Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Clean install" windows xp på en IBM thinkpad A30p


Zeddrix

Rekommendera Poster

Hej!

 

JAg har ett problem:

 

Skall installera windows xp på en thinkpad A30p med en ibm travelstar 48 GB hd. jag bootar från xp skivan och den hittar disken, när sedan alla filer är kopierade och datorn bootar om så skall ju installationen fortsätta, men den bootar från cd:n igen och börjar kopiera filerna som den redan gjort i steg 1.. det är den enda hårddisken jag har i så den borde ju fortsätta med installationen men icke :(, har bootordning med cd först sedan hd.

 

har det ngt att göra med att man måste ha en typ "recovery" skiva från ibm?? eller måste bios uppdateras? bios datum 2002

 

Mvh Lars

 

[inlägget ändrat 2005-07-31 18:23:18 av Zeddrix]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Prova att när den bootar om att gå in i BIOS och ändra bootordningen till hd först.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men en sak Lars, om du tar ut disken vid omstart, vilket du måste om du inte i det läget ändrar startordningen så maskinen startar ifrån HD, så kommer programmet vid vidareinstallation att begära att du sätter in CD-skivan igen.

Annat alternativ, om du nu inte formaterar hårddisken, är att kopiera in i386-biblioteket från skivan INNAN du kör installationen. Och när programmet frågar hänvisa till den sökvägen som 'CD-skiva'.

Mvh Mathias

 

[inlägget ändrat 2005-07-31 21:25:03 av mathei]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har provat med att ta ut skivan och alla olika boot ordningar, men det verkar vara ngt med disken elelr fel på datorn, , win98 installationsprog säger att det inte ens finns en disk. xp hittar den i första läget men ej då själva installationen börjar utan då bootas det från skivan igen. sen när jag ställer om i bios tex cd först sen hd så har ordningen iaf hoppat tillbaka till default nästa gång jag går in i bios. (jag har sparat ändringar i bios), är inte min dator så jag lämnar tillbaka den till ägaren då jag inte har en annan hd att testa med, finns ingen floppy heller så bios kan flashas om det är problemet. =(

 

tack för alla svar iaf =)

 

LArs

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...