Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp!


Big_Hobbit

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Det känns lite snurrigt at välja bland brandväggsalternativen eftersom när man tittat på dom olika länkarna och recensionerna så har resultatet varit olika. Ett ex. är Outpost som i ett test positionrar sig som 2:a och i ett annat kommer bland dom sista. Kan någon rekomendera en bra och lättanvänd brandvägg? Har idag kerio men är sugen på någon annan som är lite mer lättförstådd. Har tittat på outpost, norton paketet och f-secure paketet. Är någon av dessa passande som inte slöar ner systemet för mycket heller!

 

MvH Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åtminstone Norton är ju känt för att slö ner datorn, men jag vet inte om paketet från F-secure är så mycket bättre.

Sygates och ZoneLabs brandväggar brukar anses vara lättanvända. ZoneLabs har både betal- och gratisversioner.

Nortons tyckte jag inte var lättanvänd när jag skulle hjälpa en granne.

Själv har jag F-secure 2003 resp. Sygate och de är båda lätta att ställa in, F-secure något lättare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gratis kan ofta vara "bra nog", åtminstone för datorer man har hemma!

 

Själv kör jag sedan flera år Sygate (gratis) samt http://free-av.de

Funkar hur bra som helst, och slöar inte ner datorn "alls", åtminstone inte mer än "betal-alternativ"!

 

FYI: Har kört "betalalternativ" oxå, men dessa var inte bättre, snarare sämre!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dom snabba svaren! Är det någon som har använt Outpost eller F-secure 2005 allt-i-ett edition? Verkar vara mer om tycke och smak när det gäller val av brandvägg än fakta!? Har jag rätt?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sygate personal firewall är riktigt bra. Den kan jag starkt rekommendera.

Antivirusprogram..Njaa det behövs väl inte?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara mer om tycke och smak när det gäller val av brandvägg än fakta!? Har jag rätt?

 

Så är det. Vi fastnar för det som funkar för oss.

Jag har haft Outpost Pro i ett par år. Den slöade inte ner systemet och gjorde sitt jobb som den skulle.

Jag tyckte att det var kämpigt att konfigurera den (tycke och smak vetdu ;) och den hade nån enstaka konstighet, som t.ex. att den rapporterade att den blockade en viss port som var tillåten och som skäl till blockningen angav den regeln som jag gjort för att den skulle tillåta just den och den porten. Det löste man tydligen med att ta bort en bock som angav om det var trafik in eller ut som regeln gällde.

Det tog ett tag att hitta den tweaken i deras forum. Alla brandväggar har nog sina konstigheter.

Jag blev trött på det och ville ha en brandvägg där man bara tittar i loggen och ser vad som blockas. Och sen klickar man, i loggen, på blockningen och anger att den ska tillåtas och så skapas en regel via det klicket. Inget där man måste in i inställningar där man bygger regeln för hand så att säga. Bara ett simpelt klick och så är regeln klar.

 

Sen hade jag inget behov av javascript- java- annons- och active x -blockare som finns i Outpost eftersom jag inte använder Internet explorer i onödan.

 

Ville bara ha en liten brandvägg - inget annat. Så jag fastnade för LooknStop. Den kan man skapa väldigt kraftfulla detaljerade regler med om man vill. Själv har jag ännu inte fattat hälften av dom avancerade funktionerna eftersom jag mest använder logg-förfarandet när jag skapar regler som passar mig. Den klarar alla attacker utifrån (när man kör onlinescanningar) och håller koll på trafiken inifrån datorn som vilken annan brandvägg som helst.

Den har färdiga regler för dom mest avancerade grejerna som man vill stoppa/tillåta.

Själv är jag nöjd med denna brandvägg, minst lika nöjd som jag var med Outpost i dryga året. :)

En grej som är väldigt positiv är att det inte är nån årlig avgift på den - man betalar bara en gång. Men det innebär då också att den utvecklas långsamt. Men det innebär inte att den inte skulle kunna mäta sig (och piska i vissa tester http://www.firewallleaktester.com/tests.htm) med vilken brandvägg som helst för det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gratis virus program kan du hämta på

http://www.free-av.com

Du har även fria uppdateringar av virus programmet.

Pris 0:-

Uppdateringar gäller för evigt.

1 Updatering om dagen kan du göra, efter som dom uppdaterar bara nya virus 1 gång om dagen.

Det vill säga om du kör update 2 gånger om dagen så är den 1:a ny updatering 2:a uppdateringen är samma som 1:a updateringen.

Därför blir det ingen uppdatering 2:a gången.

Samt har dom uppdaterat virus ver får du också den nya.

Programmet säger själv ifrån om det finns en ny updatering eller inte,

när du kör virus uppdatering.

Där kommer 1 ruta nya virus uppdateringar finns, vill du uppdatera (Ja/Nej) Sen hämtar dom virus updateringen.

Sen när den hämtat och installerat kommer en ny ruta där den frågar

vill du stänga rutan? (Ja/Nej)

Kör du en virus uppdateirng för 2:a samma dag och du har den senaste uppdateringen får du en ruta där det står. Det finns ingen ny iuppdatering. Vill du stänger fönstret? (Ja/Nej)

Starta sen virus sökning och du är 100% säker från virus m.m

I dialogrutan som skriver ut vilken ver av virus program du har (VDF)

Gör att du kan själv se om ny uppdatering finns. (bifoga fil)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Godmorgon!

 

Vad roligt med så många svar! Har fortfarande lite beslutsångest men XP med sp2 lär det inte bli iallafall. Får nog helt enkelt testa mig fram. Just nu känns Outpost och lookandstop mest rätt men vi får väll se efter jag installerat dom! Det enda som känns lite skumt är att gratis brandväggarna enligt alla är minst lika bra som dom man betalar för, så vad betalar man för? Supporten?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fortfarande lite beslutsångest men XP med sp2 lär det inte bli iallafall.
Förstår inte riktigt resonemanget.

Om du idag har Windows XP så finns det inte längre (förutsatt att du inte kör någon riktig specialapplikation) någon anledning att inte installera/uppgradera till SP2. Om du inte vill använda den inbyggda brandväggen, utan istället använda Outpost eller LooknStop, så är det inga problem. Inaktivera bara XP's inbyggda brandvägg.

De flesta "säkerhetsexperter" rekomenderar att du har SP2 installerat.

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

[inlägget ändrat 2005-07-28 08:46:25 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Jag får nog förtydliga mig. SP2 har jag installerat sedan länge. Jag menade förståss den inbyggda brandväggen i Windows ;)

Sygate verkar ju många rekomendera men i testet på nätet så får den ju inte speciellt bra betyg!? Hur kommer detta sig eller skall man inte fastna så mycket för dom olika testerna utan mer testa sig fram själv?

 

[inlägget ändrat 2005-07-28 08:59:12 av Big_Hobbit]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sygate verkar ju många rekomendera men i testet på nätet så får den ju inte speciellt bra betyg!? Hur kommer detta sig eller skall man inte fastna så mycket för dom olika testerna utan mer testa sig fram själv?

Den där testen, som det länkades till, testar om man råkar få in en otrevlighet som försöker komma runt brandväggen på något av 24 sätt, lyckas då otrevligheten. Dels vet jag inte om de där 24 testfallen är representativa för olika sätt att ta sig runt en brandvägg, dels så kan man ju bedöma utifrån risken att man får in sådana otrevligheter och dels är testen från i höstas.

 

Det enda som känns lite skumt är att gratis brandväggarna enligt alla är minst lika bra som dom man betalar för, så vad betalar man för? Supporten?

Supporten är en del av det men det finns en del extra finesser i betalversioner också. Här kan man t ex jämföra gratis- och betalverisionen av ZoneAlarm:

http://www.zonelabs.com/store/content/company/products/znalm/comparison.jsp;jsessionid=CoE6igLzEVVvOPxE8LVZdBHHGX4G2G4uarK1I212Jq7UjEuyyrim!-1949823203!-1062696903!7551!7552!NONE?lid=ho_za

Så om du betalar får du t ex popup-stopper, visst skydd mot spionprogram, förbättrad mejlsäkerhet, förbättrad säkerhet för trådlösa nät. Men de finesserna kan man få på andra sätt, som XP SP2, Ad-aware, Spybot, antivirus.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt samma program som jag tipsade om, fast på engelska. (spana in "english" i min länk!)

 

Hursomhelst är programmet helt utmärkt, och dessutom gratis!

(Tyskar brukar ju vara noggranna, vilket är ett plus i sammanhanget "antivirus"!)

 

Edit: Typo.

 

[inlägget ändrat 2005-07-29 19:07:03 av virtuosen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligen är den inte "mer lättanvänd", men den skyddar å andra sidan inte särskilt bra.. Även om den är bättre än inget alls!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller skall man inte fastna så mycket för dom olika testerna utan mer testa sig fram själv?

 

Precis. Man kan titta på testerna för att se att dom inte är helt värdelösa, men oftast funkar alla brandväggar för medelanvändaren. Dom brukar vara konfigurerade från början att dom klarar dom vanligaste attackerna.

 

Det är oftast olika program, som t.ex. webläsare och svagheter i dom som kan ställa till det eftersom man i brandväggen anger att dom får prata med nätet. Alltså: om en webläsare eller nåt annat program, som har tillåtelse att kommunicera med nätet, har ett säkerhetshål, då hjälper inte en dålig brandvägg mycket.

Men brandväggarna skyddar mot attacker utifrån, mot såna som sitter och söker av olika IP-nummer och letar efter öppna (eller bara stängda) portar.

Sen ska man komma ihåg att dom flesta av dom här säkerhetshålen som rapporteras med mycket trycksvärta kräver x-antal villkor uppfyllda innan dom blir farliga för dom flesta.

 

Sen om man får en t.ex. en trojan i datorn så ska en vettig brandvägg kunna varna om att det är ett nytt program som vill ta sig ut på nätet. En ännu vettigare brandvägg har sk SPI= Stateful Packet Inspection. SPI kollar så att det är ett program som är igång som startar eller tar emot trafik. En annan sak som många brandväggar har är att dom håller koll på dll-filer och program så att dom inte kapas av trojaner.

När ett program kapas av en trojan så tror ju brandväggen att det är det legitima programmet, t.ex. internet explorer som vill ut på nätet när i själva verket trojanen använder t.ex. en .dll-fil som IE brukar använda (och som har tillåtelse) och startar sitt smutsiga värv.

Allt det ovanstående har Outpost Pro inbyggt (även LooknStop för den delen) Detta vet jag av erfarenhet, sen har säkert dom andra brandväggarna det också, men det var så länge sen jag provade dom så jag vet inte.

Personligen så litar jag inte på några program som kommunicerar med nätet så jag har ett annat program som håller koll på dom. Men å andra sidan exprimenterar jag mycket, så sådan paranoja behöver nog inte medelanvändaren bry sig om :)

 

Reservation för att jag har fattat saker och ting fel, men då litar jag på att nån mer kunnig rättar mig :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...