Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Önskemobiltelefonen


Mikael Pettersson

Rekommendera Poster

Mikael Pettersson

för ca 3000-4000 :- (för att inte driva upp saker som är orealistiska).

 

Min ser ut som följer:

 

Sonyericsson Go1000. (Go-tusen).

 

Den nya SE Go1000 Stöt och vattentålig med en vikt på endast 110g är den perfekta telefonen för den mobila (dvs klantiga) människan.

Med ett skyddande vattentät hölje och gummivadderade sidor klarar den de flesta stötar, den har även ett förstärk glas över bildskärmen som ger en oöverträffad bild som ej är repbar. Perfekt bild i alla väder (inklusive stark sol), hindrar även insyn från sidan.

Den laddar även upp sig när du är ute och rör på dig. med SE nya patenterande teknik med Gofigure batterier klara telefonen att laddas i med A) solstrålar B) rörelse. Ladda upp batterierna medans du springer eller ligger på solstranden. dessutom har den en mycket bra batteritid. (upp till 2 veckor). (vanliga batteriladdare medföljer)

 

I sitt ursprungs utfarande, (det går att byta ut chip och funktioner) ingår radiomottagare,(även tvmottagare kan köpas till), kompass, temperaturmätare, kamera 3megapixlar, lampa (används även som blix) och trådlös uppkoppling (är avstängd vid leverans, är kompatibel med 11b ).

 

Mobiltelefonen blir en dator på nätverket. med det nya versionen av operativsystemet Y kan man sätta upp en samba server eller ftpserver som ger dig full tillgång till dina filer, med SE nya säkerhetstänkande kan du nu ha full frihet utan att bekymra dig om bristande säkerhetsbrister.

Med usb/firewire anslutning (valbar), bluetotth.

 

 

100MB ingår i telefonen och 1GB minneskort medföljer. En mängd program medföljer (mediaspelare, kalender et.c. rösttolk för enklare kommandon)

vibrator och ljussignal. som signal går det att använda de flesta medieformat på marknaden (maxgräns i 1 mb)

 

kommer kv 1 2007.

 

utseendemässigt ser den ut som en vanlig SE telefon med ett skjutbar nummer tangentbord som döljer halva bildskärmen på telefonen. antennen är en liten bula på ovansidan.

 

 

är det något jag glömt? hur ser eran drömtelefon ut?(säg inte en som redan finns på marknaden utan var lite innovativa)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Pettersson skrev:

 

...är det något jag glömt?

• GPS

• Blackberry support

 

Annars OK, men jag är beredd att fördubbla priset.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Pettersson

... blackberry skulle iof kunna ingå i dröm telefonen.

 

är tveksam till gps, men det skulle man kunna köpa till ( tror man måste ha abbonemang till det. (givietvis skall de gå att stoppa i telefonen inte som ett tillbehör (som man kan tappa).

 

dock tycker jag att detta borde finnas som ej tjänst från telebolagen. dvs man begär "var-f**-är-jag?" och får ett sms\mms med en karta alt närmaste vägen till närmaste mcdonald för stadsmannen som förvirrat sig in i skogen.

 

keep 'em förslagen komma!

 

(sedan skickar vi denna drömtelefon spec. till mobiltillverkarnas FoU!)

varsågod! PRODUCERA!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mikael Pettersson skrev:

är det något jag glömt?

 

Ett ihopfällbart tangentbord?

 

Perfekt när du sitter och skriver mail eller SMS med telefonen. Tangentbordet fälls ihop snyggt och prydligt. Det blir inte större än baksidan på telefonen och hakas där fast. Osynligt och snyggt. :-)

 

Blir ju så petigt att sitta och skriva med telefonens tangenter.

 

Kommer telefonen i närheten av din stationära dator, så kan telefonen direkt känna av och etablera en kontakt med datorn. Under förutsättning att datorn är påslagen. Direkt börjar telefonen skicka över dina dokument och mail du skrivit till din stationära dator.

 

Behöver telefonens mjukvara uppdateras hämtas det automatiskt från tillverkarens server.

 

Är det något som inte fungerar tillfredställande i telefonens teknik, så skickas direkt en rapport till närmsta auktoriserade verkstad. Telefonen gör dig uppmärksam på felet och föreslår närmsta verkstad samt pris. Felet behöver du inte märkt utan det kan vara i förebyggande syfte.

 

Ren service eller att något inte fungerar som det ska.

 

Kommer du till en ny stad så kan telefonen checka av via satellit närmsta restaurang, hotell och affärer. Telefonen skickar en förfrågan till användaren och ger förslag på möjliga restauranger, hotell och affärer.

 

Är du vilse i staden eller behöver hjälp att hitta vägen?

Fråga telefonen och den ger direkt svar på närmsta väg. Via en digital karta visar telefonen närmsta vägen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jösses! I min iver fick jag för mig att G1000 var en model som existerade eller var på väg, och för det priset! Höll på att slänga min nya K750i i väggen..

 

Men visst låter det härligt, men som sagt den specen och det priset låter inte direkt rimligt :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Pettersson

Jag tänkte mera speca hårdvaran. (eftersom programm\mjukvara kan uppdateras och förändras. mjukvarumässigt i funktionalitet skiljer det lite mellan moderna telefoner, de innehåller i princip samma och det mesta mjukvara kan man ladda ner).

Därför är det intressanta hårdvaran.

 

Håller med att det kanske var lite i överkant på vissa ställen, men om vi skall sammafatta det rimliga drömtelefonen.

 

[log]

 

*Tålig - skall tåla oöm behandling, men samtidigt skall den vara lätt och behaglig att hålla i. Därför tror jag vadderad gummi kanter kan vara bra. (detta finns redan på marknaden, men väntar på att SE skall fatta det)

 

*Stor skärm - repfri (borde finnas) döljs av nummerskivan. skjuts åt sidan. (tänk S700 och liknade, fast jag hade tänkt som att den skuts rakt ned istället för att vändas om. tror man såg något liknade i matrix filmerna (från '99)

 

*3 Megapixlar. (detta kommer att finnas om ett år) och priset bör inte bli mycket högre. med skyddslucka.

(ev två kameror för videosamtal, men den ena behöver ej vara särskilt bra)

 

*lampa (stark, fungerar även som blixt) borde inte vara alltför omöjligt

 

*Radiomottagare (RDS), och ev Tv mottagare, tv var kanske i överkant tror dessa är för stor i nuläget, men om 2 år tror jag at vi ser något liknade.

 

*mediespelare - mp3 ogg et.c. man bör kunna uppdatera denna när nya codecs kommer. denna bör man även kunna ha på även när telelfonen är avstängd.(likaså radion)

 

*Wimax och trådlös standard. (finns en risk att priset drar ifrån och därför skulle det räcka med blåtands anslutning och vanlig trådlös för närvarande).

det är dock många som använder telefonen för att koppla en bärbar dator med och surfa.

 

*anslutningar.- ljud in\out, usb\firewire. (skall kunna surfa via usb.)

blackberry, tja varför inte.

 

*gsp, valbar (finns redan idag abbonemang) men jag tycker att en tjänst från opperatören borde finnas redan idag. jag skulle tycke det vore mycket konstigt om den inte fanns (eniro klarar av det gratis - jag menar att kunna få närmaste resturang\hotell et.c. och en karta med färdbeskriving dit) för operatören borde kunna veta var man är. gps skulle vara väldigt bra om ens telefon blir stulen dock. (det skulle kunna vara en tjänst som betalas när den används)

 

*tangentbord, är lite reserverad för denna känns lite instabilt de som jag prövat. ev något man skulle kunna köpa till (och skulle kunna haka fast på baksidan som förslaget var)). (kanske till en annan modell - annars tror jag den börjar den likna P modellerna, detta är en G modell (för "Go") och jag har tänkt med en mer vanlig SE modell till utsende, inget man viker et.c. (dvs ingen tjej-telefon))

 

*kompass, temperaturmätare, ev ljusmätare.

när vi ändå håller på skulle man kunna ha en fällknivs telefon (kniv och sax känns lite farligt, men burköppnare skulle inte vara helt fel.) (ljudmätare finns som program i telefonen)

 

*Uppdaterbar över internet, alt via mobilnummer (gratis) - kunna få nya uppdateringar och patchar för telefonen. man får ett sms när något nytt finns att ladda ner, "vill du uppdatera?". (fast det är mera en tjänst från tillverkaren)

- fast mobilreperatörerna lär inte gilla det... ;)

 

*batterierna ok, lite scifi, men batterierna skall räcka en LÅNG stund, det är det vikigaste, minst en vecka. finns redan idag.

 

*Minnet kanske var lite i överkant, men jag kan tro mellan 60-80 mb bör vara rimligt och 512 mb kort medföljer när man köper telefonen.

 

*Ringsignal ( och ljussignaler). plufona och vanlig ljud (finns idag) vibrator.

(olika för vilken som ringer)

 

 

Allt detta för SE G1000 3000-4000 kv1 2007.

(Obs denna finns ej på marknaden! Men kommer den med dessa specar kommer jag att skicka ett brev till SE med länk till detta forum)

 

När det gäller mjukvara så skall det vanliga finnas:

 

Kalender kodminne mötensvarnare (med ev karta dit man skall, koppas via internet)

 

alarm.

 

röststyning

 

synkning mot PIM program ( et.c. outlook)

 

synkning mot en mapp. (måste installera ett speciellt program på datorn, men microsoft skall ha gjort något sådant gratis)

 

tidtagarur (med minne) (så man kan se datum och vilken tid som blev ( säg kanske 100 platser i minnet)

 

miniräknare, lite mer än enkel cos och sin bör denn kunna ta.

 

midiredigerare (riktig midi inte något mjuck som mjusicdj) jag talar Riktig midispelare, där man även kan lägga in vanliga ljud)

 

bildredigerare, enklast möjlig, bara kunna ta bort röda ögon och lägga på filter.

 

mms redigerare, med mallar.

 

emailläsare, enkel. skall kunna läsa och besvara bifogade filer bör kunn ladddas ned men ej öppnas.

 

anteckningar, gulalappar, uppgifter (se outlooksynkronisering)

 

webbläsare ( tycker DOCK det är för liten skärm för att läsa på mobilen9

 

mediaspelare för att visa filmklippp. (skall även kunna ses när det ringer - som ringsignal)

 

givetvis skall man kunna ha olika teman, som kan ändra om i menysystemet ( det skall dock kunna gå att återställa till ursprungstemat genom att hålla in en knapp en lång stund.)

 

spel - java spel (prodessorn har nog blivit så snabb så den klara 3dspel.

 

applikationer - ens nerladdade "egna" bör ha en egen plats i menysystemet.

även genvägar bör finnas (om något tema har den)

 

man skall kunna komma åt andras mappar (lösenordsskyddad) via blåtand.

(skall kunna välja mapp som skall vara "utdelad")

där skall man kunna lägga saker som ej är upphovsrättskyddad.

 

[/log]

 

Fyll gärna på... ( men var realistiska)

 

LOG-taggar inlagt av moderator.

 

[inlägget ändrat 2008-04-28 18:12:38 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Till vilka användare vänder du dig till?

 

Den här telefonen har fler funktioner än vad normalanvändaren har nytta av. Tycker det är för mycket av mer hypade saker. Vi borde inrikta oss på vad man har nytta av istället.

 

Typiskt onödiga detaljer:

 

[log]

1.

*kompass, temperaturmätare, ev ljusmätare.

när vi ändå håller på skulle man kunna ha en fällknivs telefon (kniv och sax känns lite farligt, men burköppnare skulle inte vara helt fel.) (ljudmätare finns som program i telefonen)

 

Fällkniv och burköppnare? Kompass?

Är det militärer och scouter som ska använda telefonen?

 

Bruksanvändaren har säkert ingen nytta av sådana saker.

 

2.

*lampa (stark, fungerar även som blixt) borde inte vara alltför omöjligt

 

Det finns Maglitelampor att använda i mörka vrår. Om man nu vill ha en ficklampa av bättre kvalité. De gånger jag saknat ficklampa på min telefon är inte ofta.

 

Räcker att aktivera belysningen på displayen, så kan jag hjälpligt se busstidtabellen när jag ska åka buss sent på kvällen och kuren är mörklagd.

 

Att plocka fram mobilens lampa för att meka i datorn är inte för realistiskt. En smal Maglitelampa kan du hålla mellan tänderna och skruva samtidigt i värsta fall. En mobiltelefon i munnen? Nä!

 

Det är väl heller inte rekommenderat att använda när du mekar i bilen.

 

Batteriet går snabbt åt.

 

3.

*Radiomottagare (RDS), och ev Tv mottagare, tv var kanske i överkant tror dessa är för stor i nuläget, men om 2 år tror jag at vi ser något liknade.

 

Radio finns i min Nokia 6610i. TV kan du få in redan i dagens telefoner via internet. Vem tittar på TV i sin mobil egentligen? De gångerna är säkert få.

 

4.

*3 Megapixlar. (detta kommer att finnas om ett år) och priset bör inte bli mycket högre. med skyddslucka.

(ev två kameror för videosamtal, men den ena behöver ej vara särskilt bra)

 

Hur ofta använder du kameran i din nuvarande telefon?

De gångerna är säkert lätträknade. Jag använder nästan aldrig min och kvalitén är inget som gör att jag sparar bilderna. Kvalitén på kameran i en mobiltelefon kan säkert inte slå en riktig kamera.

 

Tilltalar inte mig som seriös hobbyfotograf i alla fall.

 

5.

tidtagarur (med minne) (så man kan se datum och vilken tid som blev ( säg kanske 100 platser i minnet)

 

Finns också i dagens mobiltelefoner. Hur ofta används den? Aldrig!

Jo, jag använder den ibland vid matlagning då jag saknar en äggaklocka hemma. Annars inte.

 

6.

miniräknare, lite mer än enkel cos och sin bör denn kunna ta.

 

Onödigt! Finns också i dagens telefoner och är tillräckliga för enklare uträkningar.

 

7.

midiredigerare (riktig midi inte något mjuck som mjusicdj) jag talar Riktig midispelare, där man även kan lägga in vanliga ljud)

 

Lite för mycket hype. Bättre då att redigera i datorn hemma.

 

8.

bildredigerare, enklast möjlig, bara kunna ta bort röda ögon och lägga på filter.

 

Också en onödig funktion. Ladda in bilderna i din dator och redigera där.

 

[/log]

 

-

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

>Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<

[inlägget ändrat 2005-08-09 20:32:17 av Stefan Eklinder]

 

LOG-taggar inlagt av moderator.

 

[inlägget ändrat 2008-04-28 18:14:58 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Pettersson
Till vilka användare vänder du dig till?

 

ehh, mig själv?

dagens mobiler är full av onödiga saker, men banne mig om man skall mista något av det när man står och väljer. om en mobil hade alkoholmätare och en annan inte väljs ofta den som saknar finessen bort. (mental notering: alkomätare definitivt onödig)

 

behöver man kamera? eh, nej

skulle det vara kul att ha? den är tilll när man vill ta ögonblicks bilder (tänk terroristattentat, där var det många som gjorde sig en hacka genom att sälja bilder till tidningar, man kan ju även spela in video). fast jag har märkt att de flesta tar bilder av sig själv. här är jag på cykeln, här är jag på stranden... et.c.)

 

behöver man ljus (lampa) och blixt? eh nej

men bilderna blir bättre. även om dagens mobiltelefoner har kraftigare display även de som kom för 2 år sedan så är de inte tillräckliga. men att ha dem i munnen skulle man inte kunna sätta fast den i pannan med något spännband.

(bättre än att ha något i munnen. exemepl är onödiga men tänk saliv och att man inte kan prata samtidigt). batteriet måste vara djävligt bra...

 

behöver man burköppnare? eh nej inte om man har tillgång till en. så att om man har en o

 

behöver man kompass? tja om man är vilse. men telefonen var stötsäker så jag tror säkert att skogsmänniskor är en målgrupp. (även stadsmänniskor som irrat omkring i kan ha nytta utav den istället för att tänka "få se... myrstackarna ligger åt söder för att få skugga då måste det innebära att solen går upp i norr eller vänta... nu har solen gått halvägs så då mäste väster vara... äsh HJÄLP!!!"

 

behöver man ljus\ljudmätare... nej

 

termometer? bara om man vill veta hur kallt det är, så man fryser ännu mer.

 

behöver man radio? nej men om man är på stranden vore det trevligt om man kunde ställa mobiltelefonen på högtalarläge.

tvmottagare? inte via internet iallfall (för dyrt). här menar vi marksänd tv.(detta är det enda som inte finns eller kommer att finnas i telefoner under detta året)

 

behöver man redigerare i mobiltelelfonen? jag tror att om man har de på datorn kommer man ej att redigera dem. (eftersom det är för dålig kvalitet)

har man den i mobilen kommer den att användas (1 gång)

 

behövs applikationer (med minne) ? eh, nej men man kan ladda ner de man vill ha. (borde vara gratis)

 

frågan är vad behövs igentligen i en telefon? (förutom telefonfunktionen dvs)

Man måste nästan definiera målgruppen. eh, pryltokar som är slarviga. skogsmänniskor som behöver en tålig telefon, militärer är möjlig. jag tror att tjänstemän i det offentliga kan vara målgrupp också. ungdomar tveksamt eh, om den finns i bra fäger kanske. (tjejer... knappast). småbarns föräldrar om den inte blir alltför dyr. rika människor vill ha dyra dåliga telefoner inte en sådan här.

 

behöver man en miljon kr? eh.... .... ... nej.

men det vore roligt att ha.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag förundras mer och mer över att unga människor för bara 20 år sedan klarade sig helt utan mobil...

;)

[inlägget ändrat 2005-08-10 00:08:37 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen mobil.... Kommer nog inte att skaffa någon heler. Den vanliga stör tillräckligt. Det finns liksom inget bra tillfälle när mobilen skulle kunna ringa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig är det tvärtom - mobilen ger mig möjlighet att ringa när jag vill eller behöver det. Kanske jag gör mig illa ute i skogen eller så, då är mobilen en trygghet, jag kan ringa nån och "ropa" på hjälp.

 

Att ständigt vara nåbar tycker jag inte är så viktigt, jag har den avstängd större delen av tiden (den privata mobilen).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förundras mer och mer över hur JAG klarade mig utan mobil förut.

 

Jag går inte utanför lägenheten utan mobilen i fickan. Inte för att kunna nås utan för att kunna ringa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen
tvmottagare? inte via internet iallfall (för dyrt). här menar vi marksänd tv.(detta är det enda som inte finns eller kommer att finnas i telefoner under detta året)

 

Det blir jobbigt när hela Sverige går över till digital-TV 2007. Då måste du ha en digitalbox inbyggd i telefonen :D

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ständigt vara nåbar tycker jag inte är så viktigt, jag har den avstängd större delen av tiden (den privata mobilen).

 

För mig är det tvärtom!

 

Den privata mobilen slår jag aldrig av. Jobbmobilen stänger jag av, eller låter ligga på ett ställe där jag inte hör den.

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

 

Egentligen bryr jag mig bara om att kunna ringa och ta emot samtal och att kunna använda SMS.

Eftersom det brukar ta mig c:a en halvtimma att skriva 20 ord (var f-n sitter alla bokstäverna) i ett SMS så skulle jag vilja ha det så att jag kunde koppla på en funktion så SMS-skrivandet blev röststyrt.

Att snabbt kunna tala in sitt SMS vore en befrielse.

 

amos

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-08-13 20:38:43 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Mikael Pettersson

Det... det... det fungerade.

 

Trodde aldrig att det skulle fungera att maila in specarna med kravet PRODUCERA!

 

P990 är nästan en kopia rakt av specarna.

ett år tidigare änvad jag räknat med...

 

Thank you mr Ericsson, Thank you!

 

Suimasen ericsson-san

 

nu ge mig ett datum!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...