Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köra fort


Gäst elaktomte

Rekommendera Poster

Gäst elaktomte

Petra H: Jag har aldrig sagt att man inte ska få böter eller indraget körkort. Jag har ju det nu! Jag har bara uttryckt min åsikt att indraget körkort i en månad/kilometer man kör för fort kommer aldrig att inträffa så den personen kan lägga ner såna argument. Och det var någon annan som sa att man skulle få typ 1000 kr i böter för varje kilometer man kört för fort. Skitsnack!

 

Men jag tycker oxå att snuten borde lägga mer av sin tid på att jaga såna som redan är mördare, pedofiler och annat löst folk och inte jaga efter folk som kör kanske 20 km/tim för fort. Dessutom lär man sig en läxa när man trillar dit. Jag kommer iaf inte köra mer än 30km/tim för fort nåt mer. Inte för att rädda andra utan för att rädda mitt körtkort! =))

 

Erik G: När dom tar en med laser är allt sparat så det är ingen idé att blåneka varken laser eller videokamera.

 

//Petra L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Petra L, du låter nästan stolt över att du förlorat körkortet. Skrämmande tycker jag då det visar hur totalt tanklös du är gentemot andra. Det är ungefär som om du fick en revolver i handen och du tryckte på avtryckaren medan du siktade på någon utan att först kolla om den var laddad eller inte.

 

För din skull hopppas jag att det aldrig händer dig någonting eller att någon väldigt närstående omkommer på grund av någon som håller alldeles för hög hastighet. Det är något som man inte önskar sin värsta fiende.

 

Det är ju så att hastighetsbegränsningarna är satta på grund av flera orsaker, bland annat att en människa har en för lång reaktionsförmåga att han/hon inte hinner stanna bilen utifall att ett rådjur eller en älg kliver ut i vägen. Smäller du med en älg i 130 är du stendöd. Älgar vet inte om att det är farligt på motorvägen, och rådjur är lika korkade de.

 

Nu känner jag inte några älgar eller rådjur personligen men däremot kände jag någon som fick problem med bilen på en motorväg och blev överkörd av en fartdåre som höll för hög fart för att hinna se att nån stod på vägen.

 

Så ta det lite lungt och tänk med hjärnan istället för blyfoten. Du kommer fram ändå och du tjänar inte många minuter på att brassa på som en galning.

 

Som min farfar så fint sa: Hellre hemkommen än omkommen, kör försiktigt!

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

Ok, då ska jag sätta farthållaren på 115 och inte 120 i fortsättningen då.. :-)

 

Dessutom håller jag med Petra H i att det inte är bra att köra för fort, då talar jag om GROVA överträdelser.

Har tyvärr under min korta tid som bilist sett alldeles för många idioter på vägarna som vill om till varje pris..

 

Mitt favvo-hatexempel var den bil, fullsmockad med killar i min ålder eller yngre (<25) som ville om på den kurviga rv 40 mellan borås och jönköping. Hastigheten är begränsad till 90, jag och de framförvarande bilarna låg i ca 100-110.. I min backspegel ser jag denna bil komma med väldig fart, lägga sig en halvmeter-en meter bakom mig och frenetiskt blinka med helljusen, för att i nästa sekund kasta sig över dubbelt heldragen linje och köra om.. den dubbla heldragna linjen berodde på kurva kopplad till backkrön. Sådana förare skiter jag i om DE tar död på sig själva, men tyvärr drar de inte allt för sällan med sig oskyldiga medtraffikanter.. Jag vill fan inte bli invalidiserad/dödad, eller se min tjej och eller min dotter råka ut för samma sak bara för att någon med säkerhetsmedvetandet hos en ettåring lyckats lura vägverket under de 40 minuter en uppkörning tar..

Bilen är ju ingen leksak, lika lite som ett laddat vapen.. Med rätt inställning och handlande kan det vara kul, men det blir lätt en mardröm om man handskas fel.

 

Sen kan man ju diskutera hur nödvändigt det är med civila polisbilar och förklädda radarkontroller, desto bättre då att polisen syns, så att tempot i trafiken sjunker. Med civila polisbilar kan man ju bara ta de som begått brott, och då kan det ju i värsta fall vara för sent. Man har ju sett ett par exempel på polisvideo som visar fortkörare/allmänt vårdslösa som ställer till olyckor.. hade det varit filmat från en märkt bil hade olyckan kanske aldrig hänt!

 

Hur bevisar dom att det var just DIN bil som lasern mätte på? Är det en kamera kopplad till lasern?

 

 

 

mvh

ErikG

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...