Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

KRIS!! Hittar ej igen min hårdisk - kraschat?!


danielx

Rekommendera Poster

Hej!

Total rookie på datorer här, så ha tålamod.

 

Min burk har dött, jag har 2 separata HD inkopplade. Jag tog ur en av dom (slaven) för att koppla in en annan HD tillfälligt för att föra över filer m.m. När jag kopplar ur den nya HD som slav, och tillbaka med den gamla slaven, och ska starta upp igen så kommer det "Primary hard disk fail" eller nåt liknande.

 

Jag går in med F8 när den startar upp för att leta efter hårddisken så hittar den ingen. Den hittar dock slaven, men ej C disken.. Provade stoppa in min C-disk som slav i en annan burk, den hittade den inte heller...

 

Ibland när den startar upp så står det att Primary disk heter " @£$€€$£@ ", dock olika tecken varje gång...

Om jag går in med XP skivan och ska köra recovery - så kommer det upp att "ingen hårddisk kan hittas".

 

Har hela skiten kraschat? Blev det nån kortslutning när jag bytte ut hårddiskarna?

 

Behöver akut hjälp, då jag vill rädda våra fotografier som ligger på C: disken...

 

Jag har en gammal burk, PIII processor med XP installerat. Jag kan som sagt inte mycket om hårdvara, så utan att komma in i xp systemet så kan jag inte rabbla upp exakt vilka övriga hårdvaror är tyvärr.

Tacksam för hjälp!

 

Ps. Problem 2:

Då original slaven verkar funka, så kan jag ju formatera den och installera XP där. Vill dock överföra filer från den till en annan burk först. Provade det igår, den hittades direkt av den andra datorn, men kom ej upp i enhetshanteraren/"Den här datorn". Hur får jag fram den i den nya datorn, så jag kan flytta över alla filer från den innan jag formaterar den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...