Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Data och dator är olika saker och en cpuhållare håller cpun


slaugther

Rekommendera Poster

När skall folk lära sig skilja på data vilket allt jag skriver nu är och dator som är det som dom flesta använder för att läsa detta med.

Fast så länge som till och med etablerade datorförsäljare envisas med att sälja cpuhållare så kommer det väl inte bli någon förbättring. Det dom kallar cpuhållare är burar för att monteras under skrivbord för att skydda datorn.

Folk har ju även svårt att skilja på datorn och skärmen också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller absolut med. Läste senast i ett office (kan ha varit nåt annat) reklamblad om deras billigare cpuhållare man kunde använda för att "hänga upp och skydda cpun" :)

 

Vad gäller data vs dator uppfattar jag det som att problemet är begränsat till vissa delar av södra Sverige. Ingen, utan undantag, säger "data" om en dator i Norrland medan det är mer än regel att det heter "data" i trakterna kring "Sveriges framsida".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen

Cpuhållare ser man ofta i i IKEA-kataloger också. Tror jag ska köpa en sån för jag har så många gamla Duron och Pentium II:or som dräller omkring. Hoppas det kommer en DDR-hållare i vinterkatalogen.

 

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjaa det är väl inte värre än när folk använder vart i.st.f var, t.ex. vart laddar jag ner, vart hittar jag.

 

Var är du, vart skall du.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjaa det är väl inte värre än när folk använder vart i.st.f var, t.ex. vart laddar jag ner, vart hittar jag.

 

Nä det är riktigt hemskt faktiskt. "Vars" heter det naturligtvis i alla lägen ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen, utan undantag, säger "data" om en dator i Norrland

 

Där kan jag nog inte hålla med riktigt.

Bor själv i Östersund, här hör man ganska många säga data istället för dator, främst äldre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen
Där kan jag nog inte hålla med riktigt.

Bor själv i Östersund, här hör man ganska många säga data istället för dator, främst äldre.

 

WOW här i fjollträsk är det precis tvärt om. De gamla säger "dator" medan de unga "hippa" säger "jag måste köpa en ny data", "vart bor du" och "jag var hemma hos han" :P

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med "data" och "dator" lär väl vara inledningen till en språkbruksförändring som ingen snart orkar reagera på.

 

Har ni tänkt på att ingen längre reagerar på formuleringen "internet fungerar inte", "...har slutat funger" med flera varianter här på Eforum. När internet inte fungerar, så har vi ju en världsnyhet som ingen kan skriva om på Eforum (-;

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen
Det här med "data" och "dator" lär väl vara inledningen till en språkbruksförändring som ingen snart orkar reagera på.

 

Nä språket förändras ju hela tiden, jag blev själv omvänd från språkpolis till språkliberal efter att jag läste Fredrik Lindströms "Värsta Språket"

 

Om det inte vore för såna här förändringar skulle vi fortfarande prata fornnordiska här i Sverige, eller inte prata alls för den delen. Går vi inte fullt så långt tillbaka i tiden skulle vi fortfarande skriva hv istället för v, f, istället för v och så vidare. Det är inte fullt så längesen det hette "jag sam till ön" istället för "simmade", och jag kan tänka mig att man på den tiden irriterade sig på ungdomarna som inte kunde lära sig att det heter "sam"

 

Tiderna förändras, snart är man en gammal gubbe, som spelar uråldriga dataspel.

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poäng och medhåll. Jag var lite liberal innan, men Lindströms TV-program spikade saken för mig, en medelålders stöt som fortfarande spelar Civilization I emellanåt. (Den går på lera i XP, men vem har bråttom?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent generellt håller jag inte helt med detta om språkliberalism. Jag tycker många använder det som en ursäkt för okunskap om svenska språket och ovilja att erkänna att ens ordförråd begränsar sig till slang.

 

Det är skillnad på en naturlig språkförändring och språkförbistring. Ska vi låta dagens 14-åringar få komma undan med "d va ja som sa d" och kalla det språkliberalism så har vi ett helt nytt språk i Sverige inom en snar framtid och inte ett speciellt vackert sådant (läs Tibia-trådarna för fler exempel)

 

Vad gäller just exempel som data vs dator så förstår jag uppriktigt inte varför man ska envisas med att använda fel ord, åtminstone i skrift.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen
Rent generellt håller jag inte helt med detta om språkliberalism. Jag tycker många använder det som en ursäkt för okunskap om svenska språket och ovilja att erkänna att ens ordförråd begränsar sig till slang.

 

Det är klart att det finns gränser, huvudregeln är väl att man ska kunna förstå det man säger/skriver, men helst ska det ju vara snyggt också.

 

Det är skillnad på en naturlig språkförändring och språkförbistring. Ska vi låta dagens 14-åringar få komma undan med "d va ja som sa d" och kalla det språkliberalism så har vi ett helt nytt språk i Sverige inom en snar framtid och inte ett speciellt vackert sådant (läs Tibia-trådarna för fler exempel)

 

Det är väl olika från person till person. I fallet "d va ja som sa d" så förstår man ju alldeles utmärkt vad personen i fråga menar (i princip) oavsett av hur bra man är på att tolka 14-åringsspråk. Om man däremot börjar med begrepp som "1337", underliga förkortningar och möjligen även fallet "data-dator" så kan det ske missförstånd, och det är väl det man vill undvika.

 

Vad gäller just exempel som data vs dator så förstår jag uppriktigt inte varför man ska envisas med att använda fel ord, åtminstone i skrift.

 

Inte jag heller, men folk tycker väl att det är lättare att säga "data", i skrift har jag ingen aning??

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I fallet "d va ja som sa d" så förstår man ju alldeles utmärkt vad personen i fråga menar...

 

Det är sant att man förstår vad som menas, men problemet som jag ser det är att rytmen störs ganska rejält när man läser det. Meningar som "d va ja som sa d" blir väldigt ryckiga att läsa. När man läser en "korrekt" text läser ju hjärnan ord för ord, inte bokstav för bokstav.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

webbaccess.net
Ska vi låta dagens 14-åringar få komma undan med "d va ja som sa d"

 

man säger det bara för att man inte orkar skriva rätt

(skriver det själv(om jag inte snackar med någon "norrlänning"))

 

MVH Peter

 

--Det går perfekt att ha server i en vanlig dator!!--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte jag heller, men folk tycker väl att det är lättare att säga "data", i skrift har jag ingen aning??

 

Tror många inte vet bättre. De tror det är samma sak och väljer då det tuffare "data" före det lite mer byråkratiska "dator". Sen är det säkert som du säger pga av lättja. Data är trots allt en bokstav mindre vilket gör det mer attraktivt än långa krångliga "dator".

Speciellt för skåningar måste det dessutom vara betydligt lättare att uttala eftersom de slipper harkla upp halva maginnehållet för det avslutande r:et i "dator". ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen
Speciellt för skåningar måste det dessutom vara betydligt lättare att uttala eftersom de slipper harkla upp halva maginnehållet för det avslutande r:et i "dator".

 

Haha för att inte tala om "fönsterskrapor"

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha för att inte tala om "fönsterskrapor"

hehe:) Måste ju vara varje skånings mardröm att försöka uttala utan haklapp.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man säger det bara för att man inte orkar skriva rätt

Det är det jag menar med språkförbistring i skrift. Hur man använder slang och felaktiga ord i tal är inte något jag vänder mig så mycket mot i den här diskussionen, det är hur man uttrycker sig i skrift.

 

Ni som är i yngre tonåren idag kommer att starkt begränsa er yrkesmöjligheter i framtiden om ni vänjer er vid det här sättet att skriva från start, eftersom risken är överhängande att ni inte lär er korrekt svenska i skrift överhuvudtaget då.

 

Jag använder själv förkortningar och slang när jag har bråttom, via ex. sms eller icq, men jag är nu såpass gammal att jag inte längre ligger i riskzonen att tappa de korrekta skrivreglerna. Vanor (speciellt dåliga) sätter sig mycket enklare och snabbare i tonåren än senare, det vet jag av egen erfarenhet (jag var faktiskt tonåring en gång har jag för mig)

 

Jag säger inte det här för att mästra er unga utan för att hjälpa er, så ta det som konstruktiv kritik och inte gnäll.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som är i yngre tonåren idag kommer att starkt begränsa er yrkesmöjligheter i framtiden om ni vänjer er vid det här sättet att skriva från start, eftersom risken är överhängande att ni inte lär er korrekt svenska i skrift överhuvudtaget då.

 

Nu låter Anjuna som en 90-årig gammal gubbe... ;)

hehe..

 

Skämt åsido, så håller jag med..

Dålig svenska, speciellt i skrift, är inget man har nytta av. "Dator" (eller om man är äldre "matematikmaskin" är allt att föredra framför "data", "datan", "burken" eller liknande.

 

På mitt jobb, där de flesta faktiskt är akademiskt utbildade, säger vi när nätverket "utåt" inte funkar, "internet ligger nere" eller liknande. När nätverket inte funkar alls, säger vi "nätverket är nere" eller något i den stilen. (Då funkar inte ens utskrifter eller sådant).

 

När det gäller andra grejor, så har man ju inom varje yrkesområde speciella begrepp, exempelvis "obot" inom polisen. (En obot betyder ordningsbot, vilket kostar den "olycklige" 400 kr).

 

Förresten är "kr" ett begrepp som är ganska eget för svenskar/danskar/norrmän, då folk "utanför" inte fattar vad "kr" betyder..

;)

 

Datorer var för övrigt tills ganska nyligen (inte ens tio år) något som var relativt yrkesrelaterat. "Kreti och pleti" hade inte datorer, datorer var något som smarta människor höll på med.. (hehe). Nu har vart enda kvastskaft en dator, och därmed blir språket lidande.

 

Igår, när jag var hos grannens firma och skulle köpa en liten "adapter" till min tvättmaskin, sa han något typ "jaha, du behöver en sjuttiotvå-nittiofemma". Totalt obegripligt för de flesta (inklusive undertecknad) men inom yrket "vet" alla vad en "sjuttiotvå-nittiofemma" är, antagligen.

 

Själv hade jag en 8088:a en gång i tiden när det begav sig... :)

 

Edit: Jag fick "sjuttiotvå-nittiofemman" gratis!

Sedan är det ju faktiskt som så att språket är dynamiskt. Det ändrar sig med tiden..

 

 

[inlägget ändrat 2005-08-10 22:28:01 av virtuosen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som är i yngre tonåren idag kommer att starkt begränsa er yrkesmöjligheter i framtiden om ni vänjer er vid det här sättet att skriva från start, eftersom risken är överhängande att ni inte lär er korrekt svenska i skrift överhuvudtaget då.

 

Jag använder själv förkortningar och slang när jag har bråttom, via ex. sms eller icq, men jag är nu såpass gammal att jag inte längre ligger i riskzonen att tappa de korrekta skrivreglerna. Vanor (speciellt dåliga) sätter sig mycket enklare och snabbare i tonåren än senare, det vet jag av egen erfarenhet (jag var faktiskt tonåring en gång har jag för mig)

 

Faktum är att även när man som jag är i sina bästa år, tror jag att jag är i alla fall när är dom bästa åren egentligen? :), riskerar att lära sig felaktigt skriftspråk, kanske inte svenska men engelska skrev jag länge med med diverse dumma förkortningar och insåg sen när jag behövde skriva lite brev på engelska i jobbet att jag automatiskt skrev bla u istället för you. Blev till att sluta illa kvickt med det och korrekturläsa ordentligt innan man skickade iväg nåt ett tag.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu låter Anjuna som en 90-årig gammal gubbe...

hehe..

Hehe, jo, jag vet det. Men ibland är man bara tvungen att göra det för att få fram sitt budskap och som jag sade, det är inte gnäll det handlar om lika mycket som en vilja att förändra inställningen till språket.

 

Sedan är det ju faktiskt som så att språket är dynamiskt. Det ändrar sig med tiden..

Jo visst är det så, det är inte det jag vänder mig mot. Däremot bör man ju minst behärska språket så som det ser ut i nuläget.

 

Man kan knappast skriva en arbetsansökan på lunarsvenska och sedan påstå att "det ju godtagen svenska om 10 år, då kommer jag att vara er bästa skribent!" och tro att det går hem =)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här måste jag absolut hålla med. När man läser snabbt så läser man inte alltid ord för ord utan ibland flera i taget och emellanåt bara början på orden, dvs hjärnan "fyller i" vad som saknas.

Visst , misstag inträffar, ungefär som när datorer gissar nästa instruktion, men i stort går det snabbt/snabbare.

När lunarfjortisen sedan kommer med sina egna förkortningar som bara funkar när man tyst läser texten då bromsar det rejält!

Jag har sett i en del Internetfora att slarvigt knapptryckande och grammattiska vansinnigheter motiveras och ursäktas med "dyslexi". Skulle tro att den generella varianten av dyslexi drabbat minst 80% av fjortisarna!

Det är inte som roligt när man tvingas att läsa om texten flera gånger pga total brist på versaler och styckeindelning och avbrottstecken.

Rekordet såg jag på en motorsajt där någon presterat nära en A4 utan punkter verslaer och styckeindelning.

DÅ blev det lite för mycket tom för det forumet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

insåg sen när jag behövde skriva lite brev på engelska i jobbet att jag automatiskt skrev bla u istället för you. Blev till att sluta illa kvickt

 

Inte vanligt att man får sparken så fort.. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...