Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Systemets vänteprocess låser XP


hugoni

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har ett märkligt problem, minst sagt. Jag kör Windows XP Home med Service Pack 2 installerat. Kör även Symantec Norton Internet Security 2005. Utan förvarning vägrar nu maskinen att starta. Efter att man loggat in händer inte mycket mer, skrivbordet dyker inte upp men om man trycker ctrl + alt + del kommer man till enhetshanteraren och kan avsluta processer med mera. Där ser jag också att "Systemets vänteprocess" startad av SYSTEM upptar 99% kraft av CPU:n. Underligare blir det; jag kan starta Photoshop och andra program från enhetshanteraren. Har kört msconfig och kollat att inte något ovanligt startas men icke. Jag kommer inte in i Windows eller för den delen kan använda Windows-program men vissa utomstående program kan jag köra utan problem.

 

Detta har jag gjort hittills --

Felsäkert läge utan resultat

Systemåterställning utan resultat

Kollat värdet NoDesktop i registret (om någon jävlats?)

 

Nu återstår inte mycket mer än att blåsa rent allt och börja om från början men det vore intressant att höra om någon har liknande erfarenheter. Jag har försökt koda ihop ett VB-script som skulle exportera mina event loggar men scriptmotorn kan uppenbarligen inte köras i det skick Windows just nu är. Kan inte göra något i mmc heller.

 

Någon som varit med om något liknande, alt. har en förslag på lösning?

 

Tack på förhand!

 

\\ hugoni

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tyvärr kan jag nog inte hjälpa dig, men

Där ser jag också att "Systemets vänteprocess" startad av SYSTEM upptar 99% kraft av CPU:n.

 

Det är normalt och visar att det finns 99% kvar. Det är inte där du ska leta efter några fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Ja under processer är det antal procent ledigt som visas men när jag tittar på belastningen upptar denna process 99-100% av kraften. Minnet verkar ligga på en relativt stabil nivå dock. Börjar misstänka att Windows Update dragit hem något som inte är kompatibelt med något annat, drivrutin eller dylikt. Har läst MS KB och sett att winlogon ibland kan uppföra sig märkligt med andra program. Men det hjälper inte mig är jag rädd... Formatera -> Ominstallera... Igen :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du i Aktivitetshanteraren (Ctrl + Alt + Del) på programfliken trycker på Ny aktivitet och där skriver in:

explorer.exe

får du då upp Skrivbordet?

 

Du kan ju också se om tips 195 högerkolumnen kan vara något:

http://www.kellys-korner-xp.com/xp_tweaks.htm

 

Förtydligande: "Systemets vänteprocess" är den process som Windows kör när Windows inte har något annat att göra, dvs Systemets vänteprocess och antal procent ledigt är samma sak.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Jodå, har även testat det och hundra andra grejer, iexplorer med flera - dock utan resultat. kommandotolken kom jag hur som helst åt så jag kunde utvinna lite data jag behövde innan ominstallation. Tipset fungerade inte heller från sidan men det blev ett givet bokmärke, tack.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...