Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avinstallera Vista


Katt_

Rekommendera Poster

Jag ville bara testa Vista en liten stund, bara för att ta lite screenshots och så... Men min dator pallade inte det och nu vill jag återgå till något annat operativ-system...

 

Men det går inge bra att avinstallera! Hur gör man egentligen? XP-skivan verkar inte vilja boota :S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jao hade tänkt testa gränserna för hur mycket det kräver ;)

 

902 MHz är ju egentligen inte så mycket :P... men men, jag vill iaf avinstallera det nu men det går ju inte så bra :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arood Igrodisch skrev:

 

jag hade tänkt testa gränserna för hur mycket det kräver

Rekommenderat av Microsoft är 512MB RAM, 3.2GHz CPU, 64MB grafikkort, 10GB på hårddisken har jag läst på någon nyhetssite.

 

Men för att återgå till XP, ställ in i BIOS att CD-ROM är första bootalternativet, sedan starta om med XP-skivan, så borde det funka att återinstallera XP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekommenderat av Microsoft är 512MB RAM, 3.2GHz CPU, 64MB grafikkort, 10GB på hårddisken har jag läst på någon nyhetssite.

ough!

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste på annat håll att 1.5 GHz var minimum... Och hårddisk vet jag att det är 5 gig, men det lär ju öka senare till den riktiga versionen :P

 

Men jag ska testa att ändra boot-alternativen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arood Igrodisch skrev:

 

Och hårddisk vet jag att det är 5 gig

Det räcker inte. Denna första beta tar 7GB av min hårddisk...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt att Vista tar 7GB hos dig Maratonmannen, hos mig väger den in på något under 4GB (utan page naturligtvis).

-nisse

If we quit voting,

will they all go away?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Läste recensionen och undrar varför du inte kör med alfa drivisarna från ATI/NVIDiA (för att få transparenta fönster)?

 

 

-nisse

If we quit voting,

will they all go away?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NWM: Som jag skrev tidigare så pallade min dator inte riktigt Vista, det gick så trögt så jag hade ingen större ork att köra transparenta fönster :S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av de screenshots jag sett kommer det dröja länge innan Vista hamnar på min burk. Titta bara på den idiotröriga "Öppna fil"-dialogen (hittade den i Aroods recension).

 

Visst, detta är ju bara en tidig beta, så man får väl hoppas att de skärper till sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare så pallade min dator inte riktigt Vista, det gick så trögt så jag hade ingen större ork att köra transparenta fönster :S

 

Oops... glömde det som skrivits tidigare i tråden.

-nisse

If we quit voting,

will they all go away?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekommenderat av Microsoft är 512MB RAM, 3.2GHz CPU, 64MB grafikkort, 10GB på hårddisken har jag läst på någon nyhetssite.

 

OMG!

Och dom tror folk ska gå med på detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och dom tror folk ska gå med på detta?

 

Varför skulle "folk" inte göra det? Självklart går det att köra med betydligt klenare spec men den spec som du redovisar är väl en ganska normal PC.

 

Jag kan inte alls förstå vaför många är så rädda för lite hårdvarukrav, datorprylar är billiga idag.

 

Vill du ha en 1GB minne så kastar ju butikerna det mer eller mindre på dig så vad är problemet?

 

Är det den groteskt stora hårddisken om 10GB som du oroar dig över?

 

Eller är du rädd för att inte hitta ett grafikkort med 64MB på?

-nisse

If we quit voting,

will they all go away?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte alls förstå vaför många är så rädda för lite hårdvarukrav, datorprylar är billiga idag.

 

"Billigt" är väldigt subjektivt.

För någon som t.ex. är arbetslös så handlar det om mycket pengar.

Det jag mest reagerade på när det gällde systemkraven var en processor på 3.2 Ghz, och detta för ett OS!

Om ett OS har så höga systemkrav, så är det troligen ett tecken på att det är hafsigt gjort.

Hade det handlat om ett spel, hade jag kunnat förstå kraven.

 

Jag hade iofs redan tidigare bestämt mig för att inte uppgradera till Vista när det kommer, av olika anledningar.

Allt jag behöver göra med datorn kan jag redan göra med XP, och av det jag har sett och hört om Vista hittils så verkar det vara 90% kosmetika.

 

[inlägget ändrat 2005-08-12 17:10:18 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ett OS har så höga systemkrav, så är det troligen ett tecken på att det är hafsigt gjort.

 

Det är förmodligen mer ett tecken på att det är ett tungt grafisktgränssnitt med en del lull lull. Med en trevlig (välj själv) skrivbordsmiljö så går de flesta Linux distar minst lika trögt. Själv kör jag Solaris 10 på en P4 2,8 med 512Mb och jag tycker inte att det går så där väldigt fort (men jag klagar inte det är helt OK).

 

Betänk att Vista inte släpps än på drygt ett år så och då kommer nog en maskin med de specar som du räknar upp att betraktas som lite halv snik.

-nisse

If we quit voting,

will they all go away?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appropå Microsofts system "requirements", så ska man nog fyrdubbla grafikkortsminnet, vilket blir 256MB som minimum.

Och hårddiskstorleken gällde bara vad Vista vill ha som minimum för själva systemet, utan några program. Men det lär väl inte vara något problem om ca 1.5 år då Vista blir RTM.

Undrar hur stor den minsta möjliga disken att köpa då är?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så ska man nog fyrdubbla grafikkortsminnet, vilket blir 256MB som minimum.

Var har du fått det ifrån?

-nisse

If we quit voting,

will they all go away?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NWM skrev:

 

Var har du fått det ifrån?

Det var på någon av IDG:s tidningar jag läste det. Kommer tyvär inte ihåg vilken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Här står litegrann om vad Windows Vista kräver:

 

http://www.idg.se/ArticlePages/200508/05/20050805090331_NOK/20050805090331_NOK.dbp.asp

 

På WinHEC i april sade Marc Croft, grupproduktchef på Microsoft, att datorer med 128 eller 256 megabyte arbetsminne med äldre grafikkort skulle kunna köra Windows Vista. Men räkna då inte med att få tillgång till alla finesser som operativsystemet har att erbjuda.

 

Windows Vista äter integrerade grafikkretsar till frukost

 

http://www.nordichardware.se/nyhet,7810.html

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju Ram minne. Maratonmannen pratade om grafikminne.

På WinHEC i april sade Marc Croft, grupproduktchef på Microsoft, att datorer med 128 eller 256 megabyte arbetsminne med äldre grafikkort skulle kunna köra Windows Vista.

-nisse

If we quit voting,

will they all go away?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
NWM skrev:

Men det är ju Ram minne. Maratonmannen pratade om grafikminne.

 

Jo, jag vet, men länken nedanför länkar i sin tur till en engelsk sida med lite hårdvarukrav:

 

http://www.eweek.com/article2/0,1895,1843945,00.asp

 

"Windows Vista provides the best possible user experience allowed by the graphics capabilities of each computer," a Microsoft spokeswoman said in an e-mail to Ziff Davis Internet. "As graphics support is still being finalized, customers who plan to purchase new PCs should consider specifying graphics cards with AGP or PCI Express interfaces, which are most easily upgraded. For Aero effects video graphics cards should support: DirectX 9 with an LDDM [Longhorn Display Driver Model] driver, 32 bpp [bits per pixel] color depth, and 64MB of graphics RAM."

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även i den artikeln så pratar man om 64MB grafikminne. Att Vista vill ha 64MB grafikminne för att visa allt "lull lull" är inget problem för mig (det går väl knappast att hitta ett grafikkort med mindre), dessutom så går det ju att köra med mindre grafikminne om man kan avstå lite bling bling.

 

Det som bekymrar mig är att de har försämrat sättet som Open GL stöds på.

-nisse

If we quit voting,

will they all go away?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...