Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp mig välja...


mp11af

Rekommendera Poster

Hej, ska köpa ny bärbar och har hittat två intressanta men har svårt att välja. Har ni några preferenser, tips och råd är jag tacksam för all info. Båda datorerna har ungefär samma pris.

 

1 ACER TM 8101WLMI (se spec via länk nedan)

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010078239

 

2 HP NX8220 (se spec via länk nedan)

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010079450

 

Vad jag kan se får man bättre grafikprestanda med ACER men på bekostnad av mindre processor. Hur är det med kvalitet, support och driftsäkerhet någon?

 

MVH

Martin

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ta Acer. DVI, 4 USB och betydligt bättre grafikkort är små argument som kan väga över. 200MHz på processorn är för mig mindre viktigt eftersom jag tycker det skulle var kul om även spel flöt på min laptop, och då är det grafikkortet som är flaskhalsen. Spelar man inte 3D-spel kan man helt bortse från den detaljen.

 

Möjligt att HP har något längre batteritid pga sitt enklare grafikkort.

 

Mindre bra med Acern är att den levereras med 2x256MB vilket gör en minnesexpansion mer kostsam. HP levereras ju med 1x512 så då är det bara att köpa en 512-sticka till(rekommenderas). Å andra sidan är inte minnen så dyrt om du köper av en tredjepartsleverantör(originalminnen är sjukt dyra, det är dock likadana minnen).

 

Båda datorerna är säkert i övrigt likvärdiga. En smak och penningsak.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med HP är att du kan lägga till 3 års på platsen service, det är väldigt trevligt att ha. För att slippa vara av med datorn i veckor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har en NX8220 och jag gillar verkligen den. Supporten är bra, de bytte till och med ut skärmen när det bara var 2 pixelfel(vet inte om de brukar göra så). Acer har ingen vidare support har jag hört.

 

Det positiva med datorn är att den är minimal i sin design, Bra skärm, snabb processor, skönt tangentbord.

 

Det negativa är att fläkten är nästan alltid igång, dock på låg nivå.

 

Vad gäller spel så brukar jag spela Battlefield 1945 utan problem. Jag köpte den mest för att kunna videoredigera och för detta ändamål vart jag positivt överaskad. Den funkar utmärkt fast jag bara har 500 i ram.

 

I stort sätt så får du med HPn en riktigt liten dator med bra support som prestandamässigt klarar det mesta.

 

PS om du köper en NX8220 så får du gärna skicka ett litet medelande. det är bra att ha kontakt med någon med samma dator.

 

/Hej

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...