Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Glömt lösen


H1an

Rekommendera Poster

Hej

Jag har varit utomlands 1 ett år och har precis kommit hem. Skulle då starta upp min dator och kommer då inte i håg lösen ordet. Flyttade över hd till en kompis dator men jag kom inte in i mappen mina doc. Alla andra filer kom jag åt. Hur gör jag för att komma in i mappen mina doc????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Gå ut i kommandoläge (start > kör > cmd).

 

Gå sedan till den disken som dina filer ligger på (tex E:)

 

Då visas ett E:\>

 

Där skriver du:

 

CACLS *.* /T /C /G alla:F

 

(

om det är engelsk XP på din kompis dator :

 

CACLS *.* /T /C /G everyone:F

)

 

Det GÅR att göra även via Egenskaper > Säkerhet, men jag tycker det är enklare så här...

 

Detta kommer att sätta fullständiga rättigheter för alla och när detta är klart, kommer du åt filerna i windows precis som vanligt.

 

Lycka till!

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-07-27 23:07:34 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Mr Andresson.

Jag kom bara in ett steg längre. Innan kunde jag inte komma in på mitt namn (C:/Documents and Settings/h1an) men det gör jag nu. Men jag kommer fortfarande inte i på de kattaloger som ligger där inne bland annat mina doc. Jag kom iallafall ett steg längre in. Var kanske lite otydlig när jag skrev första frågan. Hoppas du har lösningen eller någon annan har de. Provade även Egenskaper > Säkerhet men fick inte det att funka. Kanske gör fel vad vet jag??

 

Tack på förhand

H1an

:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju två alternativ. Boota upp datorn med en live-linux dist, typ Knoppix eller så. Då går det att läsa alla filer och kataloger oavsett vad Window har satt för rättigheter.

Eller också prova det här:

http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/

Körde det själv på en maskin på jobbet nyligen, där ingen kom ihåg lösenordet för admin. Fungerade perfekt. Också baserat på Linux.

 

 

[inlägget ändrat 2005-07-28 11:39:20 av PeterLan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/

Tryck på Bootdisk.

Läs informationen om hur det ska användas.

Så kommer du så småningom till rubriken Download, ladda ner lämplig zip-fil och läs vidare så du vet hur den nedladdade filen ska användas.

Läs även FAQ-sidan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia

Har varit och kollat lite där men jag ska ge det en ny chans.

 

 

På denna sida finns inget jag kan göra tack i alla fallhttp://support.microsoft.com/kb/321305/sv

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

hej!

jag hoppas att du kan hjälpa mig på nåt sett. jag har glömt mitt lösenord på datan och jag kommer aldrig ihåg den. Vad ska jag göra för att kunna komma in på min data igen som valigt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...