Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

watten kylning frågor . om det är värt sattsa pengar ?


Gabor29

Rekommendera Poster

Är dyslektiker . ha över send med det

undvik klago mål om stav fel , fråga om det är nåt ord i pm som du inte kan läsa dig till ,

var smart klock , tänk med huvdet ,

ge utrymme för stav fel måst toleras av samhället . tack för ordet , hihi=_O

 

Till saken ,

--------------

Moderkort prossor

--------------

klockar man högre med vatten kylning mot luft kulning få mer prestandar högre fart ?

 

är det någon idde lägga ut 2000 till 3000 kr för få snabbare dator mot intel prescott sockel 478 om ska ändo ha kvar sin dator par år till ?

 

Är det lättare att nå bättre reslutat med högre hastighet stabilisera med vatten kylning . inte ut efter en tystare dator .

Är det bättre ha vatten kylning som inte kopplas till datorn psu strömlåda ?

 

asus p4c800 e delux intel 875 3.2 ghz prescott

 

just nu kan jag bara klocka till 220 FSB stabilt med hyper 48 luft kylning

köra på (free lock on) få ut 240 MHZ på raminet multiplayer 14

 

annars så får jag bara ut 220 mhz på FSB 220 vid samma hastiget på ca 3.3ghz (free lock off )

multiplayer 16

Timings är standar inställning för mina raminen p4000 för 500 mhz

2.5 4. 4. 8

Aspire 520 watt 34 amper

 

Det verkar som min psu strömlåda inte klara av stree test med prime95

Aspire , vid 230 FSB ,

 

Min cup volt rör sig för det mest upp ner , tappar . det är väl ett tecken att

Aspire 520 watt inte klara av ge ström vid behov vid stress ?

 

Jag har en annan psu strömlåda i min andra dator OCZ 520 watt 28 amper

som jag kan testa med .

 

Är ocz stabilare mer pålitligare vid klocknig ?

 

Vilka ström lådor PSU ,

är bäst att använda till klockning vid strees ,

att få cup volten ligga stabilit inte falla ner

 

Det är viktigt att en psu strömlåda som klara av stress , det som gör att datorn kan klockas + ligga stabilt

 

------------------

Grafikort vatten kylning ?

-------------------

kan man klocka grafikort bättre mot att sätta in watten klyning mot en zemlan fläkt i fullt koppar på grafikort ,Jag har just köppt ett xfx 6800 Gt ddr3 ,

 

Är det små skilnad i hastighets klockningar om kör watten kylning ska gasa i från luftkylning om man vill ha snabbare prossor

 

Hur viktigt blir då att använda extra chass i fläktar vid vattenkylning

Blir det mindra varm luft i datorn om kör med vattenkylning ?

 

har 3x120x120 fläktar en bak en i taket en fram

 

Jag har detta chassit som är för byggt för vatten kylning

Thermaltake Kandalf Super Tower Xaser VA9000BWS

denna är stor rymlig ,

 

Är det bättre att använda vatten system utan för datorn om ska klocka få en bättre prestnadar.

Om ändo ska ha kvar sin dator i ett par år till ,

 

------------

Min nu varanda dator , inhålle

asus p4c800 E delux Intel 478 3.2GHzPrescott Hyper48 cup kylare Hitachi hårdisk250gb Crucial PC4000 BallistiX 500 mhz 1024 dubbel channel GF4800se Aspire 520w34amper Thermaltake Kandalf Super Tower Xaser VA9000BWS Plextor 716A IDE Samsung TS H352A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kylningsmetoden har ingen betydelse på prestandan, men en effektivare kylning gör att dina komponenter håller längre.

 

Om du ska ha datorn i ett par år till är det absolut värt att lägga lite extra pengar på den. Resurser tar snabbt slut allt eftersom utvecklingen fortskrider.

 

Du koncentrerar dig mycket kring cpu och klockning. Att överklocka den ger oftast en marginel förändring, men du rikerar mycket. Tänk mer på minnet. Det är den viktigaste komponenten. För mycket minne kan man inte få.

 

Vattenkylning är grymt bra, men svårt att få till riktigt bra. Ska du ge dig på det, så testa flera ggr "löst" att det är vattentätt innan du testar skarpt. Annars kan det bli dyrt och olustigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har köppt in mer ramine

Har snart 2 gb ram för p4000

Köppt xfx 6800 GT 256 ddr 3 2599 kr kan klocka till Ultra som kostar 4500 med rätt kylning.

Det är nog mit sista AGP kort.

-----------------------

 

Det finns ju färdig watten kit paket att köpp ,

är det för mest att tysta datorn ? är såna paket för klena att klara av en 3,8 ghz att kyla ner ?

 

 

jag klara nästan av 3,6 ghz , ostabilt .

problemet är att jag tappar cup volt

I lådan har 30 grader i chassiet. cup 57 grader ,

 

Jag kör mest i 3.3 ghz för att få ut 240 mhz i hastighet på raminet (480 mhz på raminet )som är för 500mhz

Då måst jag ha på free lock för att kunna dubbla fsb mhz på raminet

Vid free lock on med 14 multiplayer tappar väl kanske lite av prestandar på prossor men får ut mer prestandar på raminet

jag förlora 2 multiplayer vid free lock on

Jag vet inte riktigt vad jag förlora på multiplayer om det är på 14 , styrs av free lock tar av multiplayer dubblar på FSB

 

kanske med vatten kylning som man kan använda 16 multiplayer ,

Att håla balanserad prestandar ökning på raminet tillsammans med prossor , utan att förlora på multipalyer .

Kan man kör i 500 mhz på sockel 478 med vattenkylning på raminet ,

Måsta man ha vatten anslutning på raminet också ? finns det sånt för raminet

 

Jag har i dag ramine med guld aktig metal som värm skydd.

 

kan man ligga på 47 grader vid 3.8 ghz för sockel 478

Det beror på vilken cup volt man ställer in . Det som ökar värm tryck på prossor.

När jag snålar med cup volt lägre värm kan få på högre klockning men det leder till ostabilt

---------------

om jag tänker mer på kyl system för in nåt som kan kyla ner för bort varm luft ,

Jag sitter i ett rumet med ett fönsteröppet sitter i det svalast.

 

hade tänk sattsa på både kyl system vad man kan få ut i prestandar , under tiden spara pengar tills jag når på 2 år 30 000 kr kanske ytterliga vänta ett år när markanden har tagit in nytt system som har blivit stabil , sjunkt i pris , dubbla prossor mer värt bytta till än bytta singel adm

Då vinner man mer prestandar . än tänka på singel hastighet . samtidgt att ha ett kyl system som gör att dator håller längre , kommer inte göra mig av med denna dator en av mina bästa dator som jag har byggt köppt utan avbetalning , bättre man spara pengar till supper dröm dator , när standar av behov har ändrat , finns inga mjuk vara i dag som kräver två grafkort av spel , om man inte ska jobba med skappa tunga program .

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattenkylning är för att få datorn tystare, men är också ett effektivt sätt att kyla ner komponenterna. Problemet är bara om det uppstår läckage. Vatten i systemet står inte i socialstyrelsens rekommendationer ;)

 

Om du har varmt i chassit behöver det inte enbart bero på processorn. Ibland måste man ha kylning till hårddiskar, grafikkort mm. Du kanske även behöver ett större chassi.

 

Kylning på ramminnet ska du dock aldrig ha.

 

Bästa är nog ett stort chassi där grunden är vattenkylning med komplettering av fläktar där det behövs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ligger ca 29 grader i lådan , 43 grader på 3.2 ghz , vinter tid 38 grader , utan öppna fönstret

 

ja håller 30 grade i lådan chassit när klockar , , klara av få ut varm luften ,

 

hört att man får ut mer prestanadar på vattenkylning på grafikort

 

frågan är . har titta på vatten paket kitt hoss komplett.

slutat handla hoss webbhallen råkar ut för problem strul tid slarv .

 

vilket vatten system har den bästa snabba vatten kylare ,

 

[inlägget ändrat 2005-08-05 23:54:01 av Gabor29]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...