Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket Linux är rekommenderat?


Astobasto

Rekommendera Poster

Hej era proffs.

 

Jag skulle vilja testa att installera Linux. Jobbar som webbutvecklare och kan windows in- och utantill. Testade RedHat på min server för fyra år sedan, annars har jag ingen erfarenhet av Linux.. alltså bör det vara något enkelt. Gärna freeware. Tips emottages tacksamt!

 

Tack på förhand!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är också ny på Linux, men ett par frågor man bör besvara innan man letar distribution är: Ungefärlig prestanda på datorn? Vad ska den användas till? Jag kör just nu en enkel grundinstallation av Debian 3.1 utan något grafiskt gränssnitt. Jag vill lära mig grunderna i Linux innan jag går vidare och installerar det på en mer kraftfull dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel, om du klara dig med textläge utan X så går det utmärkt på P200 med 64 MB. X med lättviktsfönsterhanterare modell XFCE så ungefär PII/400 /128 MB. Vill du köra X och ha någon 'piffig' fönsterhanterare (Gnome/KDE) och en massa tjänster (Web/Apache/DNS/Databas/You-name-it) så börjar livet vid 500 MHz pIII/256 MB. Give or take a few. Hehe, minne kan man aldriga ha för mycket av.

Fast, klarar du som nybörjare av att konfigurera Apache/httpd.conf(konfigurationsfilen) utan grafiska leksaksverktyg? Leksakerna kan vara nyttiga ibland, när man bara vill få saker att fungera.

Men du sa ju att du ville lära dig, så jag får väl önska dig lycka till.

Mvh Mathias

 

[inlägget ändrat 2005-07-31 21:41:34 av mathei]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Linux-dator är 10 år gammal.. P75, 40 MB, 1 MB grafikminne, 4 GB hårddisk. Så fönsterhanterare tror jag inte på för min del. :) Tänkte använda maskinen som http/ftp-server i början av nästa år. Jag hoppas och tror att prestandan räcker till. Åtminstone till webserver. Fram till dess ska jag experimentera och lära mig så mycket som möjligt.