Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Oklarigheter i Indesign...


Martassen

Rekommendera Poster

Håller på lär mig Indesign CS och jag har en del funderingar:

 

1. När man monterar text händer det ibland att man monterar worddokument som är RTF. Varför RTF och inte .doc?

Har RTF en fördel?

(Tror jag har några RTF-dokument ifrån övningsfilerna. )

 

2. När jag moterar Word-dokument (RTF) så blir det röd bakgrund bakom texten? Varför blir den det?

 

3. När använder man "Utfallsläge" och "instruktionsmarginal"?

 

4. När man ska göra lägga färg på text så kan man välja RGB,CMYK mfl. Cmyk ska ju användas vid tryck, men man kan ju välja RGB och är färgen ej trycksäker så visas ju triangel!? Kan någon hjälpa mig med detta för det förbryllar en del.

 

Tack så jättemkt för hjälpen!

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-08-10 16:02:53 av Martassen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. När använder man "Utfallsläge" och "instruktionsmarginal"?

 

Utfall använder du tex när du har färg hela vägen ut i en trycksak. Låt säga att du trycker på ett vitt, tjockt papper och har en blå ram runt omkring innehållet på pappret. För att vara på den säkra sidan att du inte får en vit tunn tunn kant längst ut så använder du dig av utfall. I det här fallet låter du den blå ramen täcka även utfallsmariginalen. Tre millimeter är väl rätt vedertaget för "normala" trycksaker i A4.

 

Instruktionsmariginal kan du använda vid tryck av mer komplicerade trycksaker för att markera tex skärning, stansning osv.

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok! tack så jättemkt för ditt svar!

 

Jag tänkte en annan sak..om jag gör en tidning i Indesign...hur fungerar det med tryckeriet...ska man alltid skicka en postscriptfil eller räcker det med att skriva ut allt på en vanlig skrivare och ge dom?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte en annan sak..om jag gör en tidning i Indesign...hur fungerar det med tryckeriet...ska man alltid skicka en postscriptfil eller räcker det med att skriva ut allt på en vanlig skrivare och ge dom?

 

Generellt sätt när det gäller leveranssätt så brukar man komma överens om detta i avtalet. Så som med mycket när det gäller tryck, fråga tryckeriet!

 

När man gör enklare grejer brukar det räcka med en PDF, annars brukar man köra ps eller en hel export från indesign (via preflight and pack). Är det något mer komplicerat så kan det vara bra med en extra utskrift för att illustrera hur du hade tänkt dig.

 

Rörande punkt ett och två av dina frågor: Jag arbetar inte så mycket med RTF, så jag har ingen större erfarenhet av montering av dessa. Jag brukar för det mesta gå vägen via notepad för att själv få ordning på texten i indesign istället.

 

Och vad det gäller färger: Ibland kanske du vill digitaltrycka något, då kan du jobba i RGB rakt igenom tex. Egentligen är det väl inte så förbryllande, det finns möjligheter att arbeta i indesign för andra ändamål än just tryck.

 

Lycka till med din tidning och tveka inte att ställa frågor, här eller till ditt tryckeri. På så sätt förebygger du obehagliga fel :)

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...