Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket TV-kort?


JorgenC

Rekommendera Poster

Jag tänkte sätta upp en tv-dator för inspelning av div program. Mest för lärdom.

 

Jag har en liten Compaq SFF 733Mhz eller 933Mhz burk att använda. Räcker detta eller är proc. viktig?

 

Skall man ha ett internt eller externt tv-kort?

Vilket prisläge måste man lägga sig på för att få hyffsad kvalitet?

Vilken inspelningsstorlek/komprimering bör man ha för att kunna se det på tv:n senare med ok kvalitet?

Vilka mjukvaror (gärna gratis) kan man hitta som funkar att använda?

 

KAN detta över huvudtaget konkurera med en video i fråga om enkelhet att spela in/upp inspelade program?

 

Tacksam för tips i ämnet.

 

Med hopp om ännu några soliga dagar innan jul... :)

 

 

/Jörgen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Procerssorn är någorluna viktig när du spelar in program, då om du vill komprimera "on-the-fky". MPEG2 tror jag att en 933 Mhz processor ska klara. Annars är det ett utmärkt alternativ att spara i ett ickeförstörande format som då inte kräver så mycket processorkraft med desto mer hårddiskutrymme.

 

2: Egalt om man ser till "prestanda". Ett internt har (oftast) den fördelen att det utmärkta programmet Dscaler kan användas om man vill titta på TV på datorn.

 

3: Bra TV-bild får du med ett analogt kort för 500 kr. Kan ej uttala mig om kavliten på den mjukvara som följer med dock.

 

4: Halv PAL "duger". Högre upplösning är lite krångligare att spela in med bra kvalite eftersom interlace artefakter uppstår. Dessa borde egentligen inte störa på TVn, men det gäller då att datorn verkligen kan spela upp ett interlacat klipp korrekt...

 

5: Mmh. Här har du en lista:

http://www.tv-cards.com/apps.php

 

6: Tja, det beror på programvaran. Jag har "gett upp" inspelning via TV-kort har nu istället en DVD-spelare med hårddisk (Pionner DVR 520H). Det krävs en del pillande för att få till en egen dator att bli helt enkel att hantera som video. Det finns paket att köpa som ska ge dig ett enkelt interface, men jag har ingen aktuell erfarenhet av dessa.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för bra tips och synpunkter!

 

Hmm, jo förutom att det är kul (en tid iaf) när man fått det att funka så skall det ju vara enkelt att spela in och att spela upp inspelat.

 

När man kan få en "good enough" video för mindre än ett tvkort faller egentligen hela tanken...

 

Logiken säger att man skall glömma detta, men teknikbögen i en säger att det vore kul att knåpa lite med det själf först isf att lyssna på andras erfarenheter :)

 

/Jörgen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jo det är lite kul. Och med lite arbetet kan man få ett system som ganska enkelt kan programmeras och sparar undan i lämpligt format.

 

Använde en titt programmet ShowShifter samt TV-guiden TV-holic och ett program som såg till att dessa kunde prata med varandra. Datorn var (är fortfarande) kopplad till TVn i rummet berdvid och i det rummet finns även ett IR-öga som är kopplat till datorn. Med hjälp av programmet Girder tar jag emot signaler från fjärrkontrollen och sänder kommandon till det program jag önskar.

 

Ex.v. kunde jag enkelt ta upp TV-holic på TVn, välja ett program och trycka på rätt knapp så programmerades ShowShifter att spela in.

 

Enkelt? Tja, datorn måste ju alltid vara på för att det ska fungera, men annars så visst-

 

Och ja - det blev bättre kvalité än vad en video klarar av. Jag har framförallt nyttjat WMV8/9 och dess deinterlace rutiner och jag tror jag spelat in i cirka 640x480, men det kan jag kontrollera när jag är hemma igen. Detta kräver dock en starkare datorn än vad du har.

 

Sedan ska sägas att det finns TV-kort med inbyggda MPEG kodare (MPEG4-kodare?) som kan avlasta processorn och då även ha en inbyggd hantering av interlace.

 

Men, du har inte digitalTV? Då är det bara att ha ett kort som klarar av att ta ned din signal, en TV-guide finns i signalen och din dator behöver "bara" spara ned den mottagna MPEG-strömmen...

 

Och ja, spela upp, ja ShowShifter klarar av att spela in och upp parallellt (om datorn orkar med och med viss codec) men den kvaliten jag får ut från datorn via mitt grafikkort har inte en chans mot den DVD jag nu har. Spela upp inspelat fixar också ShowShifter, men då föredrar jag ZoomPlayer...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar tv-kortet Twinhan DVB-T för marksänd digitaltv. Kostar 650:- på Dustinhome.se och då medföljer fjärrkontroll + IR öga. Programmet som följer med kortet är dock inget vidare. Använd ProgDVB istället (www.progdvb.com). Det är ett mycket uppskattat program som funkar med de flesta tv-kort, däribland twinhan DVB-T. I vissa fall heter kortet istället för Twinhan, VisionDTV. Om du vill använda den medföljande fjärrkontrollen till ProgDVB behövs inget speciellt program. Det går att ställa in direkt i ProgDVB. Det är dock en helt annan historia, så hör av dig om du vill ha mer hjälp med detta vid ev. köp. Använder själv kortet med ProgDVB och fungerar super efter lite trixande med inställningarna. Stödjer bl.a. EPG, TextTV, 5.1 ljud, OSD (on screen display) som visar menyer o.s.v. direkt på TVbilden, paus och andra bekväma funktioner. Rekommenderas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...