Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Festival och ordningsvakter


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

En tjejkompis och jag var på RixFM-festivalen i lördags nere i stan.

Vi hade förfestat litegrann hemma hos henne och såg fram emot att få se RixFM-festivalen med artister.

 

Det samlades snabbt mycket folk och alla var i stämning. När de började spela så började vi och alla andra att klappa händer och sjunga med. Det var en jättetrevlig stämning i publiken.

 

Vi hade med oss öl som vi köpt i Danmark.

Vem har inte det på sådana ställen?

 

En timme senare kom ett gäng ordningsvakter från ingenstans fram till oss.

De tog tag i min tjejkompis och förde ut henne från publiken. Mig rörde de inte.

- Vad är det nu då, frågade jag förvånad.

Ordningsvakten sade något om att vi störde och att de fått klagomål på oss. Vi förstod ärligt talat ingenting. Jag följde med ut även om jag inte blev tagen av någon ordningsvakt. Vi hade bestämt att vi skulle hålla ihop på festivalen, tjejkompisen och jag.

 

Vi kan väl knappast ha stört folk när de sjöng med och applåderade lika mycket som vi. I övrigt bråkade vi inte. Delade med oss av ölen med folk som stod vid sidan om, förstås. Allt för att vara trevliga och generösa. Inget som kunde störa någon. Om det var för ölens skull, så skulle de kunna be oss att inte dricka på området. Förde vi för mycket väsen, så kunde de säga till oss att dämpa oss litegrann.

 

Det här är säkert ingenting att bry sig om, men vi blev ärligt talat förbannade.

Vad är det för puckon till ordningsvakter de har på sådana festivaler?

Ska man inte få ha kul?

 

Vi kommer definitivt inte besöka den festivalen nästa år.

Dessutom fick min tjejkompis märken på höger arm efter ordningsvaktens ganska onödiga våld när denne förde ut henne. Mer våld än vad situationen krävde, anser jag.

 

Jag har föreslagit att tjejkompisen ska polisanmäla det hela.

Det ska banne mig inte få gå till så här.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för puckon till ordningsvakter de har på sådana festivaler?

Ska man inte få ha kul?

 

Nej, man ska inte få ha kul. Man ska vara ett verktyg för vakten vid de gånger denne har ett behov att hävda sig, visa "makt" och försöka fylla sitt bottenlösa ego med lite substans. Många ordningsvakter är förstås bra personer vilka fyller en viktig funktion. Men lika många är maktpsykopater, poliser-wannabes som fick för få kramar när de var små och därför vill de ge tillbaka och vem eller vilka dessa infantila personer hämnas på har ingen som helst betydelse. Det viktiga är att de hittar någon eller några att slå ner på så att de själva får känna sig större och sola sig i glansen av vad de tror är andras beundran...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här påminner mig om att George Walker Bush har åkt dit för att ha stört den allmänna ordningen på en fotbollsmatch. Det du Stefan Eklinder nu ligger du allt i lä, hehe.

 

Som Michael Moore också säger: Alla stör ju den allmänna ordningen under en fotbollsmatch. Det måste vara något rejält för att åka dit för något sånt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Hundbert skrev:

Det här påminner mig om att George Walker Bush har åkt dit för att ha stört den allmänna ordningen på en fotbollsmatch. Det du Stefan Eklinder nu ligger du allt i lä, hehe.

 

Som Michael Moore också säger: Alla stör ju den allmänna ordningen under en fotbollsmatch. Det måste vara något rejält för att åka dit för något sånt.

 

Ja, det måste banne mig vara rejält för att åka fast för att stört ordningen på en fotbollsmatch eller festival.

 

Blir så djäkla förbannad på sådana ordningsvakter.

 

Min tjejkompis fick ingen förklaring på varför heller när hon ifrågasatte det utanför. Jag sade bara till henne att nu sticker vi härifrån. Ville inte ha snuten också inblandad. Ingen vet vad de drar in om man börjar ifrågasätta deras ingripande.

 

Jag hade förstått deras ingripande om vi bråkat, men vi gjorde inte ens det.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var de riktiga ordningsvakter med numrerad bricka?

 

En ordningsvakt skall om nöden inte kräver annat agera enligt följande:

Avvisa (gå härifrån!)

Avlägsna (som de gjorde med din tjejkompis)

Omhändert (om någon är så onykter att de inte kan ta hand om sig eller är en fara för sig själv och/eller andra, eller för att personen stör ordningen)

 

Har arbetat som ordningsvakt i 6 år, själv skulle jag aldrig drömma om att avlägsna någon utan att först utfärda en varning.

 

Givetvis blir ju läget helt annorlunda om personen i fråga är våldsam.

 

En annan sak kan ju vara ölen, om arrangören hade utskänkningstillstånd ville han naturligt nog inte ha medhavd dricka i sin lokal. Detta räcker dock inte för avlägsnande och kan ju lösas enkelt genom uthällning.

 

Alternativt var det en plats där alkoholförtäring var förbjuden (allmän plats) och då anses man störa ordningen om man inte följer ordningsvaktens anmaning att sluta.

 

Givetvis, det finns mer än 30000 ordningsvakter och väktare i Sverige, givetvis finns det en hel del däribland som inte är lämpade för yrket (säg det yrke som saknar klåpare?), men generellt har vi en hög standard på både väktare och ordningsvakter här.

 

Undantaget sk entrévärdar, som ofta helt saknar utbildning och ofta inte uppfyller kraven om god laglydighet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
di99hami skrev:

Var de riktiga ordningsvakter med numrerad bricka?

 

Det tänkte jag inte på att titta efter om de hade. Någon form av bricka hade de på vänstersidan på bröstet och i övrigt gula tröjor där det stod ORDNINGSVAKT på ryggen.

 

I öronen bluetoothsnäcka, så att de såg ut som secretservicefolk.

 

di99hami skrev:

Har arbetat som ordningsvakt i 6 år, själv skulle jag aldrig drömma om att avlägsna någon utan att först utfärda en varning.

 

Vi eller hon fick inte ens en varning.

Av den anledningen förstod vi inte vad anledningen var.

 

di99hami skrev:

En annan sak kan ju vara ölen, om arrangören hade utskänkningstillstånd ville han naturligt nog inte ha medhavd dricka i sin lokal. Detta räcker dock inte för avlägsnande och kan ju lösas enkelt genom uthällning.

 

Det här var utomhus på ett inhängnat område. Om de bett oss sluta dricka så hade vi naturligtvis gjort det, men inte ens det.

 

Du som är ordningsvakt. Vad händer om någon polisanmäler en ordningsvakt för att denne anser sig ha behandlats felaktigt?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

[inlägget ändrat 2005-08-02 12:17:00 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här påminner mig om att George Walker Bush har åkt dit för att ha stört den allmänna ordningen på en fotbollsmatch

 

Killen är ju en riktig festprisse! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du som är ordningsvakt. Vad händer om någon polisanmäler en ordningsvakt för att denne anser sig ha behandlats felaktigt?

 

Bevisbördan ligger på den som anser sig felbehandlad, det kan bli svårt med ett märke på armen som enda bevis.

 

LOB (lagen om omhändertagande av berusade) går i praktiken inte att polisanmäla eller överklaga.

 

Avvisande/avlägsnande är också väldigt svåra att överklaga men det går. Det man främst kan anmäla är om våldet varit för kraftigt eller ej.

 

Vet ej vilken framgång man har med anmälan, men antar att det är lika svårt som med vanlig misshandel, och det vet vi ju hur bra det funkar;)

 

Tycker själv att det är för j**ligt när "kollegor" uppför sig illa, genast får en hel yrkeskår skit för några rötägg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker själv att det är för j**ligt när "kollegor" uppför sig illa, genast får en hel yrkeskår skit för några rötägg.

 

Vet inte hur gången är vid rekryteringen av ordningsvakter men jag tycker att en bättre utvärdering av de sökande vore på sin plats. Är man t ex tidigare straffad (för exempelvis misshandel) borde man få avslag direkt. En psykologisk utvärdering av sökande borde vara obligatorisk; vilken är den främsta orsaken till att man söker sig till vaktyrket, vad har man egentligen för människosyn etc?

 

En psykologikurs borde ingå i vaktutbildningen så att vakterna får bättre människokännedom; de behöver högre grad beteendevetande så att de kan läsa av människor och olika situationer mer korrekt. Man kan få många idéer till förändringar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Är man t ex tidigare straffad (för exempelvis misshandel) borde man få avslag direkt.

 

Så är det redan.

 

En psykologikurs borde ingå i vaktutbildningen så att vakterna får bättre människokännedom

 

Japp, det ingår i kursen, om ordningsvakten gått den långa vägen med vakt 1 och vakt 2 (väktarutbildningar) samt ordningsvaktsutbildningen så her han/hon fått en rejäl dos psykologi.

 

Tyvärr är polisens 1 veckas ordningsvaktskurs inte lika bra på detta och det var ännu värre förut när polisens var 3 dagar!!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Som fotbollssupporter har man sett både det ena och det andra från ordningsvakter. Ensamma har de väl inte mycket att säga till om, men det är när de är 4-5 st och hittar något offer att kasta ut som de är förjävliga. Även om man inte gör motstånd ska de vara ett helt gäng som sporrar varandra att dra och slita i en. De verkar helt klart vara roade av att vara "bossiga" och jävlas med folk för minsta lilla grej, provocerar kanske för att göra jobbet spännande?

 

Det absolut värsta är nog sätten att lura ner folk från läktaren, några vakter kommer upp och säger att "dina kompisar härborta vill prata med dig". När man följt med och kommit bort en bit hoppar 5 vakter fram och kastar ut en utan anledning, eller något påhittad anledning. Otroligt fegt, rädda för att ta en konflikt på läktaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom är väl inte dumma ehlt enkelt, skulle du börja "bråka" med nån som är omgärdad av hundratals eller tusentals av sina gelikar? Handlar ju om sunt förnuft. Varför riskera bråk?

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
brorsan skrev:

Dom är väl inte dumma ehlt enkelt, skulle du börja "bråka" med nån som är omgärdad av hundratals eller tusentals av sina gelikar? Handlar ju om sunt förnuft. Varför riskera bråk?

 

De är väl utbildade för att hantera konflikter?

Jag tycker också det är lite fegt att vara fem man när de ska avvisa en person. Det blir ju bara mer provocerande. Blir det sen bråk, så är det väl okej att få förstärkning.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu syftade jag på JohanHUs anspelning på att dom är fega som inte "plockar" personen på läktarn utan istället lurar bort vederbörande. Men detsamma gäller själva avhysandet, varför vänta på att det blir bråk när det går att förhindra genom att vara fler från början? Låter bara dumt i mina öron. Att vara överlägsen till antal är ju bara logiskt, då slipper dom kanske konflikten helt eftersom personen som ska avhysas förmodligen har tillräckligt bakom pannbenet för att förstå att man inte ger sig på fem vakter.

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Men detsamma gäller själva avhysandet, varför vänta på att det blir bråk när det går att förhindra genom att vara fler från början?

 

Det är väl ännu mer provocerande om det kommer ett helt gäng vakter emot dig t ex för att avhysa dig från ett område.

 

Istället för att en vakt går fram till dig och bestämt men vänligt talar om att du får lämna området. Typ "Kan du följa med mig här?" eller hur man nu väljer att formulera det hela.

 

Situationen ska förhindra bråk.

Det hela beror på vakten eller vakternas uppträdande.

 

Vore som ett gäng muskolösa killar skulle gå fram till dig och be dig flytta dig för att en av killarna ska komma fram. Du skulle säkert känna situationen både provocerande och hotande, men visst du skulle inte mucka gräl med dem.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så är det redan.

 

Jag har stött på en ordningsvakt som jag vet var missbrukare av amfetamin och steroider och dessutom dömd för bl.a. inbrott och misshandel. Blev paff när jag såg honom stå i ordningsvaktsskjorta vid dörren till puben jag skulle in på.

 

Fast jag vet ju inte om han var utbildad eller om han blev anställd ändå.

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första: Vad spelar det för roll om det är provocerande eller inte?

 

Om någon blir avvisad från en fotbollsmatch så finns det ju något skäl, antagligen är personen berusad eller kanske känd som bråkstake eller helt enkelt har han uppfört dig illa. Då ska han ut. Att gå ut som ensam vakt på en läktare och försöka avvisa personen (som förmodligen kommer protestera) är ju ren idioti. Risken är ju att hans gelikar rycker in för att hjälpa till. Då är det väl bättre att få undan personen från platsen där du som vakt ligger i ett klart underläge och föra honom till en plats där du, kanske med hjälp av kollegor, är i överläge och har kontroll över situationen??

 

Varför tycker du att en vakt ska utsätta sig för risken att ta en konflikt på läktaren?

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Att gå ut som ensam vakt på en läktare och försöka avvisa personen (som förmodligen kommer protestera) är ju ren idioti. Risken är ju att hans gelikar rycker in för att hjälpa till. Då är det väl bättre att få undan personen från platsen där du som vakt ligger i ett klart underläge och föra honom till en plats där du, kanske med hjälp av kollegor, är i överläge och har kontroll över situationen??

 

Det är ju som när en lumparkompis blev avhyst från krogen för att han stökade för mycket. Då kom det en vakt fram till honom och bad honom följa med ut, trots att vi var ett helt gäng vid hans sida.

 

Resterande fyra, fem vakter stod kvar ute vid entrén.

 

Varför tycker du att en vakt ska utsätta sig för risken att ta en konflikt på läktaren?

 

Situationen får ju avgöra. Ett helt gäng avhyser man ju inte själv precis.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

[inlägget ändrat 2005-08-26 23:13:28 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon blir avvisad från en fotbollsmatch så finns det ju något skäl

Naturligtvis, man kan ha råkat bära kamera, ha tittat "skumt" på en vakt eller för all del ha uppfattats som något vakten helt omotiverat tycker kan vara bättre att göra sig av med.

Been there, done that, det finns ingenting alls som säger att det måste finnas ett _bra_ skäl, utöver att den ena har makt och den andra inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...