigt, inte för att det inte räcker till.

 

Exempelvis ett "Sapphire ATI 7000 64MB DDR PCI" för 314kr, men även om ett sådant är modernare än ett Voodoo 2 så är det ändå väldigt gammalt.

Det lär räcka med det här kortet. Det är förstås inte värt pengarna ens till 25% men det är ont om PCI-kort på marknaden.

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om moderkortet inte har AGP-port misstänker jag att datorn är så pass gammal att såna spel inte är något val i alla fall. Misstänker att det är främst äldre spel han vill spela, och vill ha nytt kort enbart eftersom hans nuvarande kort är trasigt, inte för att det inte räcker till.

 

Nejdå, det är inte trasigt (bara om man räknar att den inte renderar alla texturer i 3D som trasigt), jag vill alltså att det ska räcka till för att spela bland annat motocross madness 2, och möjligen ytterligare spel när man väl fått tag på ett bättre grafikkort

 

jag funderar på att skaffa den här: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=114978&cks=ASS&assoc=568496E9-1E88-41E9-B497-34C9BABE7E21

eftersom att det då också har TV-out så kanske jag kan få lite ekonomiskt stöd av mamma (jag är 15 år, och har inget sommarjobb eller så, så därför kan jag inte köpa så bra grafikkort m.m... har ju bara månadspengen ;))

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen
Nejdå, det är inte trasigt (bara om man räknar att den inte renderar alla texturer i 3D som trasigt)

Ja, jag vet inte riktigt, men jag tror det var nån som konstaterade att det förmodligen var ett hårdvarufel, alltså går de tinte att fixa det utan att köpa ett nytt kort.

 

jag är 15 år, och har inget sommarjobb eller så, så därför kan jag inte köpa så bra grafikkort m.m... har ju bara månadspengen )

Ingen idé att köpa så bra grafikkort till din dator i alla fall tror jag, så det där kortet ska nog duga bra. Var försiktig med TV-out bara så du inte pajar den (jag har lyckats paja min), för då blir morsan sur :P

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om moderkortet inte har AGP-port misstänker jag att datorn är så pass gammal att såna spel inte är något val i alla fall.

 

Sant. Men eftersom det hur som helst handlar om ungerfär samma belopp så föreslog jag 9250 i alla fall. Det kortet är trots allt mkt modernare än Radeon 7000. Skillnaden i pengar mellan mitt förslag här...

 

http://www.itbutikken.se/p/81951/1.htm

 

...och detta kort som Henrik30000 tänkte på nu...

 

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=114978&cks=ASS&assoc=568496E9-1E88-41E9-B497-34C9BABE7E21

 

...är bara futtiga 61 kronor och av den anledningen tycker jag det vore mkt onödigt att skaffa Radeon 7000-kortet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MM, det har du nog rätt i, fast den hade ju många krav ;)

 

Linux , Microsoft Windows 2000 / XP, Microsoft Windows XP Media Center Edition

Linux, Windows 2000 eller XP och windows media center edition

(dom borde byta ut det enda /-strecket mot "eller", och byta "," mot "/")

 

... jaja, jag ska kolla med morsan hur det blir med det ekonomiska stödet (har inte tänkt på att fråga än)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp hellre 9250. Betydligt modernare kort, som komer att funka MYCKET bättre i din dator när det gäller nyare spel. Prisskillnaden är väl typ 100 spänn?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...