Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Färg problem vid video uppspelning med GeForce FX 5600XT


Cho-Arrim

Rekommendera Poster

Hejsan! jag har ett Point of view GeForce FX 5600XT 128MB och nu när jag installerade senaste drivrutinerna har alla video uppspelningar fått en väldigt mysko färg. jag har prövat att ändra i inställningar till grafikkortet men utan framgång. kan det vara mitt kort det kan vara fel på?

testade att dra tillbaka mina gamla drivrutiner, då gick det ett tag, men sen dök det upp fel lite här o där med system fel ang. drivrutinerna på kortet.

 

snälla hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta gäller då filmer som tidigare gått utmärkt att spela upp?`

 

Kanske en orsak till detta är ändrade värden för överlagringsytan som filmen spelas upp på? Ett enkelt sätt att felsöka detta är att spela upp filmen i WMP med två olika inställningar:

 

Öppna menyn Verktyg - > Alternativ - > Prestanda -> Avancerat. Där finns en ruta "Använd överlägg". Testa med att spela upp med och utan denna ruta ibockad.

 

Om skillnad, ja då tar vi oss en tur in i grafikkortets drivruriner och letar reda på fliken Färgkorrigering och ser om inte någon inställning där är avvikande.

 

/T

 

Kunde inte låta bli, rättade till rubriken

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har ett Point of view GeForce FX 5600XT 128MB och nu när jag installerade senaste drivrutinerna har alla video uppspelningar fått en väldigt mysko färg.

 

Menar du 77.72 som de "senaste drivrutinerna"? Den har bl a en bugg rörande "mysko färg" som du uttrycker. I Release Notes för 77.72 står det exempelvis så här:

 

*GeForce FX 5700/5600, Windows XP, Windows XP Professional x64:

NVIDIA Overlay gamma controls under Sandard mode do not work properly, resulting in overly dark or overly bright video.

 

Samma sak som ovan uppstod även med mitt eget GeForce 6-kort, men sedan står det iaf förklarat hur man kommer tillrätta med problemet (läs själv)...

http://download.nvidia.com/Windows/77.72/77.72_ForceWare_Release_Notes.pdf

...men enklast tycker jag vore om du i stället använder Forceware 77.76 eftersom Nvidia i och med den releasen har löst ovanstående bekymmer:

http://www.nzone.com/object/nzone_downloads_rel70betadriver.html

 

[inlägget ändrat 2005-07-30 13:39:42 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACKAR!!!!

det funkar perfekt nu sedan jag installerade 77.76.

 

Stort tack ska du ha!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...