Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Diskettenheten A har försvunnit


Lynx

Rekommendera Poster

Hej!

 

Behöver verkligen akut hjälp. Idag när jag gick in i utforskaren

för att gå igenom lite gamla disketter märker jag till min förvåning att diskettenheten A helt plötsligt är helt borta. Den finns inte. Har helt försvunnit. Jag har inte tagit bort den eller gjort något medvetet.

Hur får jag tillbaks diskettenheten A så den syns i utforskaren? Har försökt installera ny hårdvara men hittar inget där. Helt sjukt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla om den är avaktiverad i BIOS! Sen kollar du om någon sladd har åkt ur till diskettstationen. Hjälper inte detta är det nog diskettstationen som har avlidit.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla hårdvaran, är alla sladdar på plats?

 

Har du lossat kablarna någon gång, lyser dioden konstant på diskettstationen.

I så fall är kabeln troligen felvänd, mycket vanligt.

 

Surrar den till och lyser ett kort tag under uppstart?

 

Finns den med i enhetshanteraren?

 

Är den borta ur Bios?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nu har jag kollat mer noggrannt.

 

Jag har inte lossat några kablar. Har ett helstängt chassi och har inte varit inne i datorns hårdvara och rotat överhuvudtaget på ett år.

 

Den surrar och lyser INTE vid uppstart.

 

Den finns INTE med i enhetshanteraren.

 

Den ligger kvar i bios och är satt som första enhet vid floppy reboot.

 

Fattar fan ingenting hur den bara kan försvinna. Jag har haft vissa problem med datorn senaste tiden och den har låst sig flera gånger när jag ska starta om eller stänga av den. Kan jag lägga till enheten och få tillbaks den på nåt sätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ligger kvar i bios och är satt som första enhet vid floppy reboot.

 

Det gör den även om diskettstationen är trasig.

Troligen har den sagt upp sig, dom är väldigt billiga och har du en gammal som ligger och skräpar så fungerar den lika bra att använda dom har sett likadana ut i åratal.

 

Tror de får en helt ny för ca 200,-

Tunna/

 

http://www.dabus.se/?383549

[inlägget ändrat 2005-08-10 13:05:31 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så konstigt att den gått sönder bara. Jag installerade en ny floppy för ett å sedan i samband med att jag uppgraderade datorn. Kanske ska in i datorn och kolla ändå om nån sladd lossnat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den inte lyser och surrar vid uppstarten så är antingen kablarna inte ikopplade eller också är den trasig.

 

Om du startar med en diskett i så skall den börja läsa på den.

 

Det är så konstigt att den gått sönder bara.

 

All elektronik kan gå sönder, det är nästan bara frågan om när..

Om det nu bara var ett år sedan så har du ju kvar garanti på den, även om jag inte tycker det är så mycket att bråka med leverantören om för en sak som kostar så lite, frakten blir nog dyrare än själva diskettstationen.

 

Har du ingen gammal som du kan prova med om det skulle visa sig att kablarna inte bara lossnat?

 

Eller prova föresten, har du en annan som ligger och skräpar så byt bara, eller titta i grovsoprummet efter en gammal häck som någon slängt och ta diskettstationen där ifrån.;)

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag fixade TewakUI och var inne å kollade på enhet A floppy. Är ett frågetecken markerat över den enheten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sjuka var ju att jag kastade min gamla floppydrive när jag uppgraderade trots att den funkade bra, iofs rasslade den lite grann men ändå. Denna har funkat felfritt. Det kan inte vara Alcohol 120% som gjort nåt? Jag installerade det för ca två veckor sen och använda diskenhet A senast för nån månad sen och då gick den felfritt. Nåja jag får väl köpa en ny men först vill jag testa allt jag kan göra och få 100% bevis för att den verkligen är död.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök att boota med diskett, då skall inget installerat program kunna påverka.

Fungerar den då så kan du leta fel i mjukvaran.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett knep kan vara att markera floppyns frågetecken, högerklicka och göra "ta bort enhet". Vid nästa omstart kommer den att återfinnas.

 

Om den inte har pajat, förstås...

 

PS har läst tråden lite hastigt, men har du någon bootbar diskett att kolla driven med? Gör det i så fall

 

Edit förtydligade

[inlägget ändrat 2005-08-10 14:36:09 av Lars2W2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...