Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

1024x768 är väl inget bra på en hdtv??


Gäst

Rekommendera Poster

Ja, undrar när Kanal5 ska börja sända i 16:9? Gör Tv3 det för den delen? Tror inte det, men jag har bara TV3 via det lilla kabelnätet.

 

För en tid sedan var det någon här som påstod att Tv1000 ej sände i 16:9, men det hade jag då svårt att tro på. Har själv inte kunnat undersöka saken.

 

Och till det analoga - det beror ack så mycket på mottagningsförhållandena hur bra bilden blir. Den kan lätt både bli murrig och kornig innan du ser några påtagliga störningar som du identifierar som störningar. Kanske Mr Andersson bor i dalgång?

 

Och Danmark - äkta 16:9 i analogt nät?

MMh, ja det är möjligt. Hur ser ex.v. Allsång på Skansen ut om man tar emot det via en analog marksignal? (inte satellit eller kabel)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All "bredbildssändning" på det analoga nätet sker som 4:3, med balkar uppe och nere. En bra tv ska kunna zooma bilden så att du får rätt bild/proportioner. (Min tv klarar det) Fast jag kollar aldrig analogt. Det blir mycket bättre bild digitalt.

 

Över det digitala marknätet, så sänder endast svt och tv4 (inte alltid, men vissa program) en anamorfisk 16:9-bild. TV4 sänder även på sina extrakanaler iblan (tv4+, tv400, tv4 film)

 

Men de som gör det här "bäst" är svt.

 

Tv3, Kanal5 sänder inte anamorfiskt över det digitala marknätet i varje fall.

 

Jag har inte tv1000 (eller canal+), så det vågar jag inte uttala mig om, men om tv1000 så skiljer det säkert beoende på vem som sänder bilden. Jag menar tv1000 finns ju via viasat-parabol, boxer, samt ett antal olika kabeltv-operatörer (säkerligen både analogt och digitalt).

 

Däremot så skulle jag gärna se att t.ex tv3 och kanal5 sände en anaomorfisk bild, åtminstone digitalt.

 

Så här ser i varje fall en äkta anamorfisk tvsändning ut: http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?act=Attach&type=post&id=10967

--

[Esc]

 

[inlägget ändrat 2005-08-09 11:00:04 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snygg bild...

Ja så ser det ut.

 

Canal+ sänder mer och mer 16:9 med Dolby Surround ljud, dock inte på alal deras kanaler. Antar att det blir en omlägning med än mer sådana sändningar nu i höst då de lägger om sina kanaler en aning iochmed lanseringen av C More HD.

 

Och ja, varför sänder inte Knaal 5 ex.v. CSI i 16:9? Antar nästan att man i USA kan följa den i HD upplösning...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och ja, varför sänder inte Knaal 5 ex.v. CSI i 16:9?

 

Därför att de är inkompetenta idioter (säkert fula som stryk också!:) ) som väljer att köpa in den billigare kapade varianten av tvbolaget ifråga. Ja de kommer att böna och be om den kapade varianten vid inköp ända till sin död!

 

Tacka vet jag de riktiga varianterna av tv-serier i HDTV och 16:9 som finns att hitta på nätet, eller en serie på Svt.

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

[inlägget ändrat 2005-08-09 12:39:42 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För en tid sedan var det någon här som påstod att Tv1000 ej sände i 16:9, men det hade jag då svårt att tro på. Har själv inte kunnat undersöka saken

 

Det var jag som påstod detta, och fram tills helt nyligen, dvs. juli-2005, stämde detta bra. Nu verkar TV1000 sända VISSA filmer i 16:9. Åtminstone säger mottagaren att programmet sänds i 16:9..

 

Men 16:9 är inte riktigt samma sak som HDTV...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Canal+ sänder mer och mer 16:9 med Dolby Surround ljud

 

Tja, Dolby Surround är samma sak som vanlig "Dolby Stereo", eller som det heter i nyare "hemmabioförstärkare" Dolby Pro Logic II.

 

INTE ALLS SAMMMA SAK SOM ÄKTA 5.1-ljud, även om det låter bra ändå..

 

(Om sanningen skall fram, har jag köpt ett par nya SP/DIF-kablar eller vad de heter, men inte kopplat in dom än. Då finns möjligheten att få (enligt NOKIA) att få 5.1-ljud. (äkta). Men innan jag får "tummen ur" och kopplar in kablarna, OCH TV-kanalerna sätter igång med 5.1, så får jag/vi leva med Dolby PRO LOGIC II......)

 

;) -Jag är ironisk, men jag håller mig till sanningen! (Den "relativa")

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om sanningen skall fram, har jag köpt ett par nya SP/DIF-kablar eller vad de heter, men inte kopplat in dom än. Då finns möjligheten att få (enligt NOKIA) att få 5.1-ljud. (äkta). Men innan jag får "tummen ur" och kopplar in kablarna, OCH TV-kanalerna sätter igång med 5.1, så får jag/vi leva med Dolby PRO LOGIC II......)

 

Är det en digital nokia mottagare du pratar om? Min 9902s för satellit har en koaxial ljudutgång för just 5.1 ljud. Allsång på Skansen sänds med 5.1 ljud men det är dålig bas i det ljudet. Jag slår om mottagren till vanligt mpegljud och kör "Neo 6: 5 channel music" på Andersson förstärkaren istället. Det separerar ljudet till alla högtalare på samma sätt som 5.1 ljudet tycker jag (jo jag har stått och sysslat vid högtalarna och ändrat ljudtypen).

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men 16:9 är inte riktigt samma sak som HDTV...

 

Nej, men här kommer lite exempel på hdtv:

http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/content_provider/film/ContentShowcase.aspx

http://www.divx.com/hd/

 

Ser underbart ut på min 23" WS lcd-monitor, det är faktiskt helt okej även uppskalat i helskärmsläge

 

:D

--

[Esc]

 

[inlägget ändrat 2005-08-10 09:10:58 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, Dolby Surround är samma sak som vanlig "Dolby Stereo", eller som det heter i nyare "hemmabioförstärkare" Dolby Pro Logic II.

Ok, jag är inte orienterad...

då letar jag väl reda på vad det nu är de sänder....

 

F: Visar vi filmer med Digital Surround ljud?

 

S: Ja, vi visar filmer med Dolby Digital 5.1-ljud på CANAL+FILM1 och CANAL+FILM2.

 

Nu blev det rätt.

Edit:

Och ja, SVT sänder även de 5.1 ljud ibland. Exempelvis Allsång på Skansen och Melodifestivalen samt många filmer antar jag. Har nu ingen anläggning som kan dra nytta av det :(

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-08-10 09:52:50 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag är inte orienterad...

 

Kort orientering:

[b]Dolby Pro Logic II[/b]
Sophisticated, matrix decoding technology that expands any two-channel source audio, such as CDs and stereo-encoded videocassettes, video games and TV broadcasts, to a five-channel full bandwidth (range) playback (Left/Center/Right/Left surround/Right surround), resulting in a surround experience. 

[b]Dolby Digital (AC-3)[/b]
Surround sound technology that delivers high-quality digital audio for up to 5.1 discrete channels (Left/Center/Right/Left surround/Right surround/Low-Frequency Effects). The five speaker channels produce a directional and more realistic effect and the Low- Frequency Effects (LFE) channel (usually reproduced through a subwoofer) can often be felt as well as heard. Found in: DVDs; DVD players; broadcast programming in HDTV, digital cable, and (DBS, DTH) direct broadcast satellite (DirecTV/Dish/Sky TV); PCs; Microsoft Xbox game consoles; digital TVs; automotive DVD-Audio/Video players; automotive video, networking and home audio/video receivers; film soundtracks encoded in Dolby Digital.

 

Läs mer:

http://www.dolby.com/resources/tech_library/

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack.

 

AC3 är det DVB-S mottagaren kan ta emot ivartfall, dvs 5.1 ljud.

 

Vill nu bara ha en snygg, diskret och kraftfull anläggning som kan ta emot och avkoda detta ljud. Ja, gärna även spela upp det via några lika snygga, diskreta och kraftfulla högtalare.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det blir aktuellt för en europeisk standard för HDTV, så blir det nog en projektor för 10.000, istället för en halvmedioker plasmaskärm för 30.000, åtminstone för mig.. (HDTV vill man ju ha större än 42"!)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fortfarande inte kopplat in de optiska kablarna.. hehe..

(Håller på och förbereder kvällens kräftskiva). Japp, jag har iofs. bara lyssnat på äkta 5.1-ljud från DVD och från Sveriges Radios testsändningar, men jag håller med dig: dts Neo6 som ljudprocessor till 2-kanals dolby-matrix-kodade sändningar för att "göra om" till 6.1 är totalt suverrän! Och då har jag inte subwoofer (2 st STOORA trehundrawatts högtalare för L+R, två stycken hyfsat stora bakhögtalare, ingen bakcenter. Blir egentligen bara 4 högtalare alltså, något som trots allt räcker mycket bra Har dock allt det där (sub och center) på den "lilla" anläggningen, inte på den stora som jag kör parallellt)

 

"Allsång på skansen" gillade jag stenhårt när jag var liten. Musiksmaken har dessbättre utvecklats sedan dess.. Såg att Robinsson körde 5.1, dock inte heller någon av mina favoritprogram..

 

Tråkigt bara att DVD-inspelare inte kan spela in 5.1-ljud, utan bara Dolby 2.0... (Vilket ändå blir utmärkt om man kör det i Pro Logig II eller Neo6)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...