Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ActiveX i IE resp. Firefox


andreas30

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en fundering kring vad som egentligen menas med en ActiveX kontroll. För att förbättra säkerheten vid surfning (åtminstone inbillar jag mig att det ska bli säkrare) så installerade jag idag Firefox. En av skillnaderna mellan IE och Firefox är ju att den senare inte har något stöd för ActiveX kontrollers, men uppenbarligen är de två webbläsarna inte överens om vad som menas med en ActiveX kontroller. T.ex. om jag kommer till en sida som behöver Macromedia flash player så kommer det i IE en popupruta som säger att en ActiveX kontroll är på väg att installeras. Däremot så kallar Firefox det för en plugin. Förbryllande tycker jag!! Någon som kan reda ut det här åt mig?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Kan det här hjälpa dig:

 

http://www.active-x.com/articles/whatis.htm

 

ActiveX is a set of technologies from Microsoft that enables interactive content for the World Wide Web. Before ActiveX, Web content was static, 2-dimensional text and graphics. With ActiveX, Web sites come alive using multimedia effects, interactive objects, and sophisticated applications that create a user experience comparable to that of high-quality CD-ROM titles. ActiveX provides the glue that ties together a wide assortment of technology building blocks to enable these "active" Web sites.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken Stefan! Fortfarande undrar jag dock varför IE kallar Flash Player för en ActiveX kontroll, eftersom det kan den uppenbarligen inte vara om Firefox klarar av den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det är väl enkelt att förklara. De har olika plugins/sätt att agera mot de olika webbläsarna helt enkelt. Till IE har de skapat en activeX kontroll och till Firefox något annat.

 

Enkelt, de vill ju nå hela marknaden och inte alla webbläsare stöder ActiveX. Ja egentligen är det väl bara IE som stöder ActiveX.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De har olika plugins/sätt att agera mot de olika webbläsarna helt enkelt. Till IE har de skapat en activeX kontroll och till Firefox något annat.

 

Okay, tack för svaret Monshi! Trodde att det var exakt samma plugin med samma teknik men att webbläsarna bara klassificerar dem olika.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande undrar jag dock varför IE kallar Flash Player för en ActiveX kontroll, eftersom det kan den uppenbarligen inte vara om Firefox klarar av den?

För att den är en ActiveX-kontroll när man har den i IE.

RealPlayer är svjv också en ActiveX-kontroll när IE pratar med den, i FireFox är den däremot en Mozilla-plugin, det är väl inte så konstigt?

 

Edit: Sorry, kollade inte resten av tråden innan jag klottrade ner ett svar på inlägget som låg överst i browsern sen någon timme tillbaka :-)

[inlägget ändrat 2005-08-09 22:28:35 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...