Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bytt moderkort - Efterdyningar


G2P

Rekommendera Poster

Vi kör W2003 SBS på en maskin med Exchange och hela det paketet. Moderkortet la av förra veckan och nu har det uppstått problem.. Att sköta servern är inte min huvudsyssla eftersom vi är ett litet företag så jag är inte helt van med W2003. Jag gjorde visserligen orginalinstallationen men har ganska lite erfarenhet av problemlösning.

 

Jag bytte moderkort och bootade från cd:n och valde Installera (inte Reparera Installation, eftersom det inte skulle funka enligt uppgifter på nätet). W2003 hittades på hd:n och den ominstallerade paketet.

 

Eftersom det nya moderkortet hade nätverkskort inbyggt så brydde jag mig inte om att installera det gamla. Det var tydligen ett stort misstag. Först tilldelades det nya kortet en dynamisk adress från vår gateway som helt plötsligt beslutat sig för att bli DHCP-server när W2003 la av.

 

Jag satte W2003 till DHCP-server igen och hämtade även alla uppdateringar från MS. Nu säger systemet att jag har två nätverkskort installerade men det andra är dolt så det kan bli konflikt... Jisses, det kortet är ju inte ens kvar i datorn! Allting fungerar till hälften. Exchanges mailsystem fungerar men en hel del tjänster fungerar inte, t ex företagets webbplats. Den larmar om att vissa tjänster inte startats när man loggar in, t ex får jag larm om att DNS-tjänsten inte är 100%.

 

Något tips om var jag kan börja rota i detta? I värsta fall får jag installera om allt från början men jag har ingen lust till det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten uppdatering av läget:

 

Har gjort ominstallation (ej från scratch) av nätverket och Exchange.

 

Nu fungerar Outlook mot Exchange och vi kommer åt filer på servern som vanligt.

 

Det som inte fungerar är "Företagets interna webbplats". Inte ens från servern kommer jag åt den?! Antingen blir det "Service Unavailable" eller så får man upp loginrutan. Man kan inte ens logga in med Adminkontot

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni svensk eller engelsk version av SBS?

 

Det finns en bugg i installationen som gör att internwebben inte installeras riktigt. Den patch som rättar till detta verkar däremot inte finnas för svensk version.

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;832880

 

en snarlik svensk artikel finns på

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;833019

 

Det blir till att experimentera med andra ord. Kolla bara att du har de felsymptom som beskrivs innan du installerar någon patch.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

 

Vi har en svensk version av SBS. Enligt vad jag kan se så är inte vårt läge liknande det som beskrivs i kb artiklarna.

 

Efter lite meckande så kommer jag nu fram till sidan "Välkommen till Windows Small Business Server 2003" från klienternas webbläsare men att nå vår companyweb är fortfarande omöjligt..

 

Jag har en känsla av att det är något knas med DNS, men är inte säker på hur jag kan kolla det.

 

[inlägget ändrat 2005-08-10 10:31:27 av G2P]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...