Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tvn blir svartvit.


TheLoser

Rekommendera Poster

Har ett bekymmer hemma med tv där hemma. Om jag kollar på tv med digitalboxen eller videon (Går genom samma scartkabel) så är det jättefint med färg och skärpa och så ett tag, sedan dör färgen och allt blir svartvitt och trist. Har testat att byta scart-uttag men det ger samma effekt. Provade helt sonika på en annan tv och den behölll färgen jättebra. Då borde man ju kunna dra slutsatsen att det är tvn som det är fel på? Men när jag kör med dvdn istället så har tv jättefin bild igen och där dör den inte överhuvudtaget oavsett scartuttag. Finns enligt mig ingen logisk förklaring till det hela då kablaget funkar till en tv men inte till den andra. Däremot kan jag erkänna att kablaget från video samt digitalboxen är av sekundär klass. Någon som har några idéer så jag kan lösa problemet?

 

//T.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låtersom om det är "kablaget" som är boven just här..

 

Mitt gamla (GF4MX-PCI) extra grafikkort "tappar färgen" i PAL, däremot inte i NTSC. Därför har jag det i "NTSC"-läge. Jovisst, det är nog fel på kortet, men jag orkade inte byta det på garantin, och inte nu heller...

 

NTSC funkar ganska bra! (3,58 MHZ i färgbärvåg, vilket innebär lägre upplösning teoretiskt än PAL, men å andra sidan är de flesta "nerladdade filmerna" i NTSC, så i praktiken spelar det ingen större roll... )

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, där ser man...

 

Det kan även tänkas, kanske lite långsökt, att en störning letar sig in på kabeln och på något sätt "ackumuleras" i mottagaren/TVn eller sändaren. Hade ett visst problem med mitt TV-kort i datorn som delvis berodde på en jordloop som tog vägen genom TV-kortet, det gav svartvit bild på de vanliga TV-kanalerna som kortet tog emot.

 

Så mina tankar rörande ursprungsfrågan är:

• Störningar? Jordloop? Jordade kontakter? Testa att koppla bort antennsladden från TVn och se om färgerna inte flyr då.

 

• Kanske en "bättre" kabel, bättre skärmad eller av annan typ.

 

• Kortare kabel, mindre signalförlust. Kan bero på för svag signal/mindre känslig mottagare i TVn.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...