Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket Linux är rekommenderat?


Astobasto

Rekommendera Poster

Hej era proffs.

 

Jag skulle vilja testa att installera Linux. Jobbar som webbutvecklare och kan windows in- och utantill. Testade RedHat på min server för fyra år sedan, annars har jag ingen erfarenhet av Linux.. alltså bör det vara något enkelt. Gärna freeware. Tips emottages tacksamt!

 

Tack på förhand!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är också ny på Linux, men ett par frågor man bör besvara innan man letar distribution är: Ungefärlig prestanda på datorn? Vad ska den användas till? Jag kör just nu en enkel grundinstallation av Debian 3.1 utan något grafiskt gränssnitt. Jag vill lära mig grunderna i Linux innan jag går vidare och installerar det på en mer kraftfull dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel, om du klara dig med textläge utan X så går det utmärkt på P200 med 64 MB. X med lättviktsfönsterhanterare modell XFCE så ungefär PII/400 /128 MB. Vill du köra X och ha någon 'piffig' fönsterhanterare (Gnome/KDE) och en massa tjänster (Web/Apache/DNS/Databas/You-name-it) så börjar livet vid 500 MHz pIII/256 MB. Give or take a few. Hehe, minne kan man aldriga ha för mycket av.

Fast, klarar du som nybörjare av att konfigurera Apache/httpd.conf(konfigurationsfilen) utan grafiska leksaksverktyg? Leksakerna kan vara nyttiga ibland, när man bara vill få saker att fungera.

Men du sa ju att du ville lära dig, så jag får väl önska dig lycka till.

Mvh Mathias

 

[inlägget ändrat 2005-07-31 21:41:34 av mathei]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Linux-dator är 10 år gammal.. P75, 40 MB, 1 MB grafikminne, 4 GB hårddisk. Så fönsterhanterare tror jag inte på för min del. :) Tänkte använda maskinen som http/ftp-server i början av nästa år. Jag hoppas och tror att prestandan räcker till. Åtminstone till webserver. Fram till dess ska jag experimentera och lära mig så mycket som möjligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Efter mycket om och men har jag bestämt mig för Debian, www.debian.org

 

Ha en gooooo dag alles!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag skulle faktist inte rekomendera någon linuxdist alls faktist. Böra med Freebsd i stället då den manualen slår, vad jag vet alla manualer. Själva systemet är ju bsd men då det bara är an avart från samma källa som linux är så påminner dessa om varandra. I stort sett lika.

www.freebsd.org

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Såvida man inte har läst på D-linjen på nån tekniska högskola eller är allmän datanörd föreslår jag Mandrake eller som det numera heter Mandriva.

 

10.1 är stabilaste versionen och funkar med det flesta plattformar och wifi-kort. Se dock upp med trådlösa D-link kort av nya datum då krävs handpåläggning.

 

Har kört Mandrake (som numera tyvärr heter Mandriva) sedan 1999 även i mitt konsultföretag mycket smärtfritt. Hela familjen använder samma miljö och kan logga in från vilken som helst av våra fyra pc hemma som är i ett trådlöst nätverk.

 

Ett enda program måste vi köra i M$ som då används i VM Ware, för jag har inget löne- och bokföringsprogram för Linux Mandrake ännu. Tips på en fungerande Linuxlösning efterlyses.

 

Lycka till och hör av dig om du får problem. Jag har installerat Mandrake på alla typer av plattformar. Bärbar Fujitsu Siemens S6010 och B4010, hp, ibm samt två no-name pc. Rekommenderar nVidia framför ATI om du vill ha 3D grafik, men numera finns bra drivrutiner även till ATI.

 

hilsen

/M

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvida man inte har läst på D-linjen på nån tekniska högskola

 

Ja den har jag läst och den hjälper då inte när man ska hacka *nix själv! Möjligtivs om man ska börja bygga ett nytt operativsystem från början, hitta på nya principer och så.

 

allmän datanörd

 

Är nog mer rätt sak att börja med :-)

 

 

Bortsett från detta finns det ju ett antal "liveversioner" att testa (som inte kräver installation)?

 

Men sen undrar jag - vad vill du ha ut av din "Linux" som du inte får av din "Windows"? Vad prioriterar du - prestanda, enkelhet att installera uppdateringar, gui kontra cli?

 

Inte för att jag kan hjälpa dig med rätt val av Linuxdist, men jag tycker det borde vara en rätt viktig sak att svara på för att kunna avgöra vilken dist du ska börja med...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kommer fungera endast som server, ståendes på en serverpark med 100mbit-lina. Jag prioriterar stabilitet & prestanda och kommer att köra cli-only. De få gånger jag lekt med Linux har jag använt Putty över SSL och tyckt att det har fungerat jättebra.

 

Vill använda den som en fullmatad Webbserver med Mysql, Php, PhpMyAdmin, ChiliASP etc men även köra DNS-/ & FTP-server på den.

 

Datorns specifikation:

 

Athlon 1ghz, 512RAM 100mhz, Samsung HDD ~20GB 7200rpm

 

Kan tänka mig köpa till eventuella uppgraderingar ifall det behövs.. t ex kanske en stabilare hårddisk? Den kommer ju trots allt spinna 24/7..

CPU & RAM bör räcka.. eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jodå, den räcker som server. dock är ju HDn lite liten om du räknar med att spara användarfiler på den också.

 

men det är ju bara att slänga ytterligare en ny HD.

 

glöm inte att partitionera disken och dela upp den med en särskild partition för dina webservertillämpningar, dvs skilj den från roten / och /home. det är särskilt praktiskt om du vill uppgradera/nyinstallera mjukvaror och vara säker på att dina tillämpningsfiler finns kvar.

 

i mandriva club på silvernivå och över ingår en automatiserad patchservice. du får du alla uppgraderingar automatiskt installerade.

 

om du går med i mandriva club kan du enkelt ladda ned med bittorrent den senaste versionen men även äldre stabila. skulle rekommendera dig 10.1 dvs den sista mandrake versionen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...