Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa/Bygga ny dator


Harkrank

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag går och funderar på att köpa eller bygga en ny dator. Detta har jag problem med;

 

1) Färdiga datorpaket passar inte mig. Alltid är det något som inte stämmer överrens med mina önskemål.

 

2) Att köpa delar och bygga själv (utan hjälp) är knappast ett alternativ då jag i princip inte har en aning om vad som passar ihop med vad och vice versa. Blir kallsvettig då man ska välja processor, chassi, RAM-minne och sist men inte minst moderkort!

 

Det jag vill ha hjälp med är att hitta ett fungerande paket som följer beskrivningen här nedanför;

 

Chassi: Stilrent Miditower (Behövs ett 400w's aggregat?)

 

Moderkort: Inte den blekaste (dock med önskemål om 4 RAM-slots).

 

Processor: Jag ska främst spela på datorn, och efter vad jag förstår så är AMD Athlon 64 xxxx+ att föredra framför Intel's Pentium-modeller när det kommer till spel och grafik. Ärligt talat så förstår jag inte skillnaden, så om någon sitter inne med en enkel förklaring vore det ju perfekt.

 

RAM-minne: Minst 1024 MB (om jag har 4 RAM-slots går det ju bra att ha 2x512 MB), det snabbaste man kan få för en billig kostnad. Prisvärt!

 

Grafikkort: Har läst att Radeon x700 256 MB är riktigt prisvärt för sin prestanda, stämmer det? Vill hur som helst ha ett Radeon-kort, även där gäller prisvärdhet. 256 MB är givetvis att föredra framför 128 MB, men jag vill inte att priset drar iväg för mycket! När det gäller kort, vad är fördelarna med PCI-Express och "vanliga" kort?

 

Hårddisk: Inte så stor vikt. 80-120 GB, 7200 rpm. Vore roligt att hitta en något så när tyst modell. Måste man förresten ha en S-ATA-koppling? Vad ska den vara bra för? :)

 

DVD-läsare/brännare: Inga större krav. Största användningsområdet blir skivläsning.

 

Tillbehör: Vet inte om det är något mer man egentligen behöver. Räcker det med fläkten som hör till moderkortet alt. chassit och grafikkortet eller bör/måste man ha ytterligare? Har ingen aning!

 

 

Ovan ser ni på ett ungefär hur jag har tänkt mig. Vet som sagt inte om jag fått med allt. Om så inte är fallet kan ni väl berätta vad jag har glömt. Min budget är inte den bästa direkt, men mellan 11,000 och 14,000 kronor får det nog kosta.

 

Tack så hemskt mycket på förhand! Jag väntar ivrigt på svar!

 

Vänligen,

Henrik Larsson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett tag sedan jag höll på med "game-ing", men jag kan väl komma med generella råd:

 

1) Köp ett så kompetent moderkort som bara möjligt.

Modernaste "sockeln" (idag 939) och med sååå många grejer på som BARA möjligt! Skillnaden mellan bästa och sämsta moderkort är "bara" några hundralappar, och du kan spara pengar bättre på andra håll i datorn!

 

2) CPU: Köp den mest moderna CPU-familjen du kan, dock inte den modernaste/snabbaste hastigheten. 939-socketen med AMD64 är vad jag vet den "modernaste". Köp den hastigheten som ger mest för pengarna! -Du kan alltid senare byta CPU när 100% snabbare CPU säljs för småpengar! (efter cirka 2 år).

 

3) Minne: Har sagts redan, behöver inte återupprepas.

 

4) Hårddiskar: SATA, PATA, spelar inte så stor roll, egentligen. Välj gränssnitt efter ditt moderkort! -Själv har jag 4 st. PATA, vilket blir problem när jag bygger nytt, då "moderna" mammakort" bara har stöd för max 4 PATA, och då skall DVD-brännare etc. räknas in!

 

5) Graffo-kort! -Bränn pengar här! Köp det "näst" mest häftiga. Ger mest "bang for the buck" för dina pengar. Här har jag numera "noll koll" vilken modell, jag själv är totalnöjd med GF4 fortfarande!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2) Att köpa delar och bygga själv (utan hjälp) är knappast ett alternativ då jag i princip inte har en aning om vad som passar ihop med vad och vice versa. Blir kallsvettig då man ska välja processor, chassi, RAM-minne och sist men inte minst moderkort!

 

Ett tips kan ju vara att surfa till en webbutik som låter en själv välja delar och så bygger butiken ihop den åt dig. T.ex. datorbutiken.com

Du väljer först om du vill ha AMD eller intel och sen så får du lista med saker och ting som passar ihop som du kan välja ifrån.

Jag har själv inte köpt hela burkar därifrån, men en polare gjorde det för nån månad sen och han verkar nöjd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm att jag nämde socket 940 det var för operton. Det var jag som läste slarvigt.

 

Du får kolla Tom's hardware för tester av grafikkort. Dom har gjort ett stort sommartest av 2005 års bästa grafikkort kika på det.

 

80-120 Gb låter väldigt lite. en 250 Gb kostar just över 1000 kr medans en 200 Gb kostar drygt 850 kr. Jag har inte räknat ut vilken storlek som ger bäst pris/gigabyte men jag gör alltid det innan jag köper hårdisk.

 

 

Måste man förresten ha en S-ATA-koppling?

 

Utvecklingen går framåt. Det pararella gränssnittet fasas ut till förmån för det seriella. Det samma gäller agp. Det kommer också att försvinna inom en inte så avlägsen framtid. Jag vet inte ens om alla nya moderkort har en agp-plats mer?

 

Läs här för mer info gällande Pci express: http://www.64bits.se/guider/intel2004/index9.php

 

Finns gott om sidor med information om serial ata: En bra sida på svenska jag hittade här är denna: http://www.aies.se/storage/stor_main.html

 

Satsar man på nya grejer tycker jag inte att man bör använda någon gammal ata133 hårdisk. Du slöar bara ner prestandan genom att installera flaskhalsar.

 

Räcker det med fläkten som hör till moderkortet alt. chassit och grafikkortet eller bör/måste man ha ytterligare? Har ingen aning!

 

Det brukar räcka gott med en chassifläkt samt en fläkt för processorn.

Mer behövs bara om man överklockar.

På vissa moderkort kan det redan sitta en fläkt över nord eller om det är sydbryggan beroende på fabrikat. Alla nya grafikkort har väl mer eller mindre redan fläktar monterade.

[inlägget ändrat 2005-07-29 19:58:39 av Hundbert]

[inlägget ändrat 2005-07-29 20:45:06 av Hundbert]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä gör så hära, som Pentti H är inne på.

Gå till http://www.datorbutiken.com/se/

sen klickar du på Datorkonfigurator

sen klicka på amd, och vilken typ av amd du vill ha, Bör tippa på en "Athlon64/FX PCI Express"

Sen är de bara att välja och ta de du vill ha i din dator tills börsen säger nej.

Lägg märe till "Montering/Installation"

ta de som passar dig. (de är där du väljer om/hur dom ska bygga ihop din dator.

De går inte att du tar fel, därför dar har dom laggt in allt som funkar till en Athlon64/FX PCI Express, men litte förnuft kan du ha. Är du osäker kan du bara fråga på ett forum.

 

Jag kan vell då säga vad jag har köpt för dator från datorbutiken.com. :

(läggmärke till Grafikkort och processorn)

Va den kostar få ni kolla själv, lägg inte ut priset i forumet.

Gå bara in och kolla och håll de hämligt. :P

Tragist va man lägger ut pengar :D

Men kommer sen att läga till mera ram och ett till Grafikkort (SLI :D)

ps. Datorbutiken har lång levernastid, men när man får sakerna så är man grymt nöjd. (dom har många som köper datorer och dom finns bara i malmö)

 

1 st ANTTX1088AMG (Antec TX1088AMG Miditower Metallic Grey 450W

3 st ADDA80 (ADDA AD0812DX-A76GL 80x80x25 20.5CFM 16dBA 3pin)

1 st ASA8N-SLIDLX (Asus A8N-SLI Deluxe nForce4 SLI 4DDR-DIMM 3PCI 4PCIe SATA

Raid Audio GB-LAN Socket939 ATX)

1 st ATH64S939-FX55R (AMD Athlon64 FX-55 2600MHz/2.6GHz Boxed (with cpu-cooler!)

Socket939)

1 st 2X512DDRK400 (Kingston ValueRAM KVR400X64C3A/512 2x512Mb (tot. 1024Mb/1Gb)

Dual DDR-DIMM PC3200 400MHz CL3 184pin)

1 st SGB8-250 (Seagate Barracuda ST3250823A 7200.8 250Gb 7200rpm 8Mb cache

UDMA100 IDE)

1 st FL144SI (Standard 1.44Mb 3.5" floppy SILVER)

1 st NECND3540SI (NEC ND-3540 Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R 8X DVD+RW 16X

DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW SILVER BULK IDE)

1 st MSINX78GTXV (MSI GeForce NX7800GTX 256Mb DDR3 TV-out DUAL DVI VIVO RETAIL

PCI Express)

1 st WINXP64PEN (Microsoft Windows XP Pro 64bit English OEM (with new hardware

only))

1 st MONTOS (Montering/test av dator inkl installation av beställt OS)

1 st HYL90DPL (Hyundai L90D+ 19" TFT Silver Analog&DVI 8ms)

1 st LOGMEDKB (Logitech Media Keyboard Svart, svenskt)

1 st LOGX530 (Logitech Speaker X-530 5.1 70W RMS)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...