Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP går inte att boota


Alexis22

Rekommendera Poster

Har fått ett problem på halsen, kan inte boota datorn. Efter start fladdrar första Windows-fönstret upp, sen sker omstart direkt. Efter att ha prövat <allt> beslöt jag ominstallera XP. Bootade från CD'n, formaterade om disken och laddade OS'et. När installationen begär omstart av datorn händer samma sak, efter HW-sekvensen fladdrar Windowsflaggan upp, sen om igen från början. Varit inne i BIOS och satt default setting.

 

Nu är skägget i brevlådan och jag saknar ideer. Någon som vet?

 

 

 

/Alexis22

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så apropå Sasser, hade du internet/nätverksanslutningen urdragen under installationen av XP? Om inte så kan du ha fått in otrevligheter som Sasser under installationen, och i så fall är det bara att göra om.

 

Annars kan det kanske vara något problem med hårddisken eller datorns minne.

Testa datorns minne kan man göra med programmet här:

http://memtest86.com/

Skrivs antingen till en diskett (Pre-compiled Memtest) eller en CD (Memtest ISO image zip) enligt anvisningarna på sidan som man sedan startar datorn från (så det behövs ingen fungerande Windows).

 

Tillverkarna av hårddiskar brukar ha testprogram att ladda ner från sina webbplatser. En del av dem finns även samlade på denna nedladdningsbara och startbara CD (som även innehåller minnesttestprogram):

http://ultimatebootcd.com/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerat om (formaterat HD, laddat från CD fram till omstart) XP utan nätverkskabel. Testat både minne och HD utan problem. Trots detta samma symtom - under boot stannar processen (just som XP ska till att startas) och det hela tas om från början, till slut händer ingenting o datorn hänger. :thumbsdown:

 

Eftersom samma fel fanns innan OS-byte och omformatering av HD, kan det rimligtvis inte röra sig om virus? Jag är helt vilsen.

 

 

/Alexis22

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter nog som ett hårdvarufel (observera att jag skriver "nog"). Kan bli en hel del jobb innan felet är lokaliserat. Exempel på saker som jag skulle testa:

 

Ta loss alla sladdar samt minne och grafik och sätt tillbaka dem igen.

 

Plocka ut allt som inte behövs (CPU, ett minne, HD, CD, grafik)

 

Resta bios (strömsladden skall vara utdragen, flytta sedan en bygel. Intstruktion finns i manualen till MB)

 

Prova att klocka ned datorn lite.

 

-nisse

 

 

If we quit voting,

will they all go away?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter mängder av "try & error" lutar jag åt samma håll. Uppbootning kraschar både för XP och Win98 (som jag försökt ladda), jag har lagt in uppdaterat bios, bytt hårddisk, lossat o ryckt i alla kablar o kort - samma symtom.

 

Bra förslag med att strippa systemet, ska försöka det också. Har bara rudimentär info om datorn o MB (Compaq), hur sänker jag klockfrekvensen?

 

Tack för all hjälp

 

/alexis22

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bara rudimentär info om datorn o MB (Compaq), hur sänker jag klockfrekvensen?

Det går nog tyvärr inte att "klocka ned" en Compaq (gäller de flesta märkesdator).

 

 

Jag förstår att du redan har testat det mesta men jag tror ändå att det är en god ide att köra Ultimate boot http://www.ultimatebootcd.com/ Du har ju redan kört tester av minnet och HD men kör ännu mer och prova med att köra den Knopix (linux version) som fnns på Ultimate. Välj att köra med nätverksstöd och "surfa runt" lite.

-nisse

If we quit voting,

will they all go away?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, efter dammsugning och inspektion fann jag några kondringar som verkade väl bukiga. Lyckades fixa ett kass MB från en datorbutik o lödde loss 5 st 6,3V 1500 mickroF. Väl utbytta - där var felet!!!! :thumbsup:

 

Sensmoral - okulärbesiktning innan alltför drastiska manövrer. Å tack nisse för spåret!

 

Så nästa dator - liknande symptom. Efter boot och inloggning i XP, svart skärm men muspekare. Pip då man klickar på denna. Rycker jag i grafikkortet funkar upp-boot en el två gånger. Kan inte hitta några svullbukar på MB.

 

Men detta att felet "reparerar" sig om man rycker i prylarna, ledtråd?

 

Tacksam för tips

 

/alexis22

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter grafikkortet i ordentligt, ta ur och stoppa i? Testa med ett annat grafikkort.

Du menar att det blir svart skärm först när du har loggat in?

I så fall pröva felsäkert läge, avinstallera drivrutiner för grafikkortet etc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...