Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överföring av bild/ljud


Big_Hobbit

Rekommendera Poster

Skulle vilja föra över bild/ljud från datorn till tv:n och förstärkaren. Hur gör man detta på mest prisvärda sätt. Avståndet sladd längd är nog c:a 15m. Har ett nytt moderkort med dom flesta utgångar. Har funderat på att dra en coaxial kabel och en svhs sladd är detta någon bra idé? Mediaboxar tycker jag är lite dyra så...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 meter är nog max va som rekommenderas med s-video, men det ska nog gå. Längsta kablarna att köpa är dock normalt sett 10 meter.

 

Men, till vad jag har över en sträcka över cirka 12 meter:

S-video från grafikkortet.

Stereoplugg från ljudkortet.*

Dessa båda in i en SCART kontakt in i TVn.

 

Har du en förstärkare, en som exempelvis klarar S/PDIF och ditt ljudkort kan producera detta är det givetvis något du ska testa.

 

Alternativt finns givetvis dessa trådlösa sändare mottagare som säkert kan ge hyffsad kvalitet. Men av vad jag vet, utan att rört/testat en är att de enbart sänder komposit och som max stereoljud.

 

Fast, som sagt, 15 meter är ganska lång sträcka för s-video kabel.

 

 

*Bäst är givetvis en skarvfri överföring, men det fungera bra för mig med skarvar. Har kopplat åt båda hållen, dvs datorn till TVn och digitalboxen till datorn. Åt ena hållet en skarvfri SCART->s-video + stereoplugg, åt andra s-video->svideo->SCART samt stereoplugg -> RCA -> (samma) SCART.

 

Exempel:

http://surl.se/ogj

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör idag s-video ut ifrån mitt gfx kort till min tv 20m bort, tv'n i sig klarar inte s-video så jag degraderar signalen sist med en s-video till scart adapter så jag vet inte hur mycket min signal degraderas över dessa 20m.

 

Sedan kör jag en 20m koax spdif från ljudkortet till förstärkaren.

 

Så 15m är nog inga problem, men om din tv klarar s-video direkt så kanske du märker degradering av signalen ifall s-video kabeln är av dålig kvalité, för mig är det TV som är den svaga länken i kedjan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! :)

Vet ni vart man kan köpa prisvärda sladdar någonstans? På nätet helst då!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte mina kablar i butik, så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

 

Sedan en sak som kan vara klart bra att skaffa är ATI's Remote Wonder, det är en RF fjärrkontroll som du kan fjärrstyra burken med, men avståndet beror på vad du har för väggar/golv/tak mellan dig och burken, funkar för mig genom en betongvägg.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en förstärkare, en som exempelvis klarar S/PDIF och ditt ljudkort kan producera detta är det givetvis något du ska testa

 

Men är inte digitala signaler ännu känsligare när det gäller långa kablar?

 

Annars kan man ju kompensera kabellängd genom att använda grövre kabel för att minska motståndet.

[inlägget ändrat 2005-07-28 13:31:40 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, inte märker jag någon kvalitetsskillnad på de kablar jag köpt på Expert resp. Clas Ohlson...

 

Så, ingen åsikt. Tror de flesta kablarna är av godkänd kvalité.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...