Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisken på väg att krascha?


BLM

Rekommendera Poster

När jag sätter på datorn stannar den på detta i uppstarten:

 

Pri Master Hard Disk: S.M.A.R.T. Status BAD, Backup and Replace

Press F1 to Resume

 

Tacksam för tips vad jag skall göra!

 

/B

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, om jag vore du, skulle jag:

 

1) Snabbt som f-n göra kopior på alla "viktiga" filer.

2) Börja shoppa efter en ny hårddisk!

3) Be till Gud att HDD:n håller till nästa löning (?)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

SMART varnar om att disken är på väg att ge upp, så koppla ur den, installera om OS på en ny disk, koppla in den gamla och kopiera över viktig data.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, om jag vore du, skulle jag:

 

1) Snabbt som f-n göra kopior på alla "viktiga" filer.

2) Börja shoppa efter en ny hårddisk!

3) Be till Gud att HDD:n håller till nästa löning (?)

 

Sakta i backarna... allt behöver inte verka som det gör... eller vad jag nu menar :)

 

Jag råkade kortsluta datorn vid ett tillfälle när jag försökte kränga i ide-kabeln på fel håll i en av mina diskar. Datorn blev stendöd och det visade sig vara nätaggregatet som hade gått sönder.

 

När jag bytt aggregatet så fick jag felmeddelande från S.M.A.R.T ang. hd:n som jag försökt sätta i ide-kabeln på fel håll.. Jag ville inte tro att hd:n gått sönder så vad jag gjorde var att nollställa bioset eftersom jag inte trodde att hd:n pajat.

 

Sen startade jag datorn utan problem och hd:n har aldrig fallerat sen dess. Alla diagnostiska vertyg jag kört på den visar att den är felfri. Vad som hände var antagligen att när jag kortslöt "littegrann" med ide-kabeln så la sig detta fel permanent i biosets minne och försvann då jag nollställde det.

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är allt av värde räddat på en annan hårdisk...skall kolla med tillverkaren i morgon om det finns någon garanti kvar på hårddisken.

 

Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen! Har tagit backup men skall prata med tillverkaren i morgon för att se om garantin gäller detta fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All backup gjord. Behöver nog i vilket fall som helst köpa ytterligare en hårddisk har jag insett...

 

Tack för tipsen!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Sakta i backarna... allt behöver inte verka som det gör...

Så sant så, men nog är det bäst att vara på den säkra sidan och åtminstone kopiera allt viktigt material hellre än att hoppas att det är en felaktig varning?

 

(ex. gömmer jag mig alltid under skrivbordet den första måndagen varje månad kl. 15 =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ladda ner Ultimatebootcd från http://www.ultimatebootcd.com/ på den finns testprogram från flera tillverkare.

 

Så att du kan testa disken innan du skickar in den. Om leverantören inte hittar några fel så får du disken tillbaka och får själv stå för fraktkostnaderna till och från leverantören.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst kan mjukvaran ge "felmeddelanden". BIOS-funktioner som exempelvis SMART brukar inte särdeles ofta ge felmeddelanden, som exempelvis windows gör..

 

Jämför med hjärnans funktioner: Windows är som "hjärnbarken", BIOS är som ryggmärgen. Typ. (Bara en liknelse!)

 

1) Försök rädda viktiga filer. Oftast är dessa mer viktiga än hårdvaran.

2) Försök rädda hårdvaran.

3) Köp ny hårdvara, speciellt om mjukvaran är viktig!!

 

[1000 spänn för en hårddisk är inte mycket jämfört med ett arbete som kanske går förlorat om disken går sönder!]

 

Enbart barnens datorer sköter jag på detta vis, som andra föreslagit.. (och då lär jag ändå ongarna att bränna kopior av sina arbeten! Blir väl 20 MB/månad eller typ.. :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(ex. gömmer jag mig alltid under skrivbordet den första måndagen varje månad kl. 15 =)

 

:thumbsup::):thumbsup::):thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...