Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hemmabyggda högtalarelement


Jimpa B

Rekommendera Poster

Saken är som sådan att jag har tröttnat på min nuvarande bostad och jag orkar heller inte vänta på 3 månaders uppsägningstid, så därför vill pröva mig på att bygga mina egna högtalarelement och med hjälpa av dessa, bli vräkt med omedelbar verkan ;)

 

Allvarligt talat så vill jag pröva mig på det då jag älskar elektronik-pill och sen att det vore en kul utmaning.

 

Jag har en utbildning inom elektronik och jag har tillgång till de flesta verktyg och material som kan tänkas behövas.

Det jag dock saknar är mer exakt information om mätvärden, tillvägagångssätt och de typer av materiell som behövs.

 

Så om någon har en ritning skräpandes hemma eller själv har byggt högtalarelement så vore det guld värt för mig.

 

//Jimmy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Genom att söka på Google ( http://www.google.se/search?hl=sv&q=h%C3%B6gtalarbygge&meta= ) så hittar man massor av länkar. Bland annat en där byggarens morsa skrek när han testade. Det kanske kan vara något för dig. För bästa möjliga effekt i ett hus ska du bygga ett exponentialhorn. Det tränger igenom både stål och betong med ganska blygsam inmatad effekt.

 

Din metod att flytta tror jag inte är allt för smart.

Ska du bli vräkt med omedelbar verkan så krävs det i princip att du gör dig skyldig till något grövre brott med påöljande böter eller fängelse. Annars är processen för vräkning ganska långsam. Dessutom så tror jag inte att det är meriterande att ha blivit vräkt för störande musik när man ska söka ny bostad.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En länk kanske..

http://www.hifikit.se/

 

Förr hade dom även diverse ritningar och kalkyler/beräkningar på olika typer av högtalarlådor, vet inte om det fortfarande går att få tag på men det mesta du kan tänka dig behöva för att bygga din egen anläggning finns här.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag tidigare inte hittade någonting var nog att jag var lite för specifik med mina sökningar.

 

Fast bilden jag hade var att folk med högtalarbygge bara syftar på bygget av själva lådan och sen på isättningen av köpta element och så var även fallet med exemplet du gav.

 

Men jag hittade också några som syftade på elementbygget så jag är tacksam för tipset.

 

Det där med exponentialhorn får jag ta och titta lite djupare på då jag inte kan göra annat än att gissa på att det är någon form av rörbas, eller än bättre om du har lust att förklara dess koncept.

 

Stycket om vräkning var, om än något ogenomtänkt, inte nämnvärt seriöst menat så du behöver inte känna behov av att tillrättavisa mig på dom punkterna då det med andra ord bara var ett skämt, vilket jag trodde den blinkande smileyn tillsammans med dom två efterföljande raderna borde framhäva.

 

Då jag tvivlar starkt på att du kan ha missat detta så får jag väl svara; poängen tagen, det var ett dåligt skämt.

 

Så med reservation för dom nedlåtande kommentarerna får jag tacka för svaret då det i alla fall hjälpte.

 

//Jimmy

 

 

[inlägget ändrat 2005-08-05 18:06:24 av Jimpa B]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Tänkte själv tipsa om Hifikit, har själv haft stor nytta av dem och är nöjd med resultatet också. :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...