Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Big Brother EU

Rixxon

Recommended Posts

EU har planer på att lagra allt som alla gör på internet. (På datoriska, lagra alla paket och vem som skickat dem, vart). Detta innebär att myndigheterna kommer kunna se vad du gör och har gjort på internet de senaste fyra åren.

Fight it! Skriv på listan mot detta. Du kan även läsa mer på denna sida.

http://www.dataretentionisnosolution.com/

Om någon redan skrivit denna URL här ber jag om ursäkt, "spammar" alla forum jag kommer över ;P

Eftersom sajten kräver en mailadress som har en giltig MX record, troligen för att kunna kolla om mailadressen är giltig och för att sedan kunna sälja mailadresserna i databasen till spamföretag så har de i alla fall förlorat mig som deltagare i den protesten.

--

"I killed my dinner with karate -

kick ´em in the face, taste the body;

shallow work is the work that I do." -Joanna Newsom

Stefan Eklinder

Har ni inget att dölja rent kriminellt eller är terrorister, så är det väl inget att vara rädd för, tycker jag.

Vi är väl ändå registrerade överallt nuförtiden. Allt går att ta reda på om en enskild person nuförtiden. Sverige är i alla fall som en öppen bok om varje medborgare.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

- Albert Einstein

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

Har ni inget att dölja rent kriminellt eller är terrorister, så är det väl inget att vara rädd för, tycker jag

Nästa påhitt kanske blir avlyssning av alla telefonsamtal i Sverige, skulle du resonera likadant då?

Stefan Eklinder
Nästa påhitt kanske blir avlyssning av alla telefonsamtal i Sverige, skulle du resonera likadant då?

Njae, snackar inte om något som kan vara av intresse för myndigheter eller EU.

Ärligt talat, vad kan vara intressant att veta om en vanlig medborgare som bara surfar runt på internet för rent nöjes skull. Tror inte att de är ute efter dina bankärenden, nedladdning av program med mera.

---

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

- Albert Einstein

[inlägget ändrat 2005-08-02 14:06:58 av Stefan Eklinder]

Tror inte att de är ute efter dina bankärenden, nedladdning av program med mera.

Nej, men det känns lite olustigt.

Nu loggar iofs ens ISP förmodligen redan allt jag gör, tror dom är skyldiga till det enligt lagen.

Därför ser jag ingen anledning för myndigheterna att bedriva övervakning, vill dom ha uppgifter om vad man gjort på internet så får polisen vid brottsmisstanke ta del av uppgifterna från ens ISP istället.

Mr Andersson
Nu loggar iofs ens ISP förmodligen redan allt jag gör, tror dom är skyldiga till det enligt lagen.

Nä, det finns ingen sån lag, men däremot görs viss loggning ändå, tex mellan vilka IP-adresser det är trafik, vilka portar och när det var. Själva paketinnehållet tror jag inte ens är lagligt att spara, då det kan vara känslig information.

Mr Andersson

Javisst, men problemet är att den du kommunicerar med måste ha samma typ av kryptering, annars kommer ni inte att förstå varandra.

Vad jag vet är detta en skröna. Så här är det:

alla mobil- och Internetoperatörer i EU ska vara skyldiga att lagra vissa trafikuppgifter i minst ett år

Vissa trafikuppgifter alltså. En mer avancerad loggning än det som sker i dag, inte rubbet som den lätt hysteriska länken påstår

(Källa http://www.eu-upplysningen.se/templates/EUU/NewsArticleTemplate____3469.aspx)

Detaljern i detta får vi vänta på, men alla nätoperatörer är bekymrade över den lagrings- och datakraft som går åt. Det kan man förstå.

Men den här listan.

The European ministers of Justice and the European Commission want to keep all telephone and internet traffic data of all 450 million Europeans
(Barmhärtigt nog avstår jag från den svenska översättningen)

Dom tror tydligen att all trafik, även innehållet ska lagras. Icke så. (Hur skulle det gå till förresten. Även om man lyckas lagra såna datamängder, sp skulle de inte gå att använda pga den oerhörda volym data det handlar om)

Resten av petitionen i fråga är upphovsmannens personliga tolkning av fakta han har alltså har fått inte så lite om bakfoten. Kanske det ligger nåt i det nån skrev om ännu en SPam-fälla...

"The European ministers of Justice and the European Commission want to keep all telephone and internet traffic data of all 450 million Europeans. If you are concerned about this plan, please sign the petition."

De ska avlyssna telefoner också.

Ni som säger att ni inte bryr er inser inte faran. Det är inte alls ovanligt att "dataskurkar" använder andras datorer, genom trojaner och dyl. (deras egna specialskrivna, hittas inte av ditt anti-vir), för att genomföra sina olagligheter.

Alltså kan du åka dit för något som någon annan har gjort. Det är trots allt din dator, och via ditt modem, som det olagliga hände, och trojanen försvann mystiskt automatiskt?

"De va'nte jag! Det var nå't virus!" Yea right.

Stefan Eklinder
Rixxon skrev:

Ni som säger att ni inte bryr er inser inte faran. Det är inte alls ovanligt att "dataskurkar" använder andras datorer, genom trojaner och dyl. (deras egna specialskrivna, hittas inte av ditt anti-vir), för att genomföra sina olagligheter.

Typ det här då:

http://www.idg.se/ArticlePages/200508/05/20050805114832_IDG.se291/20050805114832_IDG.se291.dbp.asp

Det är rätt gammalt och de som hänger med känner till farorna. Håller man sin dator ren och kör onlinescanningar och annat, så är det nog inte större fara än att råka ut för inbrott.

---

- Albert Einstein

Okej. Redogör för hur man ska kunna lagra innehållet 450 millioner europers samtliga telefonsamtal och datatrafik. Det är faktiskt vad som står i ditt(?) upprop.

Hur ser upplägget ut, dels tekniskt (jag kan tänka mig ett antal ännu icke existerande superdatorer med lagringskapacitet som överskrider iaf mitt förstånd vid x antal tele- och datanoder) och sedan logiskt: Hur man sovrar i dessa gigantiska informationsmängder. Sök på allt "rixxon" har sagt om "IDG" de senaste tre månaderna, tex. Voice, mail, fax and TCP/IP connections. Härlig sökning det där (-;

Får jag också komma med en inte så liten detaljfråga. Alla företag med flera organisationer som sitter på en gemensam extern IP-adress, ska dom också logga allt som händer internt? Vem som gör vad externt? Ska alla företag spela in sina interna telefonsamtal, eller räcker det med att den stackars teleoperatören bandar de externa samtalen.

Frågorna hopar sig om denna befängda tolkning av lagförslaget, Rixxon. Redogör gärna för vad du vet om hur det hela ska hanteras..

PS Låt mig återgå till spam-teorin, dvs att man använder ett angeläget syfte för att, i det här fallet, samla in skarpa mailkonton för vidare försäljning: En aspekt här är klassisk: Det är bråttom skriv på nu...

Skriv inte på, är mitt råd. Listan osar av okunskap. Och mer?

Anjuna Moon
Ärligt talat, vad kan vara intressant att veta om en vanlig medborgare som bara surfar runt på internet för rent nöjes skull. Tror inte att de är ute efter dina bankärenden, nedladdning av program med mera.

Om det är något historien har visat så är det att man inte behöver vara brottsling för att bli utsatt för förföljelse i samband med åsiktsregistering, så visst är det något att i allra högsta grad oroa sig över.

Vad gäller den här petitionen så är det inget jag skriver på innan jag får se lite mer officiell information kring detta. Inte ens Echelon är väl bevisat att det existerar i den omfattning som det påstås?

Skriv inte på, är mitt råd. Listan osar av okunskap.

Inte för att jag tänker skriva på det hela men du har faktiskt fel, listan är bara en protest mot förslaget som "osar av okunskap" precis pga av de saker du lägger fram.

Det man vill göra är i huvudsak att tvinga operatörer att lagra loggar så att man kan undersöka vem som mailat, ringt, surfat till vad när man utreder brott.

Vår (förhoppningsvis snart fd) justitieminister försökte i något debattprogram för några dagar sedan släta över det hela som att det bara handlar om att lagstadga sånt som redan görs idag, naturligtvis är det bara nys och ett försök att mörka den våta drömmen om total kontroll.

Huvudledaren i dagens DN behandlade förresten ämnet:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=573&a=447121

Det borde gå att googla sig fram till förslaget i sin helhet men det har säkert redan någon annan gjort, jag måste säga att jag är lite förvånad att det saknas länkar på sajten.

Som sagt. Sidan hålls av en välkänd stor hollänsk ISP - XS4ALL.

Sluta upp att lura alla att de (jag?) försöker lura av folk deras mailadresser. Det handlar inte om det.

Anjuna Moon
Sluta upp att lura alla att de (jag?) försöker lura av folk deras mailadresser. Det handlar inte om det.

För den som inte litar på sajten och vill bevisa sina påståenden är det ju enkelt att testa tesen. Skaffa en engångsadress, skriv på listan och bevaka sedan om det ramlar in någon skit på kontot.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...